דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טבלה - כלי מצוין לייעול הלמידה 

מאת    [ 21/07/2012 ]

מילים במאמר: 865   [ נצפה 3585 פעמים ]

אני רוצה להציג לתלמידים (גם סטודנטים) כלי עבודה חשוב ויעיל מאין כמותו. אני רואה תלמידים רבים וסטודנטים שמתקשים לארגן חומרי לימוד בהיקף רחב. קבלו את הוד מלכותה – הטבלה.

מתי כדאי להשתמש בה?  כדאי להשתמש בטבלה כאשר חומר הלימוד כולל כמה פרטים "מאותה משפחה" – למשל: העלייה הראשונה, השנייה והשלישית; המהפכה הצרפתית מול האמריקאית, מאפייני הרומאן מול הסיפור הקצר וכו'. חשוב לומר שהטבלה תעזור בארגון החומר, גם אם אין דרישה מפורשת להשוות את הפרטים באמצעות טבלה.

מה היתרונות של הטבלה?  א. היא מאפשרת לראות "מול העיניים" את הפרטים החשובים.  ב. היא חסכונית: מופיעים בה רק הפרטים העיקריים, כש"קילפנו" מעליה פרטים פחות חשובים ועודף טקסט.  ג. לא תמיד חייבים לנסח את האמור בה במשפטים שלמים. זה יכול להיות יתרון עצום למי שקשה להם לנסח (יש אלפי תלמידים כאלה) משפטים מורכבים. בדרך כלל חומר הלימוד, שמצריך שימוש בטבלה, מנוסח בצורה "כבדה",  ושופע מילים מסובכות. בטבלה אפשר להסתפק בניסוח "רזה".  ד. לתלמידים רבים (בעיקר בעלי נטייה למקצועות הריאליים ובעלי יכולת ראייה מרחבית, כמו דיסלקטים רבים, מתעמלים, אומנים ורקדנים) הרבה יותר קל לזכור חומר המאורגן בטבלה.  ה. תוך כדי הכנת הטבלה, ממילא מתבוננים בנתונים כדי לאתר את הקריטריונים להשוואה ולמלא את הטבלה. רוצים או לא רוצים, כך גם עוברים על החומר וסורקים אותו לפחות עוד פעמיים שלוש, ואז גם מפנימים אותו טוב יותר.

איך מכינים אותה?  בודקים את הפרטים שרוצים להשוות, ומחפשים נקודות להשוואה, כלומר מה משותף. לשם ההדגמה אני מביאה שני קטעי מידע על החבצלת ועל הפרג. הקטעים שבחרתי, אמנם לא ברמה אקדמית, אבל הם בהחלט מתאימים להבנת שלבי העבודה.

מתחילים: מכינים עמודות כמספר הפרטים, שעורכים ביניהם את ההשוואה, ועוד אחת – במקרה שלנו: שלוש עמודות. בעמודה הראשונה כותבים את הקריטריונים להשוואה. בעמודות האחרות מציגים את הפרטים  (כאן: חבצלת ופרג).

חבצלת החוף היא צמח חוף ממשפחת הנרקיסיים, הפורח בקיץ לאורך חופי הים התיכון.   פריחת החבצלת גדולה ומרשימה, בייחוד כיוון שהיא פורחת בשלהי הקיץ (יולי עד אוקטובר), כאשר רוב הצמחייה התייבשה כבר. היא עושה זאת בזכות בצלה, שאגר מים ומזון בחורף הקודם.  הפרח לבן גדול  ובולט לעין, והוא גם שופע צוף ומדיף ריח נעים וחזק. יש לו כותרת בת 6 עלים וגם כותרת פעמונית פנימית לבנה, המוסיפה חן רב לפרח.   גובהה מגיעה עד ל-60 סנטימטר . הפרי דומה לביצה, בכל פרי יש 3 חדרים שבכל אחד מהם יש 20 זרעים.   חבצלת החוף נפוצה לחופי הים התיכון, אך היא מופיעה גם בחופי האוקיינוס האטלנטי ובאזור האירו-סיבירי.בישראל חבצלת החוף היא פרח שכיח, אך עם זאת היא צמח מוגן.   היוונים השתמשו בבצל חבצלת החוף להכנת תרופות להמרצת פעילות הלב ולהשפעה על דרכי הנשימה. הערבים בארץ נהגו להפיק מבצל החבצלת תרופות נגד נזלת.

הפרג הוא סוג צמח ממשפחת הפרגיים. הפרגים בעלי גבעול דק וגמיש. גובה הצמח יכול להגיע עד כמטר (פרג סיני), אך רוב המינים הנפוצים נמוכים מגובה זה. צבע הפרחים בגווני אדום, כתום, סגול, ורוד או לבן, תלוי במין. למרבית מיני הפרג 4 עלי כותרת בעלי גודל דומה, הסדורים בשני זוגות ניצבים. עלי הכותרת רחבים ובעלי ברק.   פרי הפרג הוא הלקט יבש, עגול בעל כתר. ההלקט מכיל כמות גדולה של זרעים יבשים.   מהפרג התרבותי מפיקים את הסמים אופיום, מורפין והרואין, ותרופות נגזרות. הזרעים שלו משמשים כתבלין, בין השאר לאפיית עוגות פרג ומילוי לאוזני המן.   בארץ נפוצים מספר מיני פרג. המין פרג אגסני, שהוא הגדול והבוהק מבין הפרגים בארץ ישראל, הינו צמח מוגן. פריחתו היא מחודש מרץ ועד יוני.   הפרג צומח בכל רחבי ארץ ישראל, מהחרמון ועד לדרום. קל לזהות את הפרגים על פי הכתמים השחורים בבסיס עלי הכותרת. ריחו של הפרג לא נעים.

עכשיו מתחילים לחפש בשני הקטעים נקודות להשוואה. אפשר לרשום אותן אחת אחרי השנייה בעמודה הראשונה, ורק אח"כ למלא את המשבצות מול כל קריטריון שרשמנו (למשל: מועד הפריחה). אפשרות שנייה היא לרשום את הקריטריון הראשון ולמלא את הפרטים לגבי כל אחד מהפריטים שביניהם עורכים השוואה, אחר כך לכתוב את הקריטריון השני, וכך הלאה.

הקריטריונים שנבחרו להשוואה: משפחה, מועד הפריחה, אופן אגירת המזון, צבע הפרח, מראה הפרח, מראה הפרי ומבנהו, שימושים, ריח, תפוצת הפרח (או אזורי הצמיחה).

נכון שאפשר לגזור מהנתונים עוד כמה קריטריונים, כמו למשל: מבנה הגבעול, אולם זה נראה כמו נתון שולי שאפשר לוותר עליו.

חשוב: כאשר ממלאים את המשבצות לפי הקריטריונים שבחרנו, אין צורך להעתיק כל מילה בטקסט המקורי. זה בדיוק המקום לבחור רק את החלקים החשובים מהמידע שלפנינו, ולהשמיט את השאר. זו גם הזדמנות לפשט את הטקסט המקורי ולהופכו לנגיש יותר. כך למשל בקריטריון "מראה הפרח" אפשר לכתוב על הפרג: "למרבית המינים ארבעה עלי כותרת רחבים ומבריקים בעלי גודל דומה, הסדורים בשני זוגות ניצבים". זו לא בדיוק העתקה ישירה מהמקור, אלא עיבוד של המידע שנמסר שם.  מי שמצליח לבצע זאת בהצלחה, נראה שבאמת יודע להפריד בין עיקר לטפל, וכך מתבצעת למידה אמיתית.

דרך מומלצת לזכור את המידע: לסמן אות ראשונה בכל קריטריון שנרשם בטבלה, ולזכור את כל הקריטריונים בראשי תיבות. כאן סדר הקריטריונים לא משנה, לכן כדאי לסדר את ראשי התיבות כמילים של ממש.       כאן את הקריטריונים (משפחה, מועד הפריחה, אופן אגירת המזון, צבע הפרח, מראה הפרח, מראה הפרי ומבנהו, שימושים, ריח, תפוצת הפרח)  אפשר לזכור בראשי תיבות: ממ"א צ"ם משר"ת. את ראשי התיבות האלה מומלץ לכתוב כטיוטה על גבי טופס המבחן. כך לא צריך להשקיע אנרגיה מיותרת בזכירת כל הפרטים, ואפשר להפנות את האנרגיה לכתיבת תשובה ממוקדת. 

  בהצלחה רבה.

 

 

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחבברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי וקבלו טיפים להשכנת שלום בין הורים, ילדים ומורים. כן תקבלו בחינם פרק מהספר שלי: שיטה מעולה לזכירת מושגים ומילים בשפה זרה.   050-4510254




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב