דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול בארץ אבותינו - חברון ומערת המכפלה 

מאת    [ 22/07/2012 ]

מילים במאמר: 620   [ נצפה 3662 פעמים ]

וישמע אברהם אל-עפרון וישקל אברהם לעפרון את-הכסף אשר דבר באזני בני-חת ארבע מאות שקל כסף עובר לסוחר. ויקם שדה עפרון אשר במכפלה אשר לפני ממרא השדה והמערה אשר-בו וכל-העץ אשר בשדה אשר בכל-גבלו סביב. לאברהם למקנה לעיני בני-חת בכל באי שער-עירו. ואחרי-כן קבר אברהם את-שרה אשתו אל-מערת שדה המכפלה על-פני ממרא הוא חברון בארץ כנען. (בראשית כג)

על פי האמור בכתובים ובהתאם למסורת היהודית, במערת המכפלה נקברו אבות ואמות האומה: אברהם, יצחק, יעקב, שרה, רבקה ולאה (רחל נקברה בקבר רחל בבית לחם), ולכן מערת המכפלה הינה מקום מקודש עבור שלושת הדתות. אי לכך, מומלץ וניתן לתאם טיולים וסיורים מאובטחים לחברון ומערת המכפלה.

מן הקבלה:

בספר הזוהר כתוב כי האדם הראשון חצב את המערה וטמן בה את עצמו ואת אשתו. נשאלת השאלה מהיכן ידע האדם הראשון היכן נמצאת המערה. הקבלה מספרת שראה אור אחד דקיק עולה באותו מקום, שיוצא מגן עדן, ורצה אותו לקברו. ושם הוא המקום, סמוך לשער גן עדן. (בראשית נז).

אגדות חזל:

כיצד אברהם אבינו גילה את המערה - כאשר עשה סעודה למלאכים ורצה ליקח בן בקר, כפי שכתוב: ואל הבקר רץ אברהם (יח,ז) - ברח מלפניו (בן בקר) ונכנס אל מערת המכפלה. רץ אברהם אחריו ושם מצא אברהם את אדם וחווה שוכבים על המיטות וישנים, נירות דולקים עליהם וריח טוב עליהם כריח ניחוח. לפיכך חמד אברהם את המערה לאחוזת קבר. סיבה נוספת לבחירתו של אברהם במערה. מאברהם אבינו מתחיל הסיפור של העם היהודי. אברהם הוא מצאצאי אדם וחווה אמנו (בין אדם לנח יש 10 דורות ובין נוח לאברהם עוד 10). העגל הנחה את אברהם למערה כדי שיווכח במו עיניו כי לאדם הראשון אין טבור ועל כן נברא על ידי אלוהים עצמו וכך כולנו, בני אברהם גם בניו של אלוהים עצמו.

קצת היסטוריה:

מעל המערה נבנה בימי בית המקדש השני (כנראה עי המלך הרודוס) מבנה נאה שהשתמר עד היום ובו מספר אולמות תפילה מעוטרים, כל אולם על שמות אבותינו.

לאחר כיבוש חברון במלחמת ששת הימים יכלו יהודים לשוב ולהתפלל במערת המכפלה לאחר יותר מ- 700 שנה של שלטון מוסלמי אשר אסר להיכנס למקום. במהלך כל אותן שנים, אפשרו המוסלמים ליהודים להגיע רק עד המדרגה השביעית. ושוב, הסיבה לכך פשוטה מאד: ישנו ויכוח בין האיסלם ליהדות על הבכורה (ישמעאל ויצחק). אילו היו מכירים בזכות היהודים להתפלל במערה, בעצם היו מכירים בזכות הירושה (יש האומרים בכורה מאחר והוא הבן המבוכר ולא הבכור) של יצחק ולכן היו נאלצים להכיר ביהדות.

יש לציין ששלושת המקומות סביבם קיים ויכוח ביננו לבין בני דודנו הערבים עד היום, הם מקומות המוזכרים כי נקנו בכסף, ולא הושגו במתנה או כשלל מלחמה:

אברהם קנה את מערת המכפלה מעפרון החתי
קניית חלקת הקבר ליוסף, אבי שכם
דוד המלך קנה את הר הבית מארונה היבוסי

ונחזור לחברון בימנו:

המצבות המציינות את קברי יצחק יעקב, שרה, רבקה ולאה, אינם קברי האבות, אלא הן מצבות שנוספו מאוחר יותר. מערת המכפלה עצמה נסתרת מתחת למבנה הענק. הכניסה למערות הוא פתח הנרות - חור עגול וצר מאוד ברצפת הקומה העליונה ב אולם יצחק הסגור במכסה נחושת. מדי בוקר פותחים השומרים את מכסה הבור ומורידים בחבל אל המערה נרות שמן.

בימים אלו, האום החליט להוציא את מערת המכפלה מרשימת אתרי המורשת הלאומיים כהכנה לפני הצהרה על בעלות ערבית במקום זה. ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, הוציא מנגד מכתב תגובה חריף אשר שולל לחלוטין את החלטת האום.

תל רומדייה- חברון המקראית – איפה שהכל התחיל:

חברון המקראית אינה רק משכנם של קברי אבות האומה אלא הינה עיר דוד המקורית, העיר בה משחו זקני השבטים את דוד למלך ישראל אשר בה מלך שבע שנים לפני שעלה לירושלים. פרופסור מזר, מחשובי הארכיאולוגים בארץ, הגדיר את תל רומדייה כאחד משלושת האתרים החשובים ביותר להוכחת הקשר בין עם ישראל לתנך, אחרי ירושלים.

המתיישבים שהיו חדורי אמונה ולהט לשוב ולגור בחברון המקראית בנו את בתיהם בצמוד לחפירות הארכיאולוגיות ולפעמים אף פגעו בתל. שיני הזמן ומגבלות התקציב של אגף הארכיאולוגי בשטחים גם לא תרמו לאתר והוא למרבה הצער די מוזנח.

מני נחמן, טיולים ואגדות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב