דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי זוגיות ערכית, מדוע היא מיוחדת ומהן דרישות הסף שלה? 

מאת    [ 07/07/2012 ]

מילים במאמר: 653   [ נצפה 3589 פעמים ]

מהי זוגיות ערכית, מדוע היא מיוחדת ומהן דרישות הסף שלה? 

 

 

זוגיות ערכית נוצרת על ידי אנשים ערכיים

 

זוגיות ערכית אינה מתאימה לאנשים אנוכיים. היא מתאימה לאנשים שהם מלכתחילה אנשים ערכיים, אנשים שמרכז החיים שלהם אינו "מה כדאי לי להשיג בשביל עצמי" אלא עד כמה "אני רוצה לעזור, לתת ולהיות שם בשביל האחר".

 

תנאי הסף של זוגיות ערכית היא אלטרואיסטיות ויכולת נתינה ללא תנאים. ללא תנאים קריטיים אלה, כל זוגיות ערכית תדרדר מהר מאוד למקומות של התחשבנות, אכזבה, נתינה עם תנאים ותחושה של ניצול.  

 

 

 

כשהנתינה, העשייה, הנשמה והעזרה הם בראש סדר העדיפויות

 

חלק גדול מהאנשים מחפשים זוגיות כדי למלא את מה שאין להם. המניע הבסיסי שלהם לזוגיות הוא מניע אנוכי. הם מרוכזים בצרכים שלהם ולא במה שיש להם בעצם לתת.

 

לעומת זאת, בזוגיות ערכית הנושא של הצרכים הוא שולי ובלתי מרכזי. אנשים המחפשים זוגיות ערכית אינם באים לחיפוש הזה ממקום של חסר אלא דווקא ממקום של מלאות ושל שפע. יש להם המון מה לתת והם שמחים לתת ולחלוק את מה שיש להם - ללא תנאים, ללא רצון לקבל, ללא צרכים קריטיים משל עצמם. התפיסה הערכית גורסת שהזוגיות אינה באה למלא צרכים, ושגם בלעדי הזוגיות יש לאדם הערכי את כל מה שהוא צריך, ולכן הוא יכול להמשיך לתת ולתת גם אם הוא אינו מקבל בחזרה דבר תקופה ארוכה.    

 

 

 

אנוכיות מול אידיאלים

 

אנשים אנוכיים מסוגלים ליצור רק זוגיות שהיא פונקציונלית. בזוגיות כזאת, כל אחד מהצדדים מקבל את מה שהוא צריך ונותן את מה שהצד השני זקוק לו או חסר אותו. הדבר דומה למסחר בשוק: כל אחד מגיע לשוק במטרה למכור את סחורתו ולרכוש באמצעות התמורה דברים להם הוא זקוק.

 

לעומת זאת, זוגיות ערכית דומה למצב של שוק אבל ללא מסחר: כל אחד מגיע לשוק כדי להעניק במתנה את הסחורה שלו ללא ציפייה לתמורה וללא תג מחיר לצידה. רק מי שרוצה מוזמן לתת בחזרה את מרכולתו, אך הוא אינו חייב לעשות כן, והדבר תלוי בלב שלו בלבד. לכן, בסופו של דבר לא ניתן ליצור זוגיות ערכית אם אחד מבני הזוג הוא אנוכי מאוד ואינו מסוגל או אינו מעוניין לתת מעצמו בכלל.

   

 

 

ניקיון טוטאלי או אינטריגות ומהלכים אנוכיים

 

ישנו הבדל עצום בין זוגיות ערכית לבין זוגיות פונקציונלית. בזוגיות ערכית המניע הבסיסי לזוגיות הוא להטיב עם בני הזוג (רצון לתת, לאהוב, לכבד, להעניק, לעטוף, להגן, לשתף ולעזור). בזוגיות פונקציונלית המניע הבסיסי לחיפוש אחר בני זוג הוא למלא את החסר (חוסרים מיניים, בדידות, כסף, ילדים, ביטחון, בית וכיו"ב). בזוגיות ערכית בני הזוג אוהבים אחד את השני. בזוגיות פונקציונלית בני הזוג מנצלים אחד את השני ומשתמשים אחד בשני לצורכיהם. בזוגיות ערכית שני בני הזוג הם אנשים שבטוחים בעצמם, שאוהבים להעניק ושנהנים מנתינה. בזוגיות פונקצליונלית שני בני הזוג הם אנשים מפוחדים, חשדנים, שאוהבים לקחת ומתקשים לתת מעצמם. 

 

בזוגיות ערכית היחסים בין בני הזוג הם יחסים אנושיים שבו כל אחד רואה את הצד השני ואת הצרכים שלו היטב. בזוגיות פונקציונלית היחסים בין בני הזוג הם יחסים עיוורים ואנונימיים משום שכל אחד מבני הזוג אינו מסתכל על הצד השני ואינו מכיר בו, אלא הוא רואה רק את עצמו ואת הצרכים שלו שמולאו או לא מולאו. בזוגיות ערכית נקודת המוצא היא ניקיון פנימי ורגשי, יכולת נתינה גדולה וחוסר מוכנות לנצל את הצד השני או לאמץ גישה חשדנית ולא בוטחת בו. בזוגיות פונקציונלית ישנו מאבק תמידי בין בני הזוג על צרכים ורצונות, החשדנות היא הבסיס ליחסים, שני הצדדים אינם סומכים אחד על השני, ומשום כך כל צד מנסה באמצעות תככים, אינטריגות ומהלכים מתוחכמים להוציא מהצד השני את מה שהוא צריך ממנו כי הוא אינו מאמין שהוא יקבל את צרכיו בצורה טבעית. 

 

 

וטיפ לסיום: זוגיות ערכית מתאימה לאנשים שמרגישים שיש להם, שהם עוצמתיים, שהם חזקים ושהם מלאים בנתינה. זוגיות פונקציונלית היא זוגיות בין שני אנשים שמרגישים קורבן של החיים, שחסר להם, שהם מתלוננים, שהתחושה הבסיסית המלווה אותם בחיים היא "אני פראייר" ו"מנצלים אותי" ולכן "עלי לחשוב רק על עצמי".

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב