דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך לזהות פשיטת רגל 

מאת    [ 04/07/2012 ]

מילים במאמר: 895   [ נצפה 2946 פעמים ]

לאחרונה פורסם בתקשורת כי כדורגלן העבר איציק זהר, הגיש בקשה לכונס הנכסים ולבית המשפט המחוזי בתל אביב למתן צו כינוס נכסים כנגדו ולהכרזתו כפושט רגל.

בפרסומים נטען שאיציק זהר צבר חובות של 750,000 ש"ח לחברים ולגורמים שונים, וצוטט כי הדבר ארע בעקבות התמכרותו להימורים. בנוסף צבר זהר חובות לעיריית ת"א של 192,000 ש"ח בגין דוחות חניה, וכן פורסם, כי קיים לו חוב למס הכנסה בהיקף של מאות אלפי שקלים.

לדברי עו"ד צבי וישנגרד, העוסק רבות בהגנה על חייבים מול שלטונות ההוצאה לפועל, ובליווי משפטי בהליכי פשיטת רגל, הדרך המצפה לכדורגלן העבר המפורסם כלל אינה קלה, ואם הנתונים שהתפרסמו לגביו אכן נכונים, הליך פשיטת רגל לא יחסל את חובותיו, וייתכן שאף יחריף את מצבו.

"חובות מהימורים ומדוחות חנייה נחשבים לחובות שלא נוצרו בתום לב, ועל כן לא ניתן לשמוט אותם בהליך פשיטת רגל" אומר עו"ד וישנגרד. "כמו כן, חובות מזונות וחובות לעירייה לא נשמטים גם הם לאחר קבלת הפטר, והחייב יהיה חייב לשלמם בשלב זה או אחר".

 

לדברי עו"ד וישנגרד, חשוב לזכור שהליך פשיטת רגל אינו מבטל אוטומטית את כל החובות שיצר החייב אפילו אם נוצרו בתום לב.

כך למשל, אדם אשר חייב חוב מזונות לילדיו ולגרושתו, או חייב כסף לרשויות המס (מס הכנסה, ביטוח לאומי , מע"מ וכו')  וכן אדם שיש לו חובות לרשויות המקומיות בשל ארנונה או דוחות חניה שלא שולמו - יאלץ להתמודד עם החובות הללו גם לאחר שעבר הליך פשיטת רגל, והפטר כללי מחובותיו האחרים.

ולכן, נשאלת השאלה:            מה האפשרויות העומדות בפני חייב במצב דומה?

לדברי עו"ד וישנגרד, אין ספק שקיימת בעיה אמיתית לחייבים שרוב חובותיהם הצטברו כלפי רשויות המס, או כחובות על מזונות שלא שולמו. 

לדבריו, מאחר והרשויות המקומיות ורשויות המס פועלות לגבות חובות שלא באמצעות רשות האכיפה והגביה (הוצאה לפועל), הרי שגם הליך שבו יוכרז החייב כמוגבל באמצעים, כלל לא יסייע לו.

לדברי עו"ד וישנגרד, הדרך היחידה לצאת ממצב שכזה היא לממש נכסים, להיעזר בחברים ובבני משפחה, ולהגיע להסדר עם הנושים השונים – מבלי לערב את רשויות ההוצאה לפועל.

 

                                       "אלפי בקשות – מעטים זוכים"

תהליך ההכרזה על פשיטת רגל וכינוס נכסים איננה פשוטה, כרוכה במגבלות רבות, אך עשויה, בסופו של דבר, להוריד מעל כתפי החייבים חובות כבדים ביותר, מתוך נקודת הנחה שהחייב צבר את חובותיו בתום לב, אך כעת אין כל סיכוי שיצליח להחזירם, והוא עלול להשתעבד אליהם כל חייו.

לדברי עו"ד וישנגרד, חייבים רבים נתקלים במציאות בלתי אפשרית בה בעלי חוב פותחים נגדם תיקים בהוצאה לפועל, מעקלים את נכסיהם, ואת חשבונותיהם. 

כאשר חייב מחליט לפתוח בהליכי פשיטת רגל, עליו להגיש בקשה לכונס הנכסים הרשמי, ורק אז הוא יוכל לזכות בעיכוב בהליכי הוצאה לפועל.

 רק מספר חודשים לאחר שתוגש הבקשה לכונס הנכסים, יינתן צו כינוס נכסים וזאת, חשוב להדגיש, רק בתנאי שהחייב יצר את חובותיו בתום לב.

נשאלת השאלה :  מהו תום לב?

לדברי עו"ד וישנגרד, למושג תום לב משמעויות רבות בתחום המשפט ובעיקר בדיני חוזים. בהליכי פשיטת הרגל נקבע כי אם החובות נוצרו מכישלון עסקי אמיתי, או מהתנהלות כלכלית לא נכונה או כתוצאה של "נפילה" של אדם, או כתוצאה מ"עקיצה" כלכלית – או אז יהיה ניתן לקבוע כי החובות נוצרו בתום לב.

אך מי אשר מאבד את כספו בהימורים, בבזבזנות, בפתיחת מספר חברות במטרה לקבל מסגרות אשראי מהבנקים, או באמצעות קבלת הלוואות בשוק האפור או השחור  – עלול להיחשב, על פי פסיקות רבות של בתי המשפט, כמי שלא יצר את חובותיו בתום לב, ועל כן לא יוכל לחסות בהליכי פשיטת רגל.

לדברי עו"ד וישנגרד, בתי המשפט קבעו לא פעם שחובות שנוצרו כתוצאה מהימורים - הינם חובות שנוצרו בחוסר תום לב.

השופטים מנמקים זאת בפסקי דין רבים, בטענה שאדם אשר נטל הלוואות מהבנק, מחבריו, או מבני משפחתו, והפסיד את הכספים בהימורים (בורסה , מפעל הפיס, קזינו וכיו"ב) לא תעמוד לו טענת תום הלב.

לדברי עו"ד וישנגרד, גם יחסה של הפסיקה אל הצטברות חובות בגין דוחות חניה איננה סלחנית, ושופטים רבים רואים בהצטברות דוחות חנייה כביטוי לזלזול בחוקי העזר העירוניים, וכי חובות שכאלו יכולים היו להימנע בקלות, ובוודאי אינם  מהווים כורח מציאות, ואינם ביטוי למעשים שבתום לב.

 

" הדרך בה מוצגים החוב וסיבותיו – גורלית"

לדברי עו"ד וישנגרד, חייבים רבים טועים לחשוב שהליך פשיטת רגל הינו הליך פשוט וקל. רבים מהם כלל אינם יודעים שאופן הצגת הנתונים בפני כונס הנכסים, הינו בעל משמעות והשלכות מרחיקות לכת לעתידו של החייב, ועל כן הצגת החובות כתולדה של דוחות חנייה, הימורים וחובות עירייה שונים, אם הייתה הצגה שכזו, במקרה זה או אחר – היא דרך מוטעית ואפילו טרגית, שקשה לאחר מכן להיחלץ ממנה.

לדברי עו"ד וישנגרד על החייב להיכנס למסלול בו הוא עובד במשרה קבועה ומדווח על הכנסותיו לרשויות המס. עליו לפתוח תיק עוסק מורשה, או לקבל שכר עבודה כשכיר באמצעות תלוש משכורת. 

כך, רק לאחר שהחייב מוכיח לרשויות את כושר ההשתכרות שלו, רק אז מומלץ לו לפנות ולהגיש בקשה לצו כינוס נכסים. 

במקרה שכזה יבינו הרשויות כי עומד בפניהם אדם נורמטיבי, התורם לחברה מכוח עבודתו, והדבר ייצור תמריץ להסיר מעליו את נטל החובות הכבד, מתוך ההנחה שנטל זה לא מותיר לו ברירה אלא לרדת למחתרת, ולהפסיק לשמש חלק נורמטיבי מהחברה. 

הליך פשיטת רגל יאפשר לחייב להסיר מעליו את מרבית החוב, ולעיתים אף את כולו – ולמעשה, בהליך של פשיטת רגל הנעשה בדרך הנכונה, עשוי החייב לצאת כעבור 5 שנים, ללא חובות כמעט (זולת חובות לרשויות וחובות מזונות), ומבלי ששילם אלא כדי אחוזים מעטים מכלל החוב.

לדברי עו"ד וישנגרד, הליך לפשיטת רגל הינו סוג של מתנה, מעין הזדמנות שנייה, הניתנת לחייבים אשר נקלעו להסתבכות כלכלית בתום לב. לא כל אחד יוכל לקבל מתנה זו, ובכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי ממומחים לדיני הוצאה לפועל ופשיטת רגל , על מנת להגיש את הבקשה בצורה נכונה, ולעבור את ההליך כמה שיותר מהר, ובכמה שפחות נזקים.

אני בלוגר וכותב באתרים שונים כגון: "פרשן","NEWS1 ", "מקושרים" ועוד. וכן אני סטודנט לתקשורת באוניברסיטה הפתוחה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב