דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם יש יציבות בכלכלה הישראלית 

מאת    [ 11/07/2012 ]

מילים במאמר: 392   [ נצפה 1908 פעמים ]

במאמר הזה אני לא רוצה לדבר על העולם אף על פי שבהקדמה אני יצהיר כי ארצות הברית של אמריקה שיטת המשטר היא משטר קפיטליסטי. עד כאן לגבי ארצות הברית של אמריקה.

מכאן אני עובר לארץ ישראל שלנו שהחלה את דרכה כמשטר סוציאליסטי ובנפול מפלגת העבודה ועליית הליכוד לשלטון החל מהלך של בניית מדינה קפיטליסטית. מי שזוכר את מנחם בגין שחילק הטבות לכול תושבי המדינה ואת שמחה ארליך שר האוצר של אז שפתח את שוק מטבע החוץ לכול, מאז ועד היום הדברים רק התערבבו ולא היתה מדיניות משילית אחת כמו בארצות הברית.

כ יועץ אסטרטגי אפשר לקבוע כי חברות הופרטו, מוסדות ממשלה, הופרטו, מפעלים יצרניים הופרטו, בנקים גדולים הופרטו, תחבורה הופרטה, תקשורת הופרטה, ואפילו את שירות בתי הסוהר היתה כוונה ברורה להפריט...אבל אז קרה הדבר המוזר וכ-יועץ עסקי קשה לי מאד להבנה...המשק מצוי היה כולו בהפרטה ואז בא הרגולטור והטיל מגבלות אנטי קפיטליסטיות בשביל להיטיב עם העם.

חברות הסלולר הוזמנו להשקיע הון בתשתיות, בנו מודל עסקי על בסיס הנתונים שידעו, התחיבו, הנפיקו.וה-רגולטור שמט להם את השטיח מתחת לרגליהם. הבנקים הופרטו, נבנו מחדש, הגדילו את עסקיהם, התחיבו, הנפיקו, הלוו, ואז הגיע הרגולטור וקבע להם חוקים וגבולות חדשים.

כך גם עם חברות הביטוח וביטוחי המנהלים אשר שוב קיבלו עצירה של הרגולטור שהתערב בשוק הביטוח בגלל תוחלת החיים המתמשכת וקבע קריטריונים חדשים לעיסקם. אין תחום שהופרט שהממשלה לא שמה את ידה בו. אז נכון שממשלה צריכה לדאוג לאזרחיה וצריכה להגן עליהם מכול מיני עוולות כאלה ואחרות שהרי זו תפקידה של ממשלה, אך לנהל מדיניות קפיטליסטית במסווה של מדינה סוציאליסטית,הפרדוקס הוא גדול.

 כ-יועץ עסקי עם הייתי מיעץ אז בזמן ההפרטות או יצירת החברות הענקיות לדוגמא: החברות  הסלולריות לא הייתי יכול לראות את התמונה כפי שהצטירה אחר כך מול חברות הסלולר לדוגמא שחתכו 75% מרוחיהם...זה לא שאני בא ואומר "ממשלה" אל תדאגי לאזרחיך ותני לחברות אלה להיות חזירים ולהשמין על גבי האזרחים. ממש לא, אני רק לא רואה איך ניתן לנהל מדינה בשיטה אחת ולהטמיע בה את השיטה הישנה,שהרי זה לא רציונאלי.

אני בכלל לא מבין כיצד החברות הנתונות לרגולטור  יכולות להסכים לצעדיו גם אם כן התחיבו לעשות זאת מראש ואם כן אז מי נתן להם את היכולת ללוות מהציבור כספים שלא יכולים להחזיר לו.

יש כאן מעגל שלא ברור לי איך לא חשבו, או חושבים עליו, שאחרי הכול אנו חיים במדינה אחת ואם מסתכלים על טובת הכלל דבר שקשה להסתכל עליו במשטר קפיטליסטי גרידא.מדוע לא מראים את כול התמונה?




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב