דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונות מס במעבר למדינה זרה 

מאת    [ 22/07/2012 ]

מילים במאמר: 474   [ נצפה 2190 פעמים ]

מרבית עובדי חברות ההיי- טק הינם שכירים שאינם מורגלים ביחסים מקצועיים עם רשות המיסים בישראל מאחר וכל חובות התשלום והדיווח בוצעו על ידי החברה שהעסיקה אותם.

 

"השאננות " עלולה להתנפץ מהר מאוד, כאשר מדובר בעובדים שנשלחו לרילוקיישן שכן, עם חזרתם לישראל, עשויים הללו לגלות כי רשויות המס מאשימות אותם בפלילים בגין עבירה של אי דיווח על הכנסות ושחובם לרשויות המס לצד הקנסות, הריבית ודמי הפיגורים צמח פלאים.

 

החל משנת 2003 עברה ישראל רפורמה בתחום המיסוי הבינלאומי , על פיה, מחויבים תושבי ישראל, במס בישראל בגין הכנסותיהם, אף אם נוצרו מחוצה לה. לפיכך, כל עוד רשות המיסים בישראל רואה בעובד "תושב ישראל" הוא נדרש לדווח על הכנסותיו בכל העולם ולשלם בגינם מס – בישראל.

 

עו"ד אריה ליבוביץ' , מומחה למיסוי בין לאומי מסביר, שהבעיה טמונה בכך שחלק מהעובדים טועים בתפיסתם על פיה, עם המעבר לחו"ל הם אינם נחשבים עוד כתושבים ישראלים לצרכי מס.

 

מקום המושב של ישראלי נבחן על פי מקום מרכז החיים ולפיכך, כאשר מדובר במעבר למדינה שאינה חתומה עם ישראל על אמנת מס, לשם קביעת וודאית באשר למקום התושבות נדרשות ארבע שנים ויותר. לפיכך, אף אם העובד נשלח לתקופה של  שלוש שנים בלבד, הרי שחלה עליו החובה לדווח על הכנסותיו בגין כל התקופה הנ"ל גם למדינת ישראל ולשלם בה מס. אחרת וכפי שכבר קרה, הוא עשוי למצוא את עצמו בחקירה במשרדי רשות המיסים.

 

כשמדובר על מעבר למדינה לה אמנת מס חתומה עם ישראל (דוגמת: ארצות הברית, אנגליה, גרמניה, הולנד, סינגפור,קנדה, ועוד מדינות רבות) , הליך קביעת שינוי התושבות קל יותר ונעשה בהתאם למבחנים הקבועים באמנת המס,על פיהם ניתן לקבוע כבר מן השנה הראשונה, כי אותו עובד הינו תושב של המדינה הזרה ואינו תושב של מדינת ישראל. במקרה כאמור צפוי אותו יחיד להתחייב בדרך כלל במס רק באותה מדינה. יחד עם זאת,  מציין עו"ד אריה ליבוביץ' , קיימת מחלוקת בין מומחי המס המייצגים את העובדים לרשות המיסים, שדורשת לעיתים מהעובד להגיש דיווח בגין אותן השנים.

 

"תאונת מס" נוספת שעשויה להתרחש בעת ביצוע רילוקיישן נוגעת למס יציאה.  בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה (סעיף 100א) כאשר אדם פוסק מלהיות תושב ישראל, מבוצעת הערכה של כל נכסיו ורואים אותם כאילו נמכרו ועליו לשלם מס רווח הון בגין הרווחים שנצברו (עניין זה נקרא ב"עגה המקצועית"– "מכירה רעיונית").

 

עו"ד אריה ליבוביץ' אומר, שרשויות המס רואות בעובד הייטק שהחזיק באופציות ביום שטס לשליחות בחו"ל, אך לא שילם בגינם מס (לא ביצע מכירה רעיונית), כאילו ביקש לדחות את המכירה ולפיכך, המס יוטל עליו במועד בו הוא מימש את האופציות. כך למשל, עובד שעזב את ישראל כאשר האופציות שהחזיק במשך שנה לפני עזיבתו את ישראל היו שוות 0 ש"ח, ולאחר חמש שנים נוספות בהן שהה בחו"ל מכר את האופציות (מימש) והרוויח 100 ש"ח, צפוי להתחייב במס בישראל בגין רווחים אלו על אף שרווחים אלו נצברו לאחר שעזב את ישראל.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב