דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


זוכרים בקלות מושגים ומילים בשפה זרה 

מאת    [ 11/07/2012 ]

מילים במאמר: 729   [ נצפה 3976 פעמים ]

תלמידים רבים מתקשים בשינון אוצר המילים באנגלית וגם לימוד מושגים במקצועות השונים. המתמידים יותר משננים רשימות מילים, שזו עבודה קשה ומייגעת, ואחרים, פשוט מתייאשים. אבלהנה החדשות הטובות: יש שיטה מצוינת, שמתאימה לא רק ללימוד שפה, אלא לכל מקצוע שיש בו מושגים או שמות, מחשבונאות עד פסיכולוגיה.

השיטה מבוססת על יצירת תמונות דמיוניות, שמשלבות שלושה דברים:  את הצליל של המילה, את האסוציאציה הראשונה (מה הדבר הראשון שקופץ לנו לראש כשומעים את הצליל של המילה) ואת המשמעות של המילה. השיטה קלה ופשוטה. היא מכניסה יצירתיות והומור ללמידה, וממש מעולה למי שסגנון הלמידה שלו חזותי. דיסלקטים רבים הם בעלי סגנון למידה כזה, וכך יוכלו לעקוף את הקושי שבשינון מושגים בתחומים שונים, ביטויים וניבים בעברית ומילים זרות. המוח האנושי, גם של מי שלא יודע לקרוא, זוכר תמונות וצלילים בקלות רבה. השיטה מנצלת את היתרון הזה גם ללימוד מושגים רציניים ביותר. בעבודתי כמורה להוראת אסטרטגיות למידה, נתקלתי בתלמידים רבים שהשיטה עשתה עבורם נפלאות, ופשוט פתחה להם אפשרויות לעקיפת קושי אובייקטיבי אמיתי.

אז קודם כל סדר העבודה, ואחר כך הדגמה  איך לומדים מילים חדשות בשפה זרה או מושגים.

 1. נותנים לצליל להוביל: חושבים מה האסוציאציה הראשונה שעולה בראשנו כששומעים את המילה, בלי להתייחס לפירוש שלה. אם לא מוצאים, אפשר לחלק את המילה לכמה חלקים, העיקר שכל חלק יזכיר לנו משהו. לא מוותרים.

אם אתם מתרגלים את השיטה עם הילד או התלמיד שלכם, אל תיבהלו אם ילדכם מתקשה להחליט מה זה צליל המילה מזכיר לו. הזכירו לו שהתהליך הזה עדיין יותר קל ויותר מהנה מסתם לשנן רשימת מילים. הנחו אותו בשאלה: "מה זה מזכיר לך?" או : "מה הדבר הראשון שעלה לך בראש כששמעת את המילה?" אם הוא עדיין מתקשה, הציעו לו את האסוציאציה שעלתה לכם בראש, ותבדקו אם זאת יכולה להיות גם האסוציאציה שלו. חשוב שבהמשך, לאחר תרגול, האסוציאציה תבוא מילדכם, כי הרי זה הוא שצריך ללמוד את המילים או המושגים. אל תדאגו. המוח זוכר בקלות גם תמונות מורכבות.

2. בונים תמונה בראש: בונים בראש תמונה, כמו לוגו או אייקון,  לפי האסוציאציה הראשונה שעלתה בראשנו כששמענו את המילה בפעם הראשונה.

 למשל: המילה "טיפ" יכולה להזכיר טיפה. המילה "אנטי" יכולה להזכיר את אנטיוכוס.

3. מחברים תמונה + משמעות: עכשיו צריך להלביש על התמונה שיצרנו גם את משמעות המילה ואז אנחנו יוצרים מין סרט.

4. מכניסים את המילה ל"הרדיסק" של המוח: אם מדובר במילים חדשות בשפה זרה, אני מציעה להכין כרטיסיות שבצד אחד המילה החדשה ובצד שני הפירוש בעברית. אחרי שכבר למדנו, נניח 10 מילים,  כדאי לנסות להרכיב מהן משפטים כדי שייכנסו ל"הרדיסק" שלנו ויישארו שם. אפשר לעשות זאת גם עם מושגים בכל תחום.

מי שלומד טוב יותר בשמיעה, יכול גם להקליט רשימת מילים עם פירוש (ואפילו איות) ולשמוע אותן ברצף. אפשר לעשות זאת בקלות כמעט בכל מכשיר סלולרי.

הדגמה איך לזכור מילה באנגלית: tough = קשוח, קשה (סתם מילה שלקחתי באקראי ממילון).

1. מה צליל המילה מזכיר לי? טופי.

2. תמונה בראש: סוכרית טופי גדולה.

3. חיבור תמונה + משמעות: מרים משקולות קשוח ושרירי מנסה ללעוס סוכרית טופי ענקית, אבל לא מצליח כי היא ממש קשה.

 הדגמה איך לזכור מושג בספרות: אקספוזיציה= היצג, תחילתו של מחזה או סיפור קצר, שבו נפרשות בפנינו הדמויות, הקושי המרכזי, וגם איפה ומתי מתרחשת העלילה.

 1. מה צליל המילה מזכיר לי?: האות X באנגלית + פוזה.

 2. תמונה דמיונית: האות הזאת "עושה פוזה".

 3. הוספת המשמעות: המסך עולה,  האותX   עומדת בין אותיות אחרות, שלכולן יש פנים והבעה. X הולכת על עקבים, ומנסה להיראות גדולה מכולן. בקיצור יש לה פוזה, והאותיות האחרות רוצות להיפטר ממנה.

סיפור מהחיים

היה לי תלמיד דיסלקט. היה לו מאוד קשה ללמוד מילים באנגלית וכל מיני מושגים ושמות לועזיים. הוא מאוד אוהב לצייר, ולכן ניסיתי ככל האפשר לרתום את כישרון הציור שלו לתהליך הלמידה.

בכיתה למדו בספרות את "הקמצן", יצירה צרפתית, עמוסה בשמות ממש זרים לאוזן ישראלית (למשל: קליינט, אליז, לפלש). התלמיד שלי איבד את הצפון. אחרי שביררתי שהוא יודע את התוכן, עברנו על כל השמות, והוא חיפש אסוציאציות לכל שם בסוף הכנו מין "אילן יוחסין" של משתתפי היצירה, והוא צייר ליד כל אחד מין לוגו קטן, למשל: מטאטא ליד המשרת. הציון שהוא קיבל במבחן הדהים אותו וגם את המורה.

יש לי גם סיפור על סטודנטית לתואר שני בטיפול באומנות, שכמעט פרשה מהלימודים מפני שנכשלה באחד המבחנים שוב ושוב. אחרי שלמדה את השיטה הזאת, היא אזרה אומץ לגשת שוב למבחן, והפעם קיבלה מעל 80!

אני מקווה שגם אתם תיבנו מהשיטה ותנחילו אותה לתלמידים נוספים. בהצלחה.

 

 

 

טלילה שחר, מוסמכת בהוראת אסטרטגיות למידה, מחברת הספר "מהורה למורה" - למד את ילדך איך ללמוד בקלות ולהשיג תוצאות מעולות. הירשמו באתר שלי לקבלת טיפים בחינם לשיפור היחסים בין הורים, ילדים ומורים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב