דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על סוסים ואנשים- הקשר בין בני אדם לסוסים 

מאת    [ 18/07/2012 ]

מילים במאמר: 767   [ נצפה 7609 פעמים ]

לסוס שמור מקום של כבוד ועשייה בהיסטוריה של בני האדם - ממסעות כיבוש חובקי עולם, רכיבה לשם הנאה ועד לעבודות משק חקלאיות.

הסוס הוא כלי התחבורה העיקרי והנפוץ ביותר מתחילת ההיסטוריה האנושית ועד תחילת המאה ה 20,אז הופיעו אמצעים טכנולוגיים כגון המנוע. 5000 שנה של ביות קפדני יצרו סוסים מכל מיני גזעים וצורות אשר מתאימים לשימושים שונים: סוסים נמוכים ועירניים לעבודה עם בקר, סוסים בעלי צעד מיוחד המתאימים למשיכת עגלות, סוסים גדולים לחרישה בשדה ועוד... העובדה כי סוסים הם עדיין חלק מהעולם והתרבות שלנו למרות המצאת התחליפים הטכנולוגיים היעילים יותר, מעידה על חוזק הקשר בין האדם לסוס.

בתקופת ההתיישבות הספרדית באמריקה, החלו להופיע יותר ויותר חוות אשר התמחו בגידול בקר. חלק גדול מעבודתם של הבוקרים נסוב סביב העברה של עדרים בין שטחי מרעה, פעמים רבות בשטח פתוח ללא עזרה של גדרות. לכן, הם היו צריכים לשלוט בעדר מגבו של סוס. משמעות הדבר היא, שבוקר היה מבלה ימים שלמים ולפעמים אף מספר שבועות על גבו של סוס. תארו לעצמכם את הקשר הנבנה בין שני בעלי החיים המאוד שונים הללו, לאחר שבועות שלמים של עבודה משותפת.

הסוס למד את עבודתו: איגוף פרה שנפרדה מהעדר והחזרתה, הפרדה של עגל מהעדר לטיפול או סירוס, שמירה על מתח בחבל לאחר שנתפס העגל בלאסו וכו'... לסוסים יש יכולת הסתגלות ולמידה יוצאים מגדר הרגיל, והם מסוגלים לקשר בין סימנים לפעולה באופן כמעט מיידי.  על מנת לבצע את המשימות הללו, היה על הסוס להיות קשוב ומרוכז לרוכבו, אך גם עצמאי ומגיב למעשי הפרות. הוא היה צריך ללמוד במהירות את שפת גופו של הרוכב וכיצד להגיב אליה. תשומת הלב הבלתי פוסקת לרוכב יצרה קשר מיוחד של מנהיג ומונהג, כאשר הסוס למד להיות נאמן, כנה וקשוב לרוכבו. שנים של השבחה יצרו גזע של סוסים עם חוש מיוחד לפרות, אופי נוח ושקט, ויכולת למידה ושיתוף פעולה גבוהות מהרגיל.

הסוסים שיש לנו כיום, הם  תוצאה של השבחה ארוכת שנים והתכונות אשר הופכות את הסוסים הללו לסוסי עבודה טובים, מסייעות לנו גם ברכיבה ספורטיבית, או סתם להנאה.

 

היכרות הדוקה בין סוס לרוכבו

על הרוכב, בתור המנהיג של הזוג, נפלו תפקידים רבים. ראשית היה עליו לדאוג לרווחת הסוס מבחינה בריאותית ופסיכולוגית. היה על הרוכב לדעת מה מגבלותיו הפיסיות והמנטליות של הסוס שלו ולהכיר את שפת הגוף שלו. הוא היה צריך לדעת איזה מאכלים מזינים אותו ביותר, ממה הוא פוחד, מה הוא אוהב, מתי הוא מדוכא ומה סדר היום הנכון ביותר בשבילו. לאחר ימים על גבו של הסוס הכיר הבוקר את התנהגותו במגוון רחב של סיטואציות. היכרות אינטימית והדוקה מסוג זה אפשרה לבוקר לזהות כל שינוי קל בהתנהגותו של הסוס שעלול להעיד על כאב, מגבלה או כל בעיה אחרת.

כשהסוס היה חולה או פצוע היה תפקידו של הבוקר לטפל בו ולעזור לו. בוקר מנוסה ידע לטפל במגוון רחב של פציעות ובעיות וגם ידע כיצד להמנע מהן. מלבד אחריותו של הבוקר לרווחתו של הסוס, היה עליו גם להיות המורה שלו. סוס לא נולד כשהוא יודע להגיב לרוכב, הוא לומד זאת עם הזמן ועם הנסיון שהוא רוכש. למעשה, למרות הביות, קבלה של רוכב איננה דבר טבעי בשביל הסוס והפעמים הראשונות בהן רוכבים עליו עלולות להיות חוויה מפחידה וטראומטית. טראומה נפשית בשלבים הראשונים של האילוף עלולה ליצור קשיים גדולים בתקשורת בין הרוכב לסוס ולהשפיע על התנהגות הסוס לכל חייו.

על הבוקר היה ללמוד את אופן המחשבה של הסוס ולנצל זאת כדי להציג לו את עניין הרכיבה בצורה עדינה והדרגתית, תוך שהוא רוכש את אמונו של הסוס. לאחר שרכש את אמונו היה על הבוקר ללמד את הסוס את שפת הסימנים, באופן שיגרום לסוס לרצות לשתף פעולה עמו. תהליך לימוד שכזה הוא איננו פשוט ודורש הבנה עמוקה של אופן המחשבה וטבע הסוס. הוא גם דורש מהבוקר משמעת עצמית גבוהה עם דגש על חמלה והבנה לצרכיו ויכולותיו של הסוס.

 

סוסים הם לא כלבים גדולים

כיום, אנשים אינם נתקלים בסוסים בחיי היומיום שלהם ואינם מכירים את אופיים המיוחד. טעות נפוצה ביחס של אנשים בפעמים הראשונות בהן הם נפגשים עם סוס (ולפעמים גם בפעמים הבאות, אם אין להם הכוונה מקצועית),  היא להתייחס לסוס באותו אופן שהיו מתייחסים לחתול או כלב. אין טעות גדולה מזו. אופן החשיבה וההתנהגות של הסוס הוא שונה מחיות המחמד במהותו בתור בהמה ובתור חיית עבודה. הם לומדים בצורה שונה, רוצים דברים שונים ופוחדים מדברים שונים. בניגוד לכלבים הם אינם צריכים חיזוקים חיוביים בדמות ליטופים, פרסים והפגנת העובדה שאתה מרוצה מהם בתור בעליהם. לנו, בתור בני אדם, יש נטיה "להדביק" להם תכונות אופי אנושיות או כלביות ולפרש את שפת גופם בצורה מוטעית.

קשר המתפתח בין סוס לאדם הוא מפתח מאין כמוהו, ובשנים האחרונות נתגלה קשר זה ככלי נהדר לטיפול במגוון קשיים נפשיים ורגשיים. הקשר עם הסוס מכריח אותנו להיות כנים עם עצמנו, להתמודד עם תסכול ולהתגבר על מחסומים רגשיים. כמו כן, הוא תורם רבות להעלאת הבטחון העצמי ומלמד מנהיגות ואיזון התנהגותי.  

עמרי פלדשטיין- מנהל מקצועי של מועדון הרכיבה "ARENA", מאמן ראשי ומדריך רכיבה מוביל בענף הרכיבה בסגנון מערבי.


www.arena-riding.co.i   




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב