דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר בין למידה ועסקים 

מאת    [ 20/07/2012 ]

מילים במאמר: 1092   [ נצפה 1920 פעמים ]

אנחנו חיים בעולם שבו השכלה ומיומנות הם המפתח להישרדות שלנו. לפני כ-20 שנה אדם יכול היה לחיות בצורה טובה מאוד עם מה שהוא למד בבית הספר או באוניברסיטה. זה כבר לא המקרה. אנחנו חיים בעולם שבו אנו נדרשים ללמוד כל הזמן.

אבל מהי למידה? האם למידה היא לקרוא ספר? האם למידה פירושה לשנן דברים בעל פה?

התשובה היא לא. זו הצורה שבה הגדרנו למידה כשהיינו בבית הספר. השיטה הזאת לא עובדת. המבחן לכך ששיטה זו לא עובדת הוא פשוט מאוד – באיזה אחוז מתוך הנתונים שלמדת בצורה זו בבית הספר אתה עושה שימוש כיום?

למידה בעולם העסקי חייבת להיות שונה. למידה בעולם העסקי חייבת להיות מורכבת מדברים שאותם ניתן ליישם. זהו המבחן הראשון לכל נושא שאותו אתה ניגש ללמוד בעולם העסקי – איך אני הולך להשתמש בידע הזה? האם לידע הזה יהיה שימוש עבורי? אם זה לא המצב אז אין טעם ללמוד.

למידה בעולם העסקי אינה זהה ללימודים כפי שאנו מכירים אותם מבית הספר או מהאוניברסיטה. למידה בעולם העסקי חייבת להיות למידה שמביאה לדרכים טובות יותר לעשיית דברים. למידה בעולם העסקי של ימינו חייבת להיות למידה שמאפשרת לאותו מנהל או בעל עסק לעבוד בצורה יעילה יותר. לכן למידה של עובדות בלבד לא שווה מאום בעולם העסקים.

ישנם מספר שלבים ללמידה בעולם העסקים של ימינו. בואו נסקור אותם:


    • השלב הראשון הוא שלב מאוד פשוט – נכונות ללמוד. אני יודע ששלב זה נראה לכאורה ברור מאליו ולא נראה כאילו שלב זה הוא מהותי. הוא מאוד מהותי. נכונות ללמוד היא לא דבר שמובן מאליו. לפני שבעל עסק או מנהל יוכלו ללמוד משהו הם צריכים להבין שאין הם יודעים הכול על נושא זה והם צריכים להבין שהם רוצים לדעת עוד על נושא זה. למעשה הם צריכים להבין מה התוצאה הסופית של הלימודים שלהם צריכה להיות. בעל עסק שאומר לעצמו "אני רוצה ללמוד שיווק" לא מקיים את השלב הזה. בעל עסק שאומר לעצמו "אני רוצה ללמוד יותר על שיווק על מנת שאני אוכל לייצר יותר הכנסות מהכסף שאני משקיע כרגע על שיווק" הוא דוגמא לנכונות ללמוד. אתה צריך למצוא למה אתה רוצה ללמוד. אתה צריך להבין מה מטרתם של לימודים אלו. ואתה צריך להבין שאתה לא יודע הכול על הנושא שאותו אתה ניגש ללמוד.
    • השלב השני הוא איסוף נתונים או קבלת ידע. שלב זה הוא השלב שרוב האנשים מחשיבים כלמידה. קבלת ידע או נתונים אינה למידה! זהו שלב מקדים ללמידה. זהו השלב שבו אתה סוקר את כל מה שאתה יכול על מנת שיהיו לך כל הנתונים הדרושים. אם אתה רוצה ללמוד יותר על שיווק אינטרנטי לדוגמא, אתה צריך להשתתף בהרצאות בנושא, לקרוא מאמרים, לראות סרטוני הדרכה, להירשם לטיפים שקשורים לזה וכו'. בשלב זה אתה אוגר את הנתונים וסופג אותם.
    • השלב השלישי הוא שלב הבדיקה. ישנם המון נתונים על כל נושא שבו תבחר. אין זה אומר שהם נכונים. לפני כמה מאות שנים היו המון נתונים על זה שהעולם שטוח. לפני כמה עשרות שנים היו המון נתונים על זה שאי אפשר לטוס. ההיסטוריה שלנו מלאה דוגמאות על אמיתות שהיו מאוד ברורות ונחשבו כעובדות מוגמרות אבל הוכחו כלא נכונות. עצם העובדה שמשהו כתוב לא הופך אותו לנכון. עובדה או נתון הם נכונים אך ורק אם הם נכונים לך. לא בגלל שמישהו אמר. לא בגלל שככה כתוב. לא בגלל שככה כולם חושבים. אם העובדה או הנתון נכונים לך אז הם נכונים. בשלב זה אתה נדרש לעבור דרך כל הנתונים שאספת ולבחור מתוכם את הנתונים שנכונים לך. אתה נדרש לברור את הנתונים שאתה רואה שעובדים. המבחן היחידי לנתון שהוא נכון הוא פשוט מאוד. האם אני יכול לייצר תוצאות חוזרות ונשנות מנתון זה. לפצצת האטום לא אכפת אם אתה מאמין בביקוע אטומי או לא. לשלט הטלוויזיה שלך לא אכפת אם אתה מאמין באלקטרוניקה ולאל – על לא אכפת אם אתה יודע משהו על אווירודינמיקה. בכל המקרים הללו ניתן לייצר תוצאות שוב ושוב ללא קשר לאמונתך. המבחן לנתון שהוא בעל ערך או לא הוא מבחן פשוט וכאן אתה באמת לומד – האם כשאני משתמש בנתון זה אני יכול לחזות את התוצאה ואכן לקבל אותה. זהו החלק החשוב ביותר בלמידה בעולם העסקים של ימינו – האם אני יכול להשתמש במאגר הידע הזה על מנת להפיק תוצאות חוזרות ונשנות.
    • השלב הרביעי הוא תרגול. ידע זה דבר חשוב. ללא תרגול אתה לא תצליח להוציא את הידע הזה מהכוח אל הפועל. לאחר שארגנת לעצמך את הנתונים שעובדים אתה רוצה להתחיל לתרגל אותם. תרגול הופך את הידע שלך למיומנות. זהו השלב האחרון בלמידה. כשהידע שצברת הפך למיומנות סיימת את לימודיך בנושא זה וכעת אתה יכול לחפש משהו אחר ללמוד. למידה בעולם העסקי של ימינו צריכה לכוון למיומנות ולא לידע. רופא שסיים את לימודיו באוניברסיטה ונמצא בתחילתו של הסטאז' צבר המון ידע. אני בספק אם תרצה שרופא כזה יטפל בך במצב חירום. אתה תרצה שהרופא המתורגל יטפל בך. אנו יכולים לראות זאת שוב ושוב בעולם העסקים – אדם ללא תואר יכול להיות מיליונר מכיוון שיש לו מיומנויות מסוימות. פשוט שאל את עצמך "האם אני רוצה עובד שיש לו ידע בנושא או עובד שיש לו מיומנות בנושא?". זהו סודה הגדול של למידה בעולם העסקי של ימינו.

 

אם הבנת את השלבים ללמידה עסקית נכונה אתה תוכל גם להיעזר בזה על מנת למצוא איפה הלמידה שלך או של עובדיך אינה תקינה. פשוט מצא תחום שלא מתנהל כהלכה ותבדוק האם לעובד יש את הנתונים הנכונים או האם יש לו נתונים כוזבים. כלומר האם הוא עובד עם נתונים שלא מייצרים תוצאות חוזרות ונשנות.

לדוגמא – נאמר לבעל עסק שאתר אינטרנט מעוצב יכניס לו הרבה מכירות. למרות שהוא לקח את בעלי המקצוע הטובים ביותר והאתר נראה מרהיב אין הוא רואה עליה במחזור. כמובן שזהו נתון כוזב. זה נכון שהאתר שלך צריך להיות אסטטי, אולם ללא קידום יעיל האתר לא יכניס לך כסף. לצערי הרב הדוגמא הזו לקוחה ממקרה אמתי. מיותר לציין שאותו בעל עסק, לאחר שהוא קיבל את הנתונים הנכונים, חש ממורמר מאוד על החברה שסיפרה לו את הנתון הכוזב הזה.

 

אם כל הנתונים שיש לך הם נכונים, כלומר אלו נתונים שנבדקו והוכחו כנתונים שמייצרים תוצאות חוזרות ונשנות, אז הדבר הבא שיש לטפל בו הוא תרגול. איש מכירות יכול להיות עם ידע נרחב מאוד בכל מה שקשור לטיפול בהתנגדויות. אם הוא אינו מיומן ידע זה אינו שווה מאום מכיוון שאם הוא מגיב באיחור להתנגדותו של הלקוח אז הוא כבר פספס את המכירה. אני בטוח שנתקלת שוב ושוב בעובדים כאלה. אנשים מדהימים שאתה רואה שיש להם ידע ועדיין הם לא מייצרים את מה שאתה מצפה מהם. הבעיה היא שהידע שהם צברו לא הפך למיומנות. תרגל אותם.

 

הרגע שבו למידה עסקית מסתיימת היא הרגע שבו יש לך מיומנות ולא סתם ידע.

 

בחן את מה שכתבתי כאן. אם מה שכתבתי הוא נכון עבורך אז השתמש בזה. למידה עסקית חייבת להיות ברת יישום. שיפור מצבו של עסק לא מגיע מקבלת עובדות, הוא מגיע מיישום העובדות והנתונים.
שלך,
רועי אוחיון 

רועי אוחיון
ייעוץ ואסטרטגיה עסקית
/>consoltant@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב