דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיקים ותסמונת טורט בראי הרפואה הסינית 

מאת    [ 12/07/2012 ]

מילים במאמר: 596   [ נצפה 3739 פעמים ]

כיום, בעקבות חתירה למצוינות בידי ההורים, אורח חיים עמוס מטלות, תזונה לקויה ולחץ המאפיין את העולם מערבי אנו רואים יותר ילדים או מבוגרים לוקים בטיקים או בתסמונת הנקראת טורט. מעצם זה שטיקים נחשבים לתופעה חזותית אשר נראית בפני החברה רוב הזמן, הטרדות והערות בנושא עלולות לתרום להגברת הלחץ. מטבע הדברים לחץ מעורר טיקים, ולכן נוצר מעגל שאינו נגמר בו הטיקים מוחמרים ככל שהזמן חולף.

 טיקים ותסמונת טורט בראי הרפואה המערבית.

תסמונת טורט (טוראט) נקראה על שם הרופא הצרפתי ז'ורז' ז'יל דה לה טורט שאבחן אותה לראשונה באופן נרחב, תסמונת טורט היא הפרעה נוירולוגית המאופיינת בטיקים. טיק הוא תנועה לא רצונית של הגוף ו/או השמעת קולות באופן לא רצוני . זוהי הפרעה שכיחה המקשה על ההתנהלות היומיומית ואף יוצרת קושי בהשתלבות חברתית, הטיקים יכולים להיות עם/ללא דפוס חוזר או רצף קבוע.

טיקים חולפים מאפיינים בעיקר ילדים ומופיעים במשך מספר שבועות או חודשים עד שנה לכל המאוחר ויכולים להיעלם כפי שבאו. במקרים בהם הסימנים נמשכים מעל לשנה הם מוגדרים כטיקים כרוניים או כתסמונת טורט לאחר אבחנה יותר מעמיקה של איש רפואה מערבי. עד תקופת הבגרות טיקים נוטים להיחלש בתדירותם ועוצמתם ואף לחלוף עד גיל שמונה עשרה ב 40% מהמקרים.(burd et al., 2001; leckman et al. ,1998).

תסמונת טורט/ טיקים נחשבים לתופעה מורכבת ברפואה הסינית ולא פחות ברפואה המערבית בשל יכולתם לשנות מיקום,  תדירות ואף יכולים להתחלף בתדירות גבוהה או נמוכה.

קיימת חלוקה לטיקים קוליים (ווקאליים) וטיקים חזותיים (מוטוריים).

טיק מוטורי הוא טיק התוקף קבוצת שרירים, כגון:

  • הרמת כתפיים
  • תנועה של הראש
  • מצמוץ
  • קימוט האף
  • מתיחת השפתיים
  • רקיעה ברגליים

טיק קולי הוא השמעת קול לא רצוני, כגון:

  • כחכוח
  • נחירה
  • נביחות
  • אנחות
  • גרגור
  • חזרה על קולות או מילים
  • נקישות בלשון
  • שריקה
  • יריקה

 

קצרה היריעה מלהכיל את כל הטיקים האפשריים בתסמונת הנ"ל, אך ההתחלה בדרך כלל היא בגילאים שלוש עד עשר שנים כאשר בנים לוקים בכך יותר מבנות. מניסיוני בקליניקה עם עשרות מטופלים בתחום זה נראה כי רוב המטופלים יותר אמוציונאליים או בעלי רגישות יתר לסביבה, וחשים לרוב באי שקט או אי נוחות המקנה להם אופי קופצני. עם זאת, נראה כי יכולת הניתוח והמחשבה אצל רובם חדה באופן יוצא דופן.

 

תסמונת טורט/ טיקים בראי הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מתייחסת לטיקים כהפרעה ברציפות התנועה של הגוף. בדומה לטיפול בבעיות רבות, באפשרותה של הרפואה הסינית להביא לאיזון מערכתי, כך ניתן להפחית גם את הטיקים עד להיעלמותם.

בחלק מהמקרים ניתן לראות כי לסובלים מטיקים/ תסמונת טורט יש גם הפרעת קשב וריכוז. הטיפול בתרופות של הפרעת קשב וריכוז כגון ריטלין יכול להביא להגברת הטיקים בחלק מהמקרים בשל עודף הדופמין שנגרם מלקיחתה. ולכן לרפואה הסינית יש מענה במיוחד כאשר שתי ההפרעות משולבות יחדיו.

הדיקור הסיני לעיתים אינו נעים לילדים, ולכן ניתן להשתמש בשיטה המדמה דיקור סיני ללא מחטים ונקרא "מוקסה ישירה" שבו מחממים את הנקודה. בנוסף, ניתן להשתמש בצמחי מרפא סיניים המאושרים ע"י משרד הבריאות הישראלי וה-FDA האמריקאי. צמחי המרפא הסיניים מטפלים בשורש הבעיה ומסייעים להפחתת הטיקים באופן משמעותי ואף לפתרונם ברמה השורשית. פן נוסף של הצמחים הוא הרגעת המטופל במקרה של מתח, חרדה או דאגה ובכך עוזרים להשלמת הטיפול.

לרפואה הסינית יש פיתרון יעיל לתסמונת טורט/טיקים, במיוחד אם הבעיה בראשיתה. טיקים הקיימים לאורך שנים מצריכים טיפול שורשי ומעמיק אשר ברוב המקרים מניב תוצאות טובות.

 

ספרות מומלצת בתחום:

"טיקים ותסמונת טורט" – מדריך להורים ולאנשי מקצוע. ד"ר אוטום צודהורי; הוצאת "אח" בע"מ 2010.

"ילדים עם תסמונת מעורבת" – ADHD, לקויות למידה, תסמונת טורט, תסמונת אספרגר ועוד! מדריך להורים, מורים ואנשי מקצוע. מרטין ל. קוצ'ר ; הוצאת "אח" בע"מ 2010.

 

 

 

הכותב, גולן שרב  ( Dip.Acu.HBS ), מטפל ברפואה סינית וצמחי מרפא סיניים מעל עשר שנים. עוסק בתחומים אורטופדים ונוירולוגים שונים לרבות תסמונת טורט וטיקים. למד כארבע שנים במכללת מדיסין לרפואה משלימה והתמחה בבתי חולים בסין. משמש כמטפל ברפואה סינית באגף השיקום/ מכון הכאב של מרכז רפואי ת"א סוראסקי (ביה"ח איכילוב).


לאתר הבית של גולן שרב www.golansharav.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב