דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עדכון חקיקה חדש יקטין את היקף הביקורת הפנימית במועצות אזוריות קטנות 

מאת    [ 19/07/2012 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2237 פעמים ]

עדכון חקיקה חדש יביא לצמצום היקף הביקורת הפנימית במועצות אזוריות קטנות

 

ב 17.6.1997 פורסם צו המועצות המקומיות (א) (תיקון מס' 3), התשנ"ז – 1997 שהחיל לראשונה חובת מינוי מבקר פנימי במועצות המקומיות. עד אז חובה זו הייתה קיימת רק בעיריות.

התיקון לצו שנכנס לתוקף 90 ימים מיום פרסומו, כלל בנשימה אחת הן הוראה הקובעת כי  "המועצה תמנה מבקר במשרה מלאה" והן פורמולה למינוי מבקר פנימי בחלקיות משרה (המבוססת על הפרמטר "מספר תושבים"). נוסחה זו הקבועה בסעיף 145א(ב) לצו קבעה כי "היה מספר התושבים בתחום המועצה 10,000 או יותר ... יכהן המבקר במשרה חלקית שלא תפחת מחצי משרה" ובאם היקף התושבים פחות מ 10,000 .. "יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה".

בשנת 2007 הותקן תיקון מס' 2 לצו המועצות האזוריות שהחיל לראשונה חובת מינוי מבקר פנימי במועצה אזורית. גם כאן נקבעה נוסחה המבוססת  על "מספר תושבים", אך בניגוד למועצות המקומיות, קבעה הנוסחה שיעורי משרה גבוהים יותר, כך שבמועצה אזורית שמספר תושביה 20,000 ויותר ימונה מבקר במשרה מלאה, ואילו ברשות קטנה יותר מבקר בחצי משרה (סעיף 57א לצו).

התיקון מ 2007, שנכנס לתוקף בראשית 2008, יצר חוסר שוויון בין מועצות מקומיות לאזוריות, כך שלדוגמא מועצה אזורית עם  5,000 תושבים מכהן מבקר בחצי משרה ואילו במועצה מקומית ברבע משרה.

על פניו  ניתן היה להתרשם כי מגמת משרד הפנים שהתקין צווים אלה, הנה לחזק את הביקורת הפנימית על-ידי הגדלת היקף משרתם של מבקרי הפנים. תימוכין נוסף לכך ניתן היה לראות בחוזר שפרסם בראשית 2011 משרד הפנים (1/2011) לפיו היקף המשרה של מבקרים במועצות המקומיות צריך להיות גדול ב 50% מאלה הנקובים בצו. ברם, בחוזר מאוחר יותר (4/2011) הבהיר מנכ"ל המשרד כי אין באמור משום חובה אלא זהו "רף המרבי שאינו מחייב את הרשות".

התפתחות זו מצביעה על פניו כי בכל הקשור להיקף משרת מבקר הפנים, המצב בעיריות ובמועצות האזוריות טוב יותר ולבטח מאפשר בצורה טובה יותר קיומה של ביקורת פנימית אפקטיבית. אך נראה שמציאות זו עתידה להשתנות בחלק מהמועצות האזוריות. ב 11.7.2012 פורסם צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) (תיקון מס' 7), התשע"ב-2012 שנדמה כי הוא בא לישר קו עם צו המועצות המקומיות דווקא. התיקון קובע כי "על אף האמור, היה מספר התושבים בתחום המועצה פחות מ–5,000 תושבים, רשאי השר לאשר שהמבקר יכהן במשרה חלקית שלא תפחת מרבע משרה". מהניסיון הנצבר במועצות המקומיות ניתן להניח כי סמכות זו של השר, תהפוך במהרה "לתקן" שלפיו יפעלו המועצות האזוריות הללו.

המציאות בה מבקרי פנים פועלים בחלקיות משרה מצומצמת, מחליש ללא ספק את אפקטיביות הביקורת. לכך יש להוסיף את חוק הרשויות המקומיות (ממונה על תלונות הציבור) מ 2008 שמכוחו מונו מבקרי הפנים בנוסף כנציבי תלונות הציבור, זאת אף ללא הגדלת היקף משרתם. יש לקוות כי מגמת חיזוקה של הביקורת הפנימית תמשך, ויקבעו היקפי משרה, תקני כוח אדם ותקציבים ליחידות הביקורת הפנימית ההולמים את הצרכים.

עו“ד אלון קוחלני (LL.B ) עוסק זה כשני עשורים בביקורת פנימית ובקרה, ולמעלה מעשור בתחומי ניהול סיכונים וציות. הוא משמש שנים רבות מבקר פנימי ראשי ברשויות מקומיות והנו שותף בחברת גי'.אר.סי יועצים בע"מ. המחבר שהינו בעל הסמכהCRMA בתחום ניהול הסיכונים ובעל תואר MA בביקורת פנימית (אוניברסיטת חיפה) ביצע פרויקטים רבים של ביקורת וסקרי סיכונים בגופים שונים. הוא פרסם ספר ומאמרים בתחומים אלה. כמו כן, שימש המחבר במשך שנים חבר המועצה המקצועית של לשכת המבקרים הפנימיים ועמד בראש כתיבת תדריכי ביקורת בתחום הונאות ומעילות וסקר סיכונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב