דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שבוע הספר 

מאת    [ 16/07/2012 ]

מילים במאמר: 450   [ נצפה 2166 פעמים ]

שבוע     הספר

מבצעי חודש הספר מציפים, פעם נוספת, את זעקתם של הסופרים, היוצאים נגד מכירת ספריהם במחירים כה נמוכים. ברם, המבצעים האטרקטיביים במיוחד עליהם מכריזות רשתות הספרים הגדולות (3 ב- 100, 4 ב- 100, ואולי אף 5
ב- 100) אינם מיוחדים לחודש הספר בלבד. התחרות הנטושה בין הרשתות גורמת למכירת ספרים במחירי מבצע גם במהלך השנה.


עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און מסבירים, שההוצאות לאור מחוייבות לקבל את "דין הרשתות" ולמכור את הספרים במחירי מבצע, לעיתים מחירי עלות בלבד. ברם, הנפגעים העיקריים הינם הסופרים עצמם. הוזלה כה משמעותית במחיר הספר מאכלת את החלק אותו אמור הסופר לגזור מהתמורה המתקבלת על ספרו. כך, זוכים סופרים לקבל שקלים בודדים בגין כל עותק הנמכר מפרי עמלם, ולעיתים מדובר בשקל או שניים בלבד.

המצדדים בהוזלת מחירי הספרים מציינים את היתרונות :  הגדלת מכירות הספרים, הרחבה ניכרת של מעגל הקוראים, הפיכת הספר לנגיש וזמין לכל, קירוב לבבות לקריאה וקידום כותרים רבים.

המתנגדים טוענים, כי המבצעים האגרסיביים גורמים לרכישה מלאכותית של ספרים נוספים רק משום ש"חובה" מכוח המבצע לרכוש עוד ספרים כדי לזכות במבצע, וכי הצרכן מוציא יותר ממה שהתכוון לשלם מלכתחילה. עוד מציינים המתנגדים את הפיחות שחל לטענתם ברמת הכתיבה בשל הצורך לספק יותר ספרים בפרק זמן נתון, את זילות הענף והורדת איכות הכתיבה אצל סופרים עייפים הנאלצים להתפרנס מעבודות נוספות.

על עובדה אחת כולם מסכימים : הפגיעה האנושה בשכרם של הסופרים בעקבות הכפפתם למכירות במחירי מבצע. לא ניתן להתווכח על העובדה, שהסופרים, אשר לעיתים זוכים לקבל שקל או שניים מכל עותק הנמכר מספריהם, לאחר העברת רוב התמורה להוצאות לאור, סופגים את הפגיעה הישירה והמשמעותית ביותר.

עו"ד ורד כהן כתבה לפני מספר שנים את הספר המצליח, "צדק פרטי". הספר נמכר היטב, וזכה לביקורות מהללות, בקרב הקוראים וכן בעיתונות הכתובה והמדוברת, לרבות בתוכניות אירוח בטלויזיה. את ספרה בחרה כהן להוציא לאור בהוצאה פרטית, הוצאת "שילת", אשר הוקמה על ידה לצורך כך. זאת, בין היתר על מנת למנוע מצב, בו מרבית מתמורת הספר מגיעה לכיסו של המו"ל, ועל מנת לחלץ את יצירתה מהתנאים המוכתבים על ידי המו"לים.

לדעתם של עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, ניתן להביא לתוצאות משביעות רצון בצעדים רב מערכתיים. ראשית, יש להגדיל, באופן משמעותי, את שיעור האחוזים מתמורת הספר אשר ניתן לסופרים עצמם, וזאת  על חשבון ההוצאה לאור. כך יבוסס מעמדו הכלכלי של הסופר עצמו, הוא אבי היצירה. בנוסף, יש לפעול להגבלת מחירם הקטלוגי של ספרים, כמו גם להטיל מגבלות של ממש על מכירתם במבצעים. באופן כזה, ניתן למצוא את האיזון הנכון, בין רצונו של הצרכן לרכוש ספרים במחירים "שפויים", לבין רצונו של הסופר למכור את פרי עמלו במחיר שיצדיק את ההשקעה ויאפשר לו להתפרנס בכבוד. ההוצאות לאור ורשתות השיווק ייאלצו כמובן להסתפק בפחות, ברם בטווח הרחוק יידעו להפיק גם הן את המירב.

 

www.Bar-OnCohen.co.il

www.Bar-OnCohen.co.il


בר-און, כהן, עורכי-דין Bar-On, Cohen, Advocates 03-6123333




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב