דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרפיה בטבע החיבור גוף נפש טבע מונע שחיקה טוב למשתתף טוב לארגון 

מאת    [ 12/01/2008 ]

מילים במאמר: 1036   [ נצפה 4256 פעמים ]

תרפיה בטבע
החיבור גוף נפש טבע:
מונע שחיקה טוב למשתתף וטוב לארגון
הסדנאות של תרפיה בטבע מתקיימות תוך שהייה ופעילות מגוונת בטבע. והן נותנות מענה למגוון רחב של אנשים עם צרכים שונים .התרפיה בטבע מוציאה קבוצה של אנשים או פרטים בלווי מנחה מקצועי אל הטבע שם מתרחשת הפעילות החוויתית אשר מקבלת עיבוד ועומק בהתערבות של המנחה. דרך ההתערבות כוללת פעילות מרובה המתרחשת בחוץ בטבע,וכמו כן היא כוללת פעילות מסכמת ומעבדת שתתקיים מיד בשטח ולעיתים תתרחש בתוך אולם ההרצאות או החדר בסמוך לפעילות .לעיתים תהיה פעילות המשך שתתקיים לאחר זמן.על מה שמיחד את התרפיה בטבע לעומת פעילות indoor אחרות שנועדו לתת את אותם פתרונות או מטרות הן באספקט הטיפולי והן באספקט המצמיח והמגבש ברצוני לעמוד במאמרי זה.כמו כן ברצוני לתאר את מגוון הפעילות שאנחנו עושים בשטח וכן לתאר את ההשפעה שיש לה על המשתתפים.
הצרכים שהתרפיה בטבע נותנת להם מענה הינם: וונטילציה ומניעת שחיקה, גיבוש ותקשורת בין אישית טובה יותר.היא מפיגה את הבדידות ומפתחת תחושה של שייכות.היא נותנת רגיעה ושקט נפשי ורצון למימוש עצמי וליותר אפקטיביות.היא מאפשרת התבוננות פנימית והתחזקות רגשית וכן הסתכלות חדשה על החיים.
בדרך כלל הפעילות של תרפיה בטבע הינה באופן קבוצתי ולכן מתווספות השפעות נוספות המתרחשות בקבוצות באופן טבעי וזאת מעבר להשפעות ה"רגילות " של עבודה קבוצתית. :
1. תלות בין האנשים - סוג הפעילות והתנאים הפיסיים של הליכה ומאמץ,חלוקת הנטל של סחיבת הציוד , הכנה משותפת של האוכל בשטח וכדומה יוצרת תלות הדדית וגיבוש בין המשתתפים.
2. קבלה ונתינת עזרה - הליכה בטבע מביאה למצבים בהם אנשים נזקקו לתת ולקבל עזרה כמו
במעבר מכשול או בעליה תלולה ,מצבים אשר אף הם חיזקו את תחושת התלות ההדדית.
3 .התחלקות בחוויות - עוצמת החוויה במשך היום יצרה צורך אצל האנשים לשתף את האחרים בחוויות שעברו במהלך הטיול וכן בחוויות מהעבר. כמו כן ביטאו המשתתפים רצון להבין את התהליכים שהם עוברים וכיצד זה משפיע עליהם.
כל אילו יוצרים לכידות וגיבוש חזקים .אנשים שלו הכירו כלל לפני הסדנה או שהייתה להם היכרות רופפת ,בעקבות הסדנה יוצאים מאוד מחוברים ומכירים את המשתתפים באופן שמקרב אותם מאוד
ומעצים בהם את התחושה שאפשר ביחד והם לא לבד.

בעידן המודרני קצב החיים מסחרר ולחוץ. השהייה בטבע מאפשרת שינוי המקצב היום יומי העמוס והלחוץ,ניתוק מחיי היום- יום ופסק זמן.הניתוק הפסיכולוגי והפיזי,מאפשר יותר רגיעה ושקט נפשי וכניסה לריתמוס איטי .השהיה בטבע יוצרת תהליכים נוספים היא מעוררת אלמנטים של התמזגות,שייכות, קבלת הטבע כמות שהוא ואז גם קבלה עצמית,והתבוננות פנימה על עצמי מזווית וממקום אחר.וגם מאפשר הצצה קדימה אל מה אני יכול להכניס לחיי ואני לא ?מכשיר לשינוי.
בעת השהיה בטבע אנו נחשפים לגודלו ,עוצמתו ואיתנותו.
הטבע הינו חי ודינאמי ונמצא בתהליך השתנות מתמיד ומחזורי. הריון, לידה, התבגרות, הזדקנות ומוות הינם תהליכים טבעיים המתרחשים בו כל הזמן. ההתבוננות במצב קיומי זה פותחת בפני האדם את האפשרות להתחבר למחזוריות הטבעית ולחוש אחדות והשלמה עם עצמו וסביבתו.

תהליכי הצמיחה והמחזוריות של הטבע מחברים אותנו לעוצמות וליצירתיות שלנו ונותנות כוח ותקווה ביחס לעתיד.
במודל שאנחנו פיתחנו במכון מעברים הסדנה מחולקת לשלש:
התחברות לטבע,התחברות לעצמי פיזית,התחברות ל SELF ועיבוד התהליכים.
ההתחברות לטבע נעשית בעת הטיול עצמו ובעת השהיה בטבע.אשר מועצמת באמצעים שונים.כאשר אנו מתנתקים מהמולת השגרה מהמתח והלחץ שמבאים המטלות השונות.החיבור לעידן המאה עשרים ואחד: לחדשות ,האינטרנט, שמאפשר לי לדעת בכל רגע נתון איזה אסון או תאונה קרו ממש עכשיו בכל מקום בעולם. הפלפון שמאפשר לכל אחד לפנות אלי ולהיכנס לי לסדר היום בכל רגע :כל אלו מתרחקים ומראות ודימויים חדשים ישנים תופסים אט אט את מקומם: הנוף ,השקט והמקצב האיטי שאנו מכניסים את המשתתפים בסדנה אליהם.

ההתחברות לעצמי ולטבע נעשית בעזרת הליכה מדיטטיבית ,מדיטציות , הרפיות ,ותרגול טאי-צי ויוגה. בעזרת התרגולים שאנו עושים האנשים מתחברים אל הגוף שלהם .הם פוגשים מקומות ותחושות בגופם אותם לא פגשו זה זמן רב עם בכלל.ובהמשך יש התבוננות ושימוש במטפורות על החיבור שלנו לעצמנו ומה שאנו פוגשים בטבע .ואשר אנחנו משלבים אותם בהליכה ובפעילות בשטח.ומעבר לפעילות המגוונת גם ההליכה עצמה מזמנת התנסויות בלתי צפויות.עם עצמי ועם האחרים.

כל הפעילות הזו בטבע מכניסה את האנשים למקצב אחר ומאפשרת התבוננות פנימה לעצמי בכל מיני זוויות חדשות ולא שגרתיות.בדימויים ובמראות נטולי מתח ומעוררי שלווה.וכמו כן הסתכלות שונה על האחרים אשר לצידי. הפעילות הזו מעוררת תחושה חזקה של שייכות ולכידות עם הסובבים השותפים לעוצמת החוויה. האנשים אשר כל כך מחוברים לשגרה וחוששים מאוד מהניתוק ממנה ומסממניה מגלים בעצמם מחוזות חדשים ומעצימים.

בהמשך אנו מכנסים את האנשים באולם הרצאות או מקום כינוס אחר ומאפשרים להם לבטא את מכלול המחשבות והרגשות שצפו ועלו במהלך השהייה בטבע, באמצעות חומרי יצירה ואומנות שאנו מעמידים לשימושם.

בשלב הזה אנשים אשר חלקם מדווחים כי הפעם האחרונה בה ציירו והתעסקו בחומרי יצירה הייתה כשהיו בגן,הם מוצאים עצמם יוצרים במלוא המרץ ואף מופתעים מאוד מהתוצאות. הסדנה בשילוב אומנויות מכוונת את האנשים אל הדרך והמסלול שעשו עד כה בחייהם ומה המקום שלהם אליו הגיעו ולאן הם היו רוצים להגיע.

השלב הבא הינו שיתוף בחוויה הן של מה שפגשתי בטבע והן אל מה שהמצב החדש של ניתוק מהשגרה והחיבור לשקט, לאיטיות ולשלווה שבטבע הביאו איתם.בשלב הזה אנשים שיתפו על חלומות שהיו ולא התממשו על החיבור לטבע שהיה מקום של השראה ולעיתים מקום מפלט ממציאות קשה.אישה אחת סיפרה כי "היה לה ילדות קשה עם הורים קשים ואלימים וכי בכל הזדמנות הייתה הולכת לטייל לנחל שהיה בקרבת ביתה ושם הייתה מצליחה להתנתק מהקושי ולפתח תקוות לחיים טובים". אחרים שיתפו כי חוו והרגישו "חלק אינטגראלי מהטבע" ,"שזה המקום שהכי מתאים להם להיות ","תחושה של שקט פנימי, הרמוני" , "שהוא לא שואף ברגע זה לשום דבר לא רוצה להגיע למקום אחר"

אחרי זה אנו עובדים עם המשתתפים על איזה מהחלומות עדיין הם רוצים להגשים ואשר הסדנה עזרה להם לחזור ולרצות להגשים. והכי חשוב חיזוק הרצון למצוא ולהגיע למקום חזון אישי חדש והתקווה והאופטימיות שזה אכן יתממש.

ההשפעה של השהיה בטבע על המשתתפים כפי שהם שיתפו בסדנה הינה חזקה מאוד.האנשים מדווחים כי הם פוגשים בעצמם שקט ושלווה שאין להם בשגרה.עולים זיכרונות
תוכניות וחלומות שבמשך הזמן נשכחו או הוזזו הצידה שבים ועולים.עולה רצון חזק וכמיהה להכניס את החוויות של הסדנה והטבע אל השגרה ושזה לא יסתיים כשחוזרים הביתה.
.


סכום

טיול בטבע בנוף בראשיתי בשילוב סדנה בשילוב אומנויות הביא להיווצרות חוויות חזקות במיוחד.
חוויות אלה כללו: תחושות של ניתוק, התבוננות פנימית, תחושה חזקה של התמזגות עם הטבע. השילוב של טבע והסדנה מחזק תהליכים טבעיים שאנשים עוברים בעת טיול ושהייה בטבע, ונותן להם עוצמה רבה יותר. שילוב זה מאפשר לאנשים להתנתק ביתר יעילות מחיי היום-יום שלהם, להתמקד במה שקורה להם, אישית, לחזור אל הטבעי שלהם ולקחת את החוויה הזו איתם לאורך זמן.והעיקר לחזור אל השגרה מתודלקים עם הרבה כוח לחזור לתפקוד והרבה אופטימיות ותקווה בלב.


ד"ר שלמה הרבט מטפל משפחתי וקבוצתי ופסיכותרפיסט מנחה סדנאות של תרפיה בטבע . מנהל את מכון מעברים בנתניה יחד עם הפסיכולוגית ד"ר פזית הרבט .צוות המכון רב מקצועי ונועד לתת מענה למגוון הצרכים בתחום בריאות הנפש:מניעה, אבחון וטיפול. וכמו כן אנו מעבירים סדנאות בנושאים שונים כגון:זוגיות,כישורי חיים תרפיה בטבע ,התמודדות עם מתח וחרדהועוד.במכון מעברים אנו מטפלים גם בתלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז (ADHD ו ADD )וכן מספקים חונכים ומאמנים לעבוד איתם בבית או בביה"ס בשיטה ייחודית שפיתחנו במעברים.לאחרונה פתחנו סניף של מכון מעברים בשומרון.
טלפון:09-8359080,09-8853585,052-2785891
e-mail:maavarim1@walla.com
http://www.mavarim.com
http://www.naturetherapy.co.i



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב