חשיבות תרגילי גמישות וחיזוק השרירים המייצבים לשמירה על הגב ולמניעת בעיות בעמוד השדרה
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חשיבות תרגילי גמישות וחיזוק השרירים המייצבים לשמירה על הגב ולמניעת בעיות בעמוד השדרה 

מאת    [ 16/07/2012 ]
מילים במאמר: 1052   [ נצפה 2577 פעמים ]

 
 

כאבי גב מוכרים לרבים מאיתנו ומעוררים שאלות רבות לגבי הסיבות להופעתם, דרכי מניעתם ואופן הטיפול בהם. כ-85 אחוזים מכלל האוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב. כמחצית, יסבלו בהמשך גם מהתקפים חוזרים. כאבי גב גורמים לסבל רב ופגיעה משמעותית באיכות החיים. אנשים הסובלים מכאב זה מדווחים בין היתר על היעדרויות מהעבודה, חוסר יכולת לעמוד במטלות יום יומיות, עלויות סביב בירור רפואי והוצאות על תרופות וטיפולים חוזרים ונשנים. כל מי שסבל או סובל מכאבי גב מכיר את המסע הארוך והמייגע בחיפוש אחר פתרון שיאפשר לו לחזור לאיכות החיים ושיגרת היום שהיה רגיל לה בעבר.

 קיימים שני סוגי כאב:

? כאב גב אקוטי - מתאפיין בדרך כלל בכאב חד וחריף בעוצמה גבוהה אשר פוגעת מאוד בתפקודו של האדם. כאב זה יכול להתאפיין גם בהקרנה לרגליים או בסימפטומים עצביים נוספים. הכאב מוכר כמצב שהגב "נתפס" ויש הגבלה ניכרת בתנועה. לפעמים הכאב מופיע לאחר פעולה מסוימת כגון: הרמת חפץ כבד, תנועה סיבובית מהירה וכו', אך לעיתים מופיע באופן ספונטני.

? כאב גב כרוני - נמשך לאורך תקופה ארוכה, ומתאפיין בדרך כלל בכאב עמום ותחושה של נוקשות באזור הגב התחתון. לעיתים במצב של כאב גב כרוני יש אפיזודות של כאבים בעוצמה חזקה יותר. 

 מספר גורמים להופעת כאבי גב:

? נזקים במבנה הגרמי של עמוד השדרה ? פגיעות ? נזקים או גירויים לחוט השדרה ולעצים היוצאים ממנו ? נזקים לדיסקוס הבין-חולייתי ? תפקוד לקוי של איבר פנימי בבטן ? הפרעה באספקה דמית בגב או ברגליים וכאבי גב על רקע נפשי. לכאבי גב יכולות להיות סיבות נוספות, כגון: ? בעיה בעמוד השדרה. ? סיבות פסיכוגניות. ? מחלה או ליקוי תפקודי של איברים פנימיים. ? מחלות נוירולוגיות או מחלות שרירים.

המקור לכאבי הגב טמון בקשת רחבה של גורמים שונים זה מזה ולעתים קשה לאתר את סיבת הכאב גם לאחר בירורים מקיפים הכוללים צילומי רנטגן, סריקת CT ומיפוי עצמות ו-MRI. הדרך הטבעית והבטוחה להשגת ריפוי והרגעת הכאב היא שימוש ביכולת הריפוי הטבעית של הגוף, על ידי המרצת זרימת הדם לאזור הכאב. רופאים ומטפלים מאסכולות שונות המטפלים בכאבי גב, יתנו לכם דעות שונות לגבי מקור הכאב ואיך לטפל בו. על דבר אחד יסכימו כולם, הגברת זרימת הדם באזור הכואב הינה תהליך מפתח להשגת ריפוי והרגעת הכאב. זרימת דם מוגברת מזרזת את חילוף החומרים ברקמות תאי השריר, תוך עידוד ההזנה הטבעית באבות המזון, אספקת חמצן וסילוק פסולת ומסייעת לשחרור ההתכווצות והרגעת השרירים. האצת פעילות מחזור הדם מזרזת את שחרור האנדורפינים , שהם משככי כאבים טבעיים בגוף. האנדורפינים יוצרים תחושת רוגע טבעית והרגשה כללית טובה ומאפשרים להימנע או להמעיט באופן משמעותי את השימוש בתרופות נוגדות כאב. אינדיקציות לניתוח 1. חוסר שיפור בעקבות טיפול שמרני (פיזיותרפיה, אקופונקטורה, רפלקסולוגיה וכו...). 2. פגיעה נוירולוגית לאחת הגפיים המתבטאת בין היתר בירידה של חוזק אחד השרירים, פגיעה בתחושה או ירידה בפעילות אחד הרפלקסים. ישנן כמה אינדיקציות שמצביעות על הצורך בניתוח דיסק. אחדות מהן אובליגטוריות, כלומר מחייבות את הניתוח באופן מוחלט, ואחרות לא אובליגטוריות. חובה לנתח דיסק כשיש פגיעה נוירולוגית (עצבית) מתקדמת, כמו תחושת שיתוק בגפיים העליונות או התחתונות. כתוצאה ממצב כזה קיימת אפשרות של פגיעה בתפקודי גוף חיוניים, כגון אי שליטה במתן השתן והיציאות. ניתוח דיסק לא אובליגטורי יתבצע כשהחולה סובל מכאבים עזים לאורך זמן (שלושה חודשים), שלא מגיבים לטיפולים שמרניים, ולחולה נגרמת הפרעה קשה ביותר באיכות החיים ובתפקודו היומיומי בבית ובעבודה. חולה שסובל זמן רב מכאבים כרוניים ברמות שונות, שגורמים לו לשיבוש תפקודי ניכר, להיעדרות מהעבודה לזמן ממושך (כמה חודשים בשנה) וכו' יגיע גם הוא לניתוח, לאחר שייכשל הטיפול השמרני. על אף שלעיתים נדירות כאב גב הוא מסכן חיים, חשוב לבדוק כל כאב חוזר או כרוני על ידי רופא, שכן קיימות מחלות רציניות שאחד הסימנים שלהם הוא כאב גב תחתון וחשוב לאבחן מחלות אלו. לדוגמא: גידול עמוד השדרה, זיהום, שבר, נזק לעצבים, אוסטאופורוזיס, ארתריטיס, או מחלות פנימיות כמו בעיות בכליות למשל. לעיתים קרובות עלולים כלי האבחון הרדיולוגיים לבלבל וליצור תמונה אחרת מזו שמתקבלת באבחון החיצוני. למה הכוונה? לפחות ב-30% מהמקרים יראה הצילום סימנים לא תקינים, למשל של פריצת דיסק, למרות שהמטופל לא מתלונן על כאבים, וכשלמעשה לא צריך כלל לטפל בפריצת הדיסק. משמעות הדבר היא שהכלים הרדיולוגיים לאבחון הם לא חד משמעיים. הם יכולים להיות טובים מאוד, אך גם מבלבלים מבחינת הדיאגנוזה הסופית, שמטרתה להקל את כאבו של החולה ולרפא אותו. לעיתים תוצאות הצילום חסרות משמעות מהבחינה הקלינית. חשוב שהרופאים ישימו לב לכך בעת קביעת האבחון הסופי, על מנת שלא יטעו באופן הטיפול. הטיפים המנצחים להורדת כאבי גב ולשמירה על הגב לאורך זמן מחקרים אין ספור נכתבו על תסמונת כאבי הגב התחתון, אך שכיחותה עדיין גבוהה. מבין הגישות הרבות לטיפול בכאב גב ניתן למצוא: מנוחה, טיפול פסיבי לרקמות רכות, מוביליזציות, אלקטרותרפיה ותרגילים רפואיים לחיזוק השרירים. בסקירה ספרותית זו מוצגת גישה אחת מבין השיטות הקיימות, לטיפול בעזרת תרגילים רפואיים.

*יתרונם של התרגילים הרפואיים על פני גישות אחרות הוא בהפיכת האדם הסובל מכאב גב, ממטופל פסיבי שנח וממתין שהכאב יעבור, לאקטיבי ואחראי על קצב השיקום והחזרה לתפקוד.

להלן ההמלצות: 1. הקפדה על שמירה על כושר גופני טוב. 2. תרגילי הגמשה לגו ולגפיים העליונות והתחתונות. 3. תרגילים לחיזוק השרירים המייצבים ולשמירה על יציבה נכונה. 4. לא לבצע שום פעילות גופנית ולאו דווקא פעילות ספורטיבית, מבלי לבצע חימום והכנה לקראת הפעילות. 5. להימנע מתנוחות סטטיות ממושכות. ישיבה הנה הנפוצה ביותר. תנוחות סטטיות ממושכות גורמות לעומס רב על רקמות עמוד השדרה וגורמות לעייפות השרירים בשל זרימת דם מואטת וחמצון לקוי של השרירים. 6. שיפור ליקויי יציבה אשר גורמים לעומס על מערכת השלד-שרירים-עצבים הנה גם חשובה במניעת ליקויים מהסוג שהוזכרו לעיל. 7. השמנת יתר גורמת לרפיון וחולשת השרירים המצייבים של עמוד השדרה. הפיתרון הוא כמובן ניהול תזונה נכונה ובמקביל שיקום מערכת השרירים. תזונה מתאימה הנה גם חשובה גם לשם תפקוד מיטבי של השרירים וגם לצורך בנייה הולמת של רקמות. 8. לשמור על אורח חיים רגוע. מתח נפשי ודחק (stress) יכולים לגרום, בין היתר, גם ל"מתח שרירים". למתח נפשי ודחק יש השפעות גם על מערכות כגון, המערכת החיסונית והמערכת ההורמונלית. 9. השתמש באופן יעיל בגופך במנוחה ובעבודה. 10. מומלץ לפנות לפיזיותרפיסט לבדיקה גופנית תקופתית אשר תכלול הערכת יכולת תנועה וגמישות, בדיקת חוזק שרירים ובדיקת היציבה. דבר זה אינו מקובל כיום אולם כמו המודעות לרפואה מונעת הקיימת כיום בקרב הציבור, גם כאן יש בבדיקה תקופתית זו תפקיד בזיהוי גורמים אשר יכולים לגרום בעתיד למגבלות ולכאב ואשר על פיה ניתן להדריך את הנבדק לנקוט בפעולות מנע.

ולסיכום, איכות חיים-זו דרך חיים, ולעולם לא מאוחר להתחיל!

הכתבה באדיבות יעל שטינפלד, בעלת תואר שני בפיזיותרפיה (MScPT) מטעם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, סיימה את לימודיה לשני התארים בהצטיינות. מומחית לביומכאניקה, טיפולים אורטופדיים, פציעות ספורט וטיפולים אורוגניקולוגיים (שיקום רצפת אגן). בעלת וותק של מעל 10 שנים בפיזיותרפיה. עבדה בעבר בבית-חולים מאיר ובמכון של קופת חולים מכבי. כיום, מנכ"לית של מרפאת מעגלים ומרצה באוניברסיטת ת"א ובמוסדות פרטיים בארץ ובחו"ל.

  בברכה, יעל שטינפלד, MScPT מנהלת מקצועית, מרפאת מעגלים    

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב