דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ארצות הברית מפרסמת הנחיות רשמיות לגילוי מרצון של חשבונות חוץ ב-2012 - האם זה צעד נכון? 

מאת    [ 11/07/2012 ]

מילים במאמר: 991   [ נצפה 3205 פעמים ]

ההנחיות הכתובות של מס ההכנסה האמריקאי, שהיו אמורות להתפרסם כבר מזמן, לגבי היוזמה לגילוי מרצון של חשבונות חוץ 2012 ((Offshore Voluntary Disclosure Initiative - OVDI, פורסמו סוף סוף. קודם לכן, בשביעי בינואר, 2012, לפני שישה חודשים סך הכל, מס ההכנסה האמריקאי הצהיר שהם "יפתחו מחדש" תוכנית מוגבלת זו לפרק זמן בלתי מוגבל. גישה פתוחה זו שונה באופן מובהק מתוכניות ה-OVDI הקודמות של 2009 ושל 2011, בהן הוגדרו תאריכים ספציפיים לסיום מועד ההגשות. יחד עם זאת, הפעם אין מועד סיום מוגדר ומס ההכנסה האמריקאי יכול "לסגור את השלטר" ולעצור את התוכנית בכל שלב. אף כי איננו מאמינים שזה יקרה בעתיד הקרוב (במיוחד לא בשנת בחירות), כפי שיתואר למטה, כל אדם שהינו אזרח אמריקאי או אוחז בגרין קארד החי בחו"ל חייב להיות פרואקטיבי כדי לוודא שהוא מציית לכל חובות ההגשה של מס ההכנסה האמריקאי ושל חשבונות הבנק והכספים מחוץ לארה"ב (FBAR). 

 

מדוע לפעול עכשיו?

השאלה האמיתית היא מדוע אדם שלא השתתף בתוכניות OVDI של מס ההכנסה האמריקאי בעבר, ירצה לעשות זאת כעת ולחשוף כמות אדירה של מידע לממשלה האמריקאית? התשובה הפשוטה היא שמס ההכנסה האמריקאי ממשיך, כפי שעשה תמיד, להשיג מידע, תוך רדיפה עיקשת (ואפילו פושעת) אחר משלמי מסים שמחזיקים "נכסים נסתרים" או שלא שתפו פעולה כראוי עם חוקי מס ההכנסה האמריקאי בנוגע לגילוי חשבונות בנק זרים, הכנסה זרה ופעילויות עסקיות נוספות מחוץ לארה"ב. 

 

למעשה, בשבועות האחרונים מס ההכנסה האמריקאי העמיד לדין פלילי מספר רואי חשבון שהפעילו משרד רואי חשבון בארצות הברית המתמחה בישראלים עם קשרים עסקיים וחובות הגשה בארה"ב. כתב האישום הפלילי מתייחס גם (בלי לחשוף את שמם) למספר בנקים ישראלים. עובדה מדאיגה זו מצביעה על כך שמס ההכנסה האמריקאי ימשיך להרחיב את מאמצי האכיפה שלו ולרדוף באופן אגרסיבי אחר אין ספור משלמי המסים במדינות מחוץ לארה"ב (ובמיוחד בישראל). זה נושא רציני מאד שיש להתייחס אליו, ללא היסוס, בעזרת יועץ מס מקצועי העוסק במסים אמריקאיים.

 

OVDI 2012 - דגשים חשובים

המרכיבים העיקריים של תוכנית OVDI 2012 כמעט זהים לשנים הקודמות. משלם מסים המשתתף בתכנית צריך להגיש את דוחות המס המקוריים או דוחות מתוקנים לתקופה של 8 שנים ולשלם קנס FBAR על המאזן הגבוה בין "החשבונות הזרים העונים לקריטריונים" לאורך תקופת "התבוננות אחורה" של שמונה שנים. בנוסף לכך, יתקיים קנס 5% מצומצם הרלוונטי לאזרחים זרים העומדים בקריטריונים. עבור משלמי מסים שמבצעים גילוי מרצון לאחר מועד ההגשה (כולל הארכות) של שנת המסים 2011, תוכנית ה-OVDI 2012 תשנה את תקופת ההתבוננות אחורה לשנים 2004-2011 במקום 2003-2010 ותעלה את קנס ה-FBAR הכללי (מ-25% ל-27.5%) לאותם אזרחים זרים החיים לדוגמא בישראל ושאינם עומדים בקריטריונים לקנס ה-5% המצומצם שהוזכר קודם לכן. שוב, אין זה אומר שאת ה-5% או ה-27.5% יש לשלם על המאזן הגבוה ביותר בכל שנה, אלא רק על השנה היחידה בין 2004-2011 שבה יש את המאזן ה"נצבר" הגבוה ביותר של כל "חשבונות הבנק העומדים בקריטריונים" שזה לא כולל מניות זרות וחשבונות השקעות.

 

תוכנית חדשה ליחידים בסיכון נמוך - הזהרו ממה שנשמע טוב מדי

בנפרד מתוכנית OVDI 2012 שתוארה בקצרה למעלה, מס ההכנסה האמריקאי הציג תוכנית שעל פיה משלם מסים המוגדר כ"סיכון תאימות נמוך" ( (Low compliance riskיוכל להגיש סך הכל שלושה דוחות מס (כנראה 2009, 2010 ו-2011, אבל את זה עוד יש לוודא) כמו גם את טפסי ה-FBAR של שש השנים הקודמות. זה בהתבסס על כך שחבות המס היא מתחת ל-1500$ בכל אחת משנים אלו, כאשר במקרה זה למשלם המסים לא יהיה קנס FBAR נפרד.

זו התפתחות משמעותית, במיוחד עבור אותם משלמי מסים שחיו בישראל שנים רבות וששילמו את המס הנדרש בישראל ובהתבסס על זיכויים הרלוונטיים לתשלום מס בארץ זרה לא תהיה להם חבות מס אמריקאי לאותן שנים.

 

אולם, הבעיה היא שהתוכנית תכנס לתוקף רק בראשון בספטמבר 2012 ומס ההכנסה האמריקאי הצהיר שהוא יפרסם  "הנחיות רשמיות  " נוספות לגבי תוכנית חדשה זו לפני תאריך היעד של הראשון בספטמבר, 2012.

 

מדוע האופטימיזם המסויג? הבעיה היא שעד כה, מס ההכנסה האמריקאי לא הגדיר באופן סופי את המונח "סיכון תאימות נמוך". מה שאנו כן יודעים הוא שאם משלמי המסים ינחשו לא נכונה, יפעלו על פי הנחיות אלו ומס ההכנסה לא יקבל את הדיווח, זה יכול להוביל לביקורת מס כוללת לא רק לגבי שלוש השנים שעליהן הוגשו דוחות המס אלא ייתכן וגם על שנות מס קודמות. בנוסף לכך, בעוד שאפשר לא להתמוגג מהיקף ה"מכסה הפורמלית" של קנס ה-5% (או 27.5%) על ה-FBAR, לפחות ישנה וודאות מסוימת בעוד שחוקים או הגבלות מסוג זה לא יהיו רלוונטיים לתוכנית השניה.

 

משום כך, על משלמי המסים ויועציהם לנתח בקפדנות, לא רק את דוחות המס של שלוש השנים האחרונות וחבות המס הקשורה אליהן, אלא גם את התקופה שמ-2004 והלאה, כדי לזהות סיכונים פוטנציאליים וענייני תאימות אפשריים במטרה לבצע החלטה מיודעת יותר. בכל מקרה, תוכנית חדשה זו לא תהיה פתוחה באופן רשמי עד תחילת ספטמבר. יהיה צורך, לכן, באנליזה נוספת ברגע שההנחיות הרשמיות יפורסמו.

   

 לחילופין, עדיין נותרת האפשרות ל"גילוי שקט" שבה משלם המסים מגיש את דוחות המס המתוקנים, משלם כל מס רלוונטי וריבית על הכנסת אופשור קודמת שלא דווחה ומגיש טפסי FBAR שהוזנחו בלי להיכנס לתוכנית ה-OVDI הרשמית של מס ההכנסה האמריקאי. אף כי על פני השטח נראה שפעולה זו תמצמם את חשיפותו של משלם המסים לביקורת מס הכנסה, מס ההכנסה האמריקאי הזהיר שמשלמי מסים שיבצעו גילוי שקט, "צריכים להיות מודעים לכך שהם מסתכנים בביקורת ובתביעה פלילית לגבי כל השנים הרלוונטיות". יחד עם זאת, משלמי מסים שעשו גילוי שקט בעבר עדיין יכולים להיכנס לתוכנית ה-OVDI הרשמית.

 

לבסוף, אין על משלמי המסים להתפתות לתחושת ביטחון כוזבת רק בגלל אי קיום תאריך סופי רשמי לתוכנית ה-OVDI הנוכחית של מס ההכנסה האמריקאי. אכן, נכון הדבר שזהו זמן בחירות להוטות לנשיאות וספק אם התוכנית תסגר בתקופת זמן זו. יחד עם זאת, על ישראלים המקושרים לארה"ב (באם דרך אזרחות או דרך גרין קארד) לקחת עניינים אלו ברצינות ולהתייעץ עם יועץ המס המתאים כדי לקבוע אם הם בסיכון ואם כדאי להם לקחת חלק בתוכנית של מס ההכנסה האמריקאי, במיוחד כיוון ששנה הבאה דרישות ה-FATCA יוגברו וכתוצאה מכך הבנקים הישראלים יתחילו למסור מידע חשוב על לקוחות שהינם אזרחי ארה"ב ו/או מחזיקי גרין קארד. עידן הטכנולוגיה ללא ספק הופך דברים אלו ל"שקופים יותר" ומכאן, קלים יותר לגילוי.  

 

 

 

 

כותב המאמר: סטיוארט שאבס, שותף במשרד עורכי דין אובר קלר, ארה"ב


פיליפ שטיין, מייסד ומנכ"ל 'פיליפ שטיין ושות''- משרד רואי חשבון למיסוי אמריקאי.


www.pstein.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב