דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


SP500, VIX, VXTH- שיחה עם לקוח על מדד הפחד. 

מאת    [ 22/07/2012 ]

מילים במאמר: 744   [ נצפה 2480 פעמים ]

לאחר שיחה עם לקוח, החלטתי  לחלוק איתכם במידע,  סביב המושג  VIX. המילה VIX מאד נפוצה היום והרבה אנשים (משקיעים, יועצים ומנהלי תיקים) משתמשים בה או לפחות מתעניינים בה, לצערי הרוב לא מבין בדיוק מזה וכיצד ניתן להשתמש. לא אל תתבלבלו,VIXאינו סוג של משיחה לכאבי גב (בילדותי הייתי משתמש בה). ' VIXהינו מדד עולמי מבין החשובים שיש.  ניתן להשתמש בו לצורך קבלת מידע על הסוחרים בשוק (בייחוד בשוק האמריקאי) ועל מגמות (נרחיב בהמשך).   VIX ? Volatility Index, מדד התנודתיות, המדד הבוחן את  השקפות המגוונות של  הסוחרים בשוק, באמצעות, מדידה של התנודתיות הגלומה באופציות (פוט וקל) על מדד 500S&P.נכון ההסבר  קצת מורכב ולכן הבהירו: על מדד 500S&P (מדד של 500 מנותיהם של החברות והתאגידים הגדולים בארץ ובעולם נסחרות בארצות הברית). קיימות אופציות פוט (Put, המשקיע רוכש במידה והוא,  חושש מירידות במדד) ואופציות קול (Call, המשקיע רוכש במידה ויש עליות במדד), לאופציות אילו,  יש מחיר והמחיר נקבע על ידי מספר מרכיבים כגון: ערך הזמן של האופציה, ריבית במשק, דלתה (בכמה שווי האופציה ישתנה בתגובה לכל שינוי של נקודה במדד), ווגה (בכמה שווי האופציה ישתנה בתגובה לכל שינוי של אחוז אחד בסטיית התקן של המדד במדד), גמא (שינוי שווי האופציה כתוצאה משינוי במחיר של המדד) וסטיית תקן של אותה האופציה. סטיית התקן מהווה מרכיב בסיסי בתמחור האופציה קרי משקלה וכל שינוי בה משפיע על שווי האופציה בצורה חדה. אגב עד שנת 2003 המדד היה נקבע על ידי חישוב סטיות התקן הגלומות באופציות (את שווי סטיית התקן היו מקבלים לפי שיטת חישוב B&S). היום דרך החישוב שונה כוון ש B&S מחשבים את סטיית התקן של אופציה אחת ולא של מספר אופציות. בשונה מ B&S, VIXמודד את התנודתיות (שונות סטטיסטית) של מספר אופציות על מדד S&P500, 30 יום לפקיעתן (מימוש האופציה) ואת זה מכפילים ב100. חשוב להבין כי אופציות פוט "רגישות" יותר והמשקיעים נוטים לרכוש אותה הן להגנה על התיק והן לעשיית רווח ובכך התנודתיות של אופציות פוט גבוההות יותר (בייחוד של אופציות רחוקות מהכסף).   חישוב המדד:

Vix =

100*SqRoot(שונות)

שונות צפויה של מספר אופציות למשך 30 יום,  30/365

המבוא שקדם יאפשר להבין את השחמוש במדד ה-VIX.  המדד זה  קבל כינוי "מדד הפחד" ולמה? הנוסחה המוצגת מאפשרת לראות  את התנודות  (שונות) הגבוהות  יותר, כך עולה המדד, קרי אם ישנה תחושה של ירידות או תנודתיות מסויימת במדד S&P500. בנקודה זו חשוב להדגיש כי לא רק ירידות במדד ה-S&P אלה גם תנודתיות, תנודתיות לא מצביעות על ירידה, אלה,  יותר על תקופה של ירידות ועליות. מרבית אנשים קונים ומשקיעים ב-VIXולצורך גידור ולא תמיד  מבינים למה מדד S&P לא יורד או מדד ה-VIX  לא עולה. לדעת,  אך להשקיע במדד ה-VIXומתי (כמו בכל נכס אחר) הינה,  קריטית ביותר (נדון בהמשך). נכון לומר כי מדד ה- VIX מתנהג באופן הפוך אבל,  אין לראות בו כנכס גידור מושלם לירידות בשווקים.

לכן,  הבורסה בשיקגו הציגה מדד נוסף, שטרם הישראלי המצוי נחשף  לצערי הרב, והוא מדד VXTH. למשקיע החובב סיכון רצוי מאד לראות את ה-VIXו-VXTH כנכס להשקעה. במשקל נכון ניתן לבצע גידור ולהרוויח.

VXTHמודד את השונות של אופציות ה-קול (Call)  בתוך מדד ה-VIX. משקל כמות האופציות קולות. במדד זה,  משתנה לפי האפשרות ש"ברבור שחור" יתממש. ולכן האופציה להשקיע במדד זה מאפשרת לנו המשקיעים יכולת גידור טובה יותר וזולה יותר. בנוסף ניתן להשקיע במדד זה אם חושבים כי ה-S&P ימשיך לעלות ויהיה חיובי.

הטבלה אשר מקורה הינו ב-CBOE מציגה מה עשו המדדים VIX ו-VIXTH בימים כאשר ה-S&P נפל יותר מ5% ביום.
לצפיה בטבלה ניתן להיכנס: http://asafhovav.blogspot.co.il/2012/07/s-vix-vxth.html

ניתן לראות באחוזים גבוהים באופן ברור ביותר, כי בימים שהS&P נפל באחוזים גבוהים VXTH לא נפל באותה רמה אלה לרוב נפל בצורה קטנה בהרבה יותר מS&P.

 מילות סיכום:
כמנהל השקעות חושבני, בתקופה שבה מתרחשת תנודתיות,  קשה לחיזוי ויוצרת מכשולים רבים.  על מנת לייצר את התשואה עדיפה ללקוח, יחד עם זאת,  למשקיע הרוצה לקחת יותר סיכון או מחפש להרוויח באופן גורף,  או מחשש לנפילה בשווקים ומסתמך על מדד ה-VIX עלול למצוא את עצמו ואת כספו "תקועה" וכספו מאבד מערכו, או שלא יכול היה לקבל את התשואה האלטרנטיבית בשווקים. יש לשקול לקנות באחוז מסוים VXTH לפרוטפוליו שלו. מדד מספק יתרונות ברורים:

במידה וטעינו והשוק ממשיך לעלות ולא לרד אזי VXTH יספק לנו את התשואה החיובית

אם צדקנו והשווקים יורדים אזי נרוויח מהVIX, וה-VXTH ירד אך בצורה נמוכה (בסבירות גבוהה ביותר). בדרך דומה מבצעים גידור בתיק.  גידור מאד חכם וזול בהשוואה לקניה של מדד S&P.

בתקופה של תנודתיות VXTHיגן על התיק ויוריד את רמת סטיית התקן של התיק (בשילוב של VIX).

בנוסף אם אנחנו רוצים להשקיע בS&P אזי אפשר פשוט לקנות את ה-VXTH  זה יותר זול.

 

אשמח להמשיך ולענות על שאלות או פניות אלי באופן ישיר


 

אסף חובב, מנהל השקעות http://asafhovav.blogspot.co.il/ מספר רישיון: 11050  Hovav.Asaf@ - חשבון טוויטר הכותב הינו בעל רישיון לניהול תיקים והשקעות. ייתכן כי לכותב יש עניין אישי בנושא (ניירות ונכסים פיננסים). הייעוץ ו/או כתבה ו/או הבלוג לא מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב