דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בועת נדלן חמורה בירושלים: מציאות או דמיון? 

מאת    [ 11/07/2012 ]

מילים במאמר: 459   [ נצפה 1833 פעמים ]

על מנת לבחון את השאלה הזו אנחנו צריכים להתייחס למגמות המתרחשות בירושלים בימים אלו ולנסות ולהבין האם אכן ישנה בועת נדל"ן בירושלים? בהתייחסותנו ננסה לספק תשובה לשאלה האם מתפתחת בועת נדלן חמורה בפלח השוק של הזוגות הצעירים בירושלים?

הנחת היסוד היא שתושבי החוץ שהחלו לבצע מסע רכישות בירושלים, ימשיכו לעשות זאת גם בעתיד. זאת, מכיוון שתושבי החוץ שרכשו דירה בירושלים הם פחות ממאית האחוז מפוטנציאל הקניה של היהדות העולמית (ממנה מגיעים רב תושבי החוץ שרכשו דירה בירושלים).

בועת נדלן חמורה בקרב המשפחות הצעירות בירושלים?

ההון העצמי העומד לרשות זוג צעיר ממוצע בירושלים הוא כ-400,000 שקלים. הון זה עם מינוף של הון בנקאי מכסימלי יכול להספיק במכסימום לרכישת דירה בסכום של 1,500,000-1,600,000 שקלים.

היות שרק 30% מהדירות המשווקות כיום בירושלים נמכרות ברמות מחירים של 1,500,000-1,600,000 ומטה מכך, היצע הדירות למגזר זה מוגבל.

על פי קצב עליית המחירים בירושלים בעוד כשנתיים רק 10% מהדירות המשווקות בירושלים ישווקו ברמות המחירים שהצגנו לעיל. כלומר רב הזוגות הצעירים המהווים 1/3 מכח הקנייה בשוק הדיור הירושלמי לא יוכלו לרכוש דירות בירושלים.

אך האם זה נכון לכלל אוכלוסיות רוכשי הדירות בירושלים?

גורמים אפשריים לניפוץ בועת נדלן

הגורמים הבאים יסייעו לנו להבין מה יכול להביא לניפוץ בועת נדלן בירושלים:

1) תחרות שיווקית חריפה ביותר בשכונות ספציפיות בירושלים. כיום משווקות כ-1,000 יחידות דיור בשכונת ארנונה וכ-700 יחידות דיור בשכונת פסגת זאב מזרח (כאשר בפסגה רב הדירות הן של 5 חדרים ומעלה). בשנת 2013 ישווקו ברמת דניה/רמת שרת כ-300 יחידות דיור חדשות.

2) הפטור ממס שבח עומד להסתיים בסוף 2012 והצפי בשוק הוא שמשקיעים ומשפחות רבות ינסו לנצל את הפטור וימכרו את דירותיהם, אפילו במחיר הנמוך מהמחיר המבוקש כדי להנות ממנו.

גורמים אפשריים להמשך עליית המחירים בירושלים

1) אף פרויקט מסוג תמ"א 38 עדיין לא הבשיל, בין אם בשל חוסר הסכמות בין הקבלן המבצע לדיירים או בין אם בשל עיכובים בירוקרטיים. זאת בניגוד לאיזור המרכז ובמיוחד לעיר תל אביב בה נבנים פרוייקטים רבים בשיטת תמ"א 38.

2) פרויקטים תקועים של פינוי בינוי – בנושא זה קיימת "תקיעות פראדוקסלית" בירושלים ובייחוד באיזור הקטמונים שרובו מיועד לפינוי בנוי. למרות שמדובר באחד ממנופי הצמיחה הרציניים של ענף הנדלן בירושלים ובאחד מפתרונות הדיור האופטימליים לזוגות הצעירים, יזמים רבים עומדים בפני התנגדות של דיירי השכונות לפרוייקט ובמיוחד אלו שכן מעוניינים בו. הכיצד? היות שלא נוצר בשכונת הקטמונים תקדים לפינוי בינוי הדיירים של כל בניין (בכל בניין ישנם 4 דיירים) מפחדים לצאת פראיירים ול"הפסיד" כביכול אם יילכו עם יזם. המחסור בתקדים מביא לסחטנות רבה של הדיירים את היזמים ומהווה מכשול רציני.

3) תושבי החוץ עדיין רוכשים דירות בירושלים וגלי הרכישות משתנים על פי מדינות היעד הבאות: אנגליה, צרפת, ארה"ב, קנדה, דרא"פ, בלגיה וארגנטינה. גם אם ישנה ירידה זמנית ברכישות תושבי ארה"ב תפוצות אחרות ידאגו להשלים את הפער.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב