דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שר האוצר מחזיר את אגודות האשראי למשחק 

מאת    [ 21/07/2012 ]

מילים במאמר: 374   [ נצפה 3435 פעמים ]

המלצות הביניים ועדת בן זקן ( הצוות לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאית )  כוללות בין היתר המלצה להגדלת נגישות משקי הבית ועסקים קטנים  לאשראי ועידוד הקמה של אגודות אשראי (Credit Unions) מזכירה לנו כי בעבר פעלו ביישוב עשרות אגודות אשראי שהתאגדו ואף הקימו בנק שישרת את מטרותיהן , אחת הקופות , קופת עליה ששרתה בעיקר את עולי בולגריה קיימת עד היום. 

אגודות האשראי פעלו בישראל בין השנים 1925 – 1957 וסיפקו שירותי אשראי וחיסכון לציבור הפועלים. הקופות נוהלו על בסיס קואופרטיבי וגוף מרכזי – מרכז ברית הפיקוח של הקואופרציה האשראית  פקח על עשרות הקופות שקמו בערים ובמגזרי המשק השונים. לאחר קום המדינה הקופות לא עמדו בתחרות  מול הבנקים המסחריים והן התמזגו לתוך בנק הפועלים. במיזוג נעלמו באחת עשרות אגודות אשראי עדתיות , מגזריות ומקומיות.

בנק זרובבל שפעל עד שנת 1971 שרת את האגודות השיתופיות. הבנק העניק הלוואות למטרות אישיות ופיתוח תעשיה ומסחר , בנין וחקלאות ופעלה כגב כלכלי של האגודות השונות. ברבות השנים מוזגו אליו מספר קופות וכן קופת הלוואה וחיסכון הידועה. ב 1971  לאחר מספר גלגולים הבנק מוזג לתוך בנק הפועלים שמזג לתוכו את מרבית קופות האשראי. 

הקופה היחידה ששרדה מאז היא קופת עליה שהוקמה על ידי בני העדה הבולגרית ובשיאה מנתה 23 סניפים. בשנות ה 70 נוצקה פעילות  האגודה לתוך בנק לאומי ונקראה בנק עליה לאומי . השותפות פורקה לאחר מספר שנים ולקופה יש כיום סניף אחד בתל אביב והיא עוסקת במתן אשראי בלבד לכל גווני הקשת החברתית בישראל.

בנק נוסף שראוי להזכיר הוא הבנק למלאכה שפעל בין השנים 1954-1978 ועסק במתן אשראי לתעשיה קלה ובעלי מלאכה. הבנק הוקם ביוזמת השר ספיר ונמכר לבנק הבינלאומי בשנת 1978 . הבנק שיווק מניות בכורה ומספר אותן. למניות בעלות ערך כספי שניתן לממש. 

ההיסטוריה חוזרת . האם הפעם נכון עתיד טוב יותר לאגודות האשראי  - האוצר ממליץ להקים גופי אשראי ללא מטרות רווח ואגודות אשראי שיפעלו על מתח רווחים נמוך מזה של המגזר הבנקאי. כיום פועלות בישראל קופות גמל מפעליות שמצליחות להשיג תשואות נאות בעלות תפעול נמוכה בעשרות אחוזים מהקופות בבעלות פרטית. האם ניתן להעתיק את המודל גם לקופות אשראי . קרנות המנוף שהוקמו לאחר משבר האשראי ב 2008 למגזר העסקי לא המריאו. מה 

בנקים ! - האתר האובייקטיבי לבנקאות וצרכנות פיננסית 

 

שפיר קמר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב