דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקידו המשפטי של יועץ ביבוא אישי 

מאת    [ 18/07/2012 ]

מילים במאמר: 634   [ נצפה 1987 פעמים ]

תפקידו המשפטי של יועץ ביבוא אישי

מטרתו של ההליך שנקרא יבוא אישי של רכב הוא לאפשר לכל אזרח במדינת ישראל ייבא לעצמו את רכבו מבלי להיות תלוי ביבואני הרכב הרשמיים.

לצערנו, למרות שמטרת ההליך הינה כאמור לאפשר יבוא אישי ועצמאי של רכב לישראל, הרוב המכריע של האזרחים יתקלו בקשיים רבים בבואם לבצע את ההליך.

שילוב של קשיים לוגיסטיים באיתור רכבים מתאימים בחו"ל, חוסר ודאות בהעברת תשלום יחסית גבוה לחו"ל מבלי לראות את המוצר וכן הידרשות לעמידה בתנאים כאלה ואחרים בכדי לקבל היתר להכניס את הרכב ביבוא אישי לישראל, הופכים את הליך היבוא האישי למשימה קשה ולעיתים אף בלתי אפשרית עבור מרבית האזרחים במדינה.

מאידך בכדי לעמוד בדרישה ההולכת והגוברת של רכבים ביבוא אישי, נולד לאחרונה מקצוע חדש והוא תחום הייעוץ והליווי ביבוא אישי של רכב.

מי שעוסק בתחום מציע לציבור המייבאים רכב ביבוא אישי את מכלול השירותים הנדרשים לצורך יבוא רכב חלומותיהם לישראל. החל מאיתור רכב מתאים בחו"ל, בדיקתו, שילוחו לישראל וכן טיפול בכל הליכי הבירוקרטיה והתקינה הישראלית אשר נדרשים על ידי משרד התחבורה והרישוי בכדי לאפשר רישום תנועה כדין בכבישי ישראל.

יאמר כבר עכשיו כי עיסוק בתחום הייעוץ ביבוא אישי אינו מכירת רכבים מיבוא אישי ועל כך יש לתת את הדגש. צו יבוא חופשי קובע כי לא ניתן לבצע יבוא אישי באמצעות עוסק וכפועל יוצא, לא ניתן לייבא רכבים לישראל ואח"כ למכור אותם לציבור. הליך הייעוץ ביבוא קובע במפורש כי פלוני אלמוני שמבקש לייבא את הרכב, הוא המייבא של הרכב וכי הגורם אשר ליווה את הליך היבוא האישי של אותו פלוני אלמוני מוגדר אך ורק כיועץ ולא כמוכר הרכב. מתן תשומת הלב להגדרת התפקיד של היועץ הינה בעלת חשיבות משפטית ראשונה במעלה וזאת משום שכיועץ אין לאותו גורם אחריות לפי חוק המכר בגין המוצר שיובא לישראל וזאת לעומת מצב רגיל בו מתבצעת עסקת מכר בין שני צדדים אשר בה יש למוכר אחריות (על פי חוק המכר) כלפי הקונה.

למרות שאנו בדעה כי יש לאפשר לציבור היועצים ביבוא אישי לייבא רכבים לישראל ולמכור אותם (כפי שאכן המליצה ועדת זליכה לכבוד שר התחבורה והעניין נמצא בהליך חקיקה מתאים בימים אלה) הרי שלפי המצב שנתון כיום, הגדרת היועץ כמוכר הרכב, מלבד היותה לא נכונה חוקית, חסרת כל היגיון כלכלי מסחרי, ונסביר:

עמלת הייעוץ של היועץ נעה בין 3-5% מעלות היבוא למייבא, אם יקבל על עצמו יועץ הרכב אחריות על פי חוק המכר, הרי שתמורת פרמיה זניחה ייתן הוא הלכה למעשה תעודת ביטוח לטיב הרכב לאותו מייבא רכב ביבוא האישי וזאת תמורת עמלה נמוכה משמעותית ממרכיב הסיכון שקיים לאותו יועץ.

מטבע הדברים, בכל רכישת רכב משומש, ישנם סיכונים. כאשר רוכשים רכב משומש בארץ, הרוכש יכול  לצמצם את הסיכונים על ידי ביצוע בדיקות שהוא עצמו עושה. כאשר רכישת הרכב המשומש נעשית בחו"ל, צריך המייבא/רוכש לסמוך על סוחר הרכב בחו"ל שיערוך את הבדיקות. תמורת אותו "סיכון" מקבל כאמור המייבא ביבוא אישי הנחה במחיר הרכב שבין 15-35%. הוספת מימד של קבלת תעודת ביטוח מהיועץ נותן השירותים ביבוא רכב אישית, מנוגדת לעניות דעתנו להיגיון מסחרי כלכלי שקיים בכל ענף במשק.

היועץ נדרש לעזור למייבא לבצע את הבדיקות שנדרשות על ידי משרד התחבורה/רישוי וכן רשות המכס (יודגש כי בדיקות אלה אמורות לוודא כי הרכב לא עבר תאונה וכי מצבו המכאני הוא מצוין) והיועץ מעבר לאותן בדיקות, אינו יכול לתת למייבא "ערבויות חוק מכר" בנוגע לטיבו של הרכב.

פרשנות תפקידו של היועץ בצורה אחרת מהאמור לעיל, מנוגדת כאמור לחוק המאפשר את הליך היבוא האישי וכנראה לא בכדי, עמלים כעת במשרד התחבורה בכדי להעניק תוקף חוקי (ועמו גם אחריות מסוימת) לציבור היועצים בתחום היבוא האישי של הרכבים.

לסיכום יאמר כי על אף האמור לעיל מרביתם של יועצי היבוא האישי, עושים עבודתם נאמנה ומוודאים כי סוחר הרכב בחו"ל יבצע את כל הבדיקות הנדרשות לשם וידוא טיב הרכב וכן יעביר עותק מתאים למייבא הרכב ביבוא אישי כדי שהתהליך יבוצע לשביעות רצונו המלאה.   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב