דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד תעשו שימוש נכון במנשא תינוקות? נשיאה נכונה ופיזיולוגית 

מאת    [ 08/07/2012 ]

מילים במאמר: 894   [ נצפה 2193 פעמים ]

מהו מנשא פיזיולוגי?

מנשא פיזיולוגי מתאים את עצמו לצורת התינוק ולפיזיולוגיה שלו, בשונה ממנשאים שמאלצים את התינוק להתאים את עצמו אליהם. בשימוש נכון כל המנשאים הפיזיולוגיים מספקים לתינוק תמיכה נכונה. הדגש הוא על שימוש נכון משום שגם במנשא תינוקות פיזיולוגי אפשר לשאת את התינוק בצורה לא נכונה. מסיבה זו אנו ממליצים תמיד על הדרכה לשימוש נכון במנשא. 

המנשאים שלא מאפשרים נשיאה נכונה הם המנשאים מהסוג המכונה "מנשאים מערביים" שניתן למצוא ברוב החנויות למוצרי תינוקות והם נחשבים פופולריים ביותר בשל קלות הלבישה שלהם. במאמר זה נסביר מדוע מנשאים אלה הם האופציה הפחות מומלצת לנשיאת תינוקות בכל גיל.

הבהרה: המלצותינו מבוססות על יעוץ של אנשי מקצוע מתחומים שונים- אורתופדיה, פיזיותרפיה, שיטת ורדי ועוד, וכמובן על נסיונינו בהתאמת מנשאים לאלפי אמהות, אבות ותינוקות. עם זאת יתכן שנתקלתם או תתקלו בהמלצות שונות ואף הפוכות. בכל הקשור לנשיאת תינוקות טווח הדיעות וההמלצות רחב ומגוון וגם בתוך אותה דיציפלינה ניתן למצוא אנשי מקצוע החלוקים בדעתם. לתפיסתינו, תפקידנו כהורים לברור מבין מגוון הדיעות וההמלצות את אלה אשר תואמות את השקפת העולם שלנו, בבחינת "עשה לך רב".

גב עגול או גב ישר?

תינוק בא לעולם כשגבו מעוגל. ברחם התינוק מקופל לשניים ככדור קטן. כאשר הוא יוצא לאויר העולם, הוא עדיין נוטה להתכדרר ככדור, לעגל את גבו ולאסוף את גפיו. באופן טבעי, ההתיישרות של עמוד השדרה למצב זקוף הינה תהליך הדרגתי ואיטי המתרחש לאורך חודשים. התבוננו על התינוק הרך שלכם- כאשר אתם מניחים אותו על הבטן הוא מקמר את גבו ומבליט את ישבנו כלפי מעלה כשרגליו כפופות. זוהי התנוחה הטבעית שלו בשלב זה. שנים אחרי שהם לומדים להזדקף וללכת,  פעוטות נוהגים לחזור לתנוחה זו כשהם ישנים. ביוגה תנוחה זו מכונה "תנוחת הילד" ומתבצעת לצורך רגיעה, הרפייה ומנוחה. נסו אותה בעצמכם ותווכחו כמה היא נעימה ומרגיעה. זוהי התנוחה האידאלית לנשיאת תינוק רך.

בתקופתינו, אופן הטיפול בתינוקות  מאיץ את תהליך ההזדקפות  באופן לא טבעי כבר מרגע הלידה: הנוהל להשכיב תינוקות על הגב ולהשאירם שוכבים לפרקי זמן ממושכים, כפי שנהוג ברוב התינוקיות בבתי היולדות, מאלץ את גוף התינוק להתיישר בעל כורחו כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. במקרים קיצוניים, השכבה ממושכת על הגב מעודדת תבנית תנועה אקסטנסורית, כלומר שרירי הגב מתקצרים ומתרגלים למנח של גב מיושר, והתינוק מתקשה להאריך ולעגל את הגב. למצב זה עשויות להיות השלכות על ההתפתחות המוטורית של התינוק ובעקיפין על היכולת שלו להרגע ולהרדם, במנשא ומחוצה לו.

בחודשים הראשונים לחייו, כאשר שריריו של התינוק אינם מפותחים ואינם יכולים לשאת כל עומס, כשהוא נישא במנשא אנו שואפים לאפשר לו לשהות בהרפייה מוחלטת, בתנוחה המכונסת הטבעית עבורו, ולהניח לו להזדקף ולהתישר בקצב שלו. מסיבה זו מומלץ להמנע בשלב זה ממנשאים מערביים קשיחים המאלצים את גב התינוק להתישר, או ממנשאי ילקוט הבנויים לשאת תינוקות גדולים יחסית ואינם מותאמים לתמיכה בגופו של תינוק רך (להרחבה בנושא זה ראו את המאמר בנושא התחלת השימוש במנשא תינוקות מסוג "ילקוט").

בשלב זה נבחר במנשא תינוקות מבד שיכול להתאים את צורתו לצורת עמוד השדרה של התינוק, ונישא את התינוק בתנוחה בה איבריו מכונסים וגבו מעוגל, כמו ערסול, רגלי צפרדע או בטן לבטן.  תנוחות אלה מאפשרת לו להרפות את שריריו לחלוטין באופן המסייע להתמודד עם כאבי בטן ("גזים"), סטרס, עייפות יתר ושאר צרות. 

תמיכה בירכיים או תלייה מהמפשעה?

ככל שהתינוק גדל ומתפתח, הציפיה מהמנשא מתחילה להשתנות: ממקום להתכרבל ולישון בו, המנשא הופך למקום ממנו אפשר לתצפת על העולם, שכן התינוק מתחיל לגלות ענין בסביבתו, ודורש לאפשר לו אינטראקציה עמה. זה השלב בו הורים רבים חשים שהתינוק בשל להנשא במנשא מערבי קשיח. ככל שהתינוק גדל ומתקרב יותר לגיל ישיבה, כלומר לשלב בו הוא מסוגל לזקוף בכוחות עצמו את עמוד השדרה שלו, נשיאה במנשא קשיח המאלץ זקיפה של הגב הופכת פחות ופחות בעייתית, אך למנשא המערבי חסרון משמעותי נוסף והוא אופן התמיכה בפלג גופו התחתון של התינוק. ברוב המנשאים המערביים התינוק תלוי מהמפשעה, כאשר רגליו משתלשלות כלפי מטה ללא תמיכה, ותנוחה זו בעייתית מכמה סיבות:

1. ירידה בהחזר ורידי: בחיבור בין הירך והאגן עוברים כלי דם גדולים. כאשר התינוק תלוי מהמפשעה, ובפרט בתנוחה עם הפנים קדימה, עלול להווצר לחץ מתמשך על כלי הדם באופן שיגרום לירידה בהחזר הורידי (או במלים פשוטות- הרגל של התינוק "נרדמת").

2. העדר תמיכה בירכיים עשוי לעודד דיספלזיה של מפרק הירך, בפרט בחודשי החיים הראשונים.

לתנוחת "תינוק רואה עולם" כשפני התינוק פונות החוצה יש חסרונות נוספים, גם מנקודת המבט של הנושא. ככל שהתינוק כבד יותר, ו/או נישא בתנוחת תלייה לפרקי זמן ארוכים יותר, מופעל לחץ גדול יותר על המפשעה והגב התחתון. מסיבה זו לא מומלץ לשאת תינוקות לפרקי זמן ממושכים במנשא תלייה. אנו ממליצים להעדיף בכל שלב מנשאים אשר בהם התינוק נישא בפישוק כשהוא נשען על גוף הנושא, ברכיו בגובה האגן, ירכיו תמוכות עד הברך וגבו מעוגל. הפישוק במנשא מומלץ ורצוי, והודות לו משקל התינוק מתחלק על פני שטח פנים רחב מאד (המפשעה+הירכיים) ולא מופעל כל לחץ על כלי הדם במפשעה או על חוליות עמוד השדרה. נשיאה נכונה מאפשרת לתינוק להזדקף כרצונו ולהנות מאינטראקציה עם העולם כשהוא ער ומעונין בכך, וגם להתכנס ולהתחבא מהעולם העמוס גירויים כאשר הוא זקוק למנוחה ושינה.

במאמר זה התיחסנו בפרוטרוט אך ורק לסוגיות הקשורות לנוחות ובריאות התינוק. עם זאת חשוב לציין כי לבחירת המנשא לתינוק יש השפעה גדולה גם על נוחות ובריאות הנושא, בפרט כאשר מדובר באמא שנושאת את תינוקה בעוד גופה מתאושש ממאמץ ההריון והלידה. מנשאים מערביים חסרי חגורת מתניים אינם מאפשרים חלוקת משקל ארגונומית נכונה על גוף הנושא, ורגלי התינוק המשתלשלות ומתנדנדות ללא תמיכה הרחק באזור הבטן התחתונה, ולפעמים הירכיים של הנושא, מכבידות ומעמיסות. מסיבה זו מנשאים אלה רחוקים מלהיות אופטימליים, לא רק עבור התינוק אלא גם עבור אמו. 

---


אתם רוצים מנשא לתינוק. נוח. פשוט. בטוח. אבל איך בוחרים? ואיך מכניסים את התינוק? איך יודעים אם נוח לו?...


המנשא הנכון- אתר המנשאים הישראלי



  • מבחר מנשאים לתינוקות- כל המנשאים במקום אחד

  • מדידה, הדרכה והתנסות לפני הקנייה

  • מדיניות החזרות והחלפות גמישה, השכרה, יד שניה וטרייד אין


התקשרו עכשיו לקבוע פגישת יעוץ אישית! אורית 052-8468215




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב