דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמאי רכב - תפקידו בעת תאונה ועבודה מול חברת הביטוח 

מאת    [ 10/07/2012 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 2093 פעמים ]

בכל תאונת דרכים הוא נכנס לתמונה. כאשר מגיעים לשלב של הערכת הנזק למכוניות המעורבות, השמאי הוא הפתרון היחידי. איש מקצוע זה מהווה שחקן חשוב בדרך לקבלת הפיצויים עבור התאונה מחברת הביטוח, והגורם המרכזי אשר ישפיעו על גובה הסכום שתקבלו עבור הנזק. הנה כל מה שעליכם לדעת על שמאי רכב.

מיהו שמאי הרכב?

שמאי רכב, בדומה לאנשי מקצוע אחרים בתחום השמאות, מתמקד בקביעת ערכן של מכוניות, ובעיקר- עלות התיקונים שלהן. לאחר תאונה, ייתן הוא חוות דעת אובייקטיבית על היקף הנזק אשר נגרם לכלי הרכב, אם בכלל. מעבר לכך, אחראי הוא על הערכת שווי רכב כלשהו לאחר תאונה.

חוות הדעת של השמאי היא חלק מרכזי בכל תביעת ביטוח, למעט ביטוח חובה. כאשר המדובר הוא בפוליסת ביטוח מקיף, למשל, יידרש הוא להעריך את הנזק אשר נגרם למכונית המבוטחת, כמו גם את נסיבות המקרה. גם ביטוח צד ג' יצריך שמאי, בעיקר בהערכת הפגיעה בכלי רכב אחרים.

כפי שכבר רמזנו, על פי היקף הנזקים, ובהתאם לתנאי פוליסת הביטוח, יוחלט על היקף הפיצוי אשר יינתן למבוטח. קבלת פיצויים אינה ברירת מחדל: כך, למשל, פיצויים עלולים לא להינתן עבור מקרים של נהיגה בשכרות, או כאשר התאונה נגרמה עקב תחזוקה רשלנית של כלי הרכב.

שמאי רכב מטעם חברת הביטוח, או פרטי?

כל חברת ביטוח, באשר היא, דואגת למנות שמאי מטעמה בכל מקרה של תאונת דרכים, כאשר הבחירה היא מבין רשימה של גורמי שמאות רכב מוסמכים. לרוב, הקביעה של איש מקצוע זה תהיה האחרונה, כשמסמכי הערכת הנזק יועברו אל החברה וישפיעו על גובה הפיצוי. בכל זאת, אם מעוניינים להיות בטוחים כי שיעורו של הנזק שנקבע אכן הגיוני, אפשר להכניס שמאי נוסף לתמונה.

מיותר לציין שלא כל שמאי הרכב עובדים עם חברות הביטוח. אדרבא, חלק ניכר בתפקידים שהוא מבצע בכלל לא נוגע לתביעות ביטוח רכב: למשל, קביעת שווי המכונית לפני קניה. עקב עובדה זו, ניתן בהחלט לשקול הזמנה של שמאי פרטי, אשר יעריך גם הוא את הנזק אשר נגרם לכלי הרכב.

כך פועלים עם שני שמאי רכב

כאשר נעזרים בשמאי נוסף, הרי שחובת התשלום על השמאי נופלת על הלקוח. עם זאת, עקב התשלומים הזניחים באופן יחסי של פעולה זו, רבים שוקלים אותה בכובד ראש. מעבר לכך, כפי שנראה מיד, חוות דעת איכותית של השמאי עשויה להביא לכך שחברת הביטוח, אשר תקבל את ההערכה שלו, היא שתישא בהוצאות.

מן העבר השני, כאשר מתגלים פערים בין הערכת שמאי הרכב הפרטי לזה של חברת הביטוח, ניתן בהחלט לבחון מהו מקור ההבדלים הללו. לא פעם, נקבע בסופו של דבר על חוות דעת סופית של שמאי רכב שלישי, חיצוני לכל אחד מהצדדים. חוות דעת זו, מטבע הדברים, צריכה להתקבל על ידי שני הצדדים.

אז איך בוחרים שמאי?

כשם שיש להשקיע מאמצים רבים בבחירה מושכלת של חברת ביטוח, כך רצוי לעשות גם לגבי השמאי. טרם ההחלטה החשובה הזו, רצוי לבדוק חוות דעת של אנשים אשר נעזרו בחוות דעת של אותו שמאי בתביעת ביטוח, וכן לברר את כל הפרטים הרלוונטיים אודותיו.

שמאי רכב לרוב נכנס לתמונה לאחר תאונה, אך זה לא חייב להיות כך. מומלץ מאד לבחור שמאים פוטנציאליים, אשר יוכלו ללוות אתכם בזמן רכישת הרכב, וגם לאחריו. כאשר פועלים מתוך לחץ שאחרי תאונה, וכשלא שמים את הדעת על על ההערכה האפשרית של השמאי, מפסידים לא מעט כספים

Wobi.co.il - משווים וקונים ביטוח רכב, ביטוח דירה, ביטוח נסיעות וביטוח משכנתא.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב