דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נפש מטיילת 

מאת    [ 02/07/2012 ]

מילים במאמר: 707   [ נצפה 1837 פעמים ]

נפש מטיילת

נדודי השינה, קושי בהרדמות, חלימה מרובה המפריעה לשינה והתעוררויות חוזרות הן בעיות נפוצות שחלק רב מן האוכלוסייה סובל מהן ויש לקחת אותן ברצינות ולא לזלזל בהן. ברפואה הסינית חשיבות גדולה לשינה רגועה ובריאה לכן הפתרונות הן רבים ומגוונים והטיפול מרגיע, נעים ויעיל.

אינסומניה- הפרעות שינה
נדודי שינה הם תפיסה או תלונה על שינה בלתי מספקת או באיכות נמוכה ומוגדרת כך כאשר אחת או יותר מהסיבות הבאות מתקיימות: 


    • קושי להירדם.
    • התעוררויות תכופות במהלך הלילה עם קושי לחזור ולהירדם.
    • התעוררות מוקדם מידי בבוקר.
    • שינה שאינה מאפשרת מנוחה. 

נדודי שינה מהווים את הפרעת השינה השכיחה ביותר בעולם המערבי וגורמים לבעיות במהלך היום כגון תשישות, העדר אנרגיה, עייפות, קשיי ריכוז ועצבנות. 
אינסומניה ראשונית היא הפרעת שינה שאינה מקושרת ישירות לשום מצב בריאותי. 
אינסומניה משנית נגרמת בקשר ישיר למחלה, למשל דיכאון, אסטמה. או נגרמת מגורם אחר כמו תרופות, כאבים, אלכוהול וסמים, משמרות לילה וכו'..

 

אינסומניה בראי הרפואה הסינית

ע"פ הרפואה הסינית אינסומניה קשורה לרוב באספקטים הפנימיים שלנו. ה-SHEN היא אספקט שמהווה את הרוח אין לא תרגום בעברית אך הוא משקף את הנשמה (SPIRIT).ה-JING  הוא למעשה החומר המרוכז ביותר בגוף ואחראי על יצור המוח, דם ונוזלים, אפשר לומר מן DNA. ה-SHEN מיוחסת לתפקודים המנטאליים הגבוהים שלנו, כולל אספקטים אינטלקטואליים ורוחניים של התודעה/הכרה. על כן ה-SHEN היא המודעות שלנו והיכולת שלנו להרגיש ולתקשר עם העולם בברור. היא חולקת עם הלב יחסים אינטימיים ותלות פנימית. 

כיוון שהיא טהורה מאוד, היא מעוגנת בעזרת אספקט חומרי – דם או YIN אל הלב, אחרת יש לה נטייה "לצוף". היחסים בין ה-JING וה-SHEN יוצרים את האור של ההכרה ועצם החיבור שלהם מאפשר את ה"אני".
שינה תלויה במצב הדם וה-YIN במיוחד בלב בו שוכנת ה-SHEN כדי שהדם יוכל להזרים אותה לכל חלקי הגוף כך שבכל תא ותא יהיה חלק מהנפש. 
במשך הלילה אנרגיית הYIN חזקה מאוד בגוף וה SHEN מעוגנת בלב. הפרעות שינה יכולות להיגרם כאשר ה SHEN לא מעוגנות היטב בדם וYIN.

על כן, קושי להירדם מאובחן על ידי חוסר דם וYIN. התעוררויות במהלך השינה יכולות להצביע גם על מצב בו ה-SHEN אינה מעוגנת היטב והיא יוצאת מהלב אל הגוף ולעשה מחזירה אותנו לפעילות.
אינסומניה יכולה ללוות הפרעות וסינדרומים שונים ואף להוות מכשול רציני להחלמתם. כיוון שבלילה בעת המנוחה הגוף מחדש את האספקטים של הדם וה-YIN לכן התופעה יכולה להחריף עצמה, כמו מעגל קסמים שיש לשבור אותו. מצד אחד יש חוסר בחומר מעגן של הנפש וזו "בורחת" לה, מצד שני עקב החזרה לפעילות או אי המנוחה בשעות הלילה אנו מקטינים את החומר המעגן ובכך מעודדים את בריחת הנפש החוצה לטיול לילי.

 

בכדי לשבור מעגל קסמים זה יש למעשה לנקוט בעמדת טיפול שמאפשרת חיזוק של החומר, למעשה חיזוק הדם והנוזלים וכך גם את האספקט ה-YIN כולו. חיזוק של אספקטים אלו אינו מסובך אך נבנה לאורך זמן, יש לשמור על תזונה מזינה ומחזקת דם (מאוד דומה לתזונה המערבית לבניית דם), להקפיד על "הורדת הילוך" לקראת שעות הערב. בכדי לעזור ושפר את המצב ניתן לנקוט במספר פעולות שיעזרו למצב הן בתווך הארוך והן בתווך הקצר.

 

טיפים


    • שינה בשעות קבועות לא ללכת לישון אחרי 24:00. 
    • לדאוג לסביבת שינה נעימה: חדר חשוך, מאוורר ושקט. 
    • לעיתים אטמי אוזניים מסייעים. 
    • כריות מתחת לברכיים או בין הרגליים יכולות להקל על סובלים מכאבי גב. 
    • פעילות גופנית הינה חשובה אך יש לה זמן משלה יש לשים לב שלא תהיה סמוך לזמן השינה. 
    • לאכול אוכל מזין בערב, אך לוודא שלא כבדה מידי על הקיבה מומלץ אוכל יותר נוזלי וחמים כמו מרקים למיניהם. 
    • לנסות ולהפחית במזונות ומשקאות מעוררים (קפה, סוכר..)
    • לנסות ולהתכונן לשינה, להכין את חדר המיטות ולהשרות סביבה נינוחה.
    • רצוי להימנע מצריכת אלכוהול וסיגריות לפני השינה. 
    • נשימות עמוקות וספירת נשימות יכולה לעזור להירגע ולהסית את המחשבות.

 

יש לציין כי הטיפול האלטרנטיבי בתופעה הוא נרחב יותר מעצות אלו לבית וכי האפשרויות לסיוע הן רבות ומגוונות. זאת מפני שברפואה הסינית ישנה חשיבות גדולה מאוד לשינה בריאה ומזינה המעניקה מנוחה ומרגועה לנפש.

 

בהלל 18 חיפה נצא מרכז קטן שנועד לדאוג לקהילה ולהעניק לה מזור ולשפר את הבריאות ואיכות החיים. כאן תוכלו לקבל מענה לבעיות מסוג זה ובמספר טיפולים להרגיש טוב יותר, להשיב את הכוחות דרך שינה טובה ולשפר את ההרגשה הכללית.

שיהיה לילה טוב ורגועה לכולם

 

 

מוגש מאת עידן מרגולין

מרכז "פנימה" בית הוליסטי לקהילה

טיפולים, חוגים, סדנאות

www.pnima-haifa.co.il

מה זה עושה בצלחת שלי?    סדנה של 6 שיחות מרתקות על מה שאתם אוכלים.    לדעת איך להפיק מהם את המיטב לחיים נעימים ומספקים יותר! התפריט שלנו הוא תוצר של ארבע מהפכות,    שהפכו את הצלחת על פיה. עד שהיום לא נותר כמעט זכר לתזונה שליוותה את התפתחות הגוף האנושי. 9.11.10 ימי ג' 19:00-20:30 מבנה הסדנה: 5 מפגשים, שעה וחצי כל אחד.     קורס מבוא בשיטת הג?'או??וה?ר    חמישה מפגשים שהופכים את הפילוסופיה העתיקה, לתורה מעשית וזמינה.   כל משתתף יצא מהסדנא עם הכלים לבחון את עצמו, את בריאותו ואת אורח חייו בהתאם לתורות הרפואיות העתיקות שרווחו לאורך אלפי שנים באזורנו. נלמד משירים, מתכונים, תיאורי מקרה רפואיים וסיפורים עתיקים על טבעו של הגוף, טבע הסביבה וטבעם של המזונותמנקודות מבט עתיקות ומזוויות חדשות.  14.12.10ימי ג' 18:30 -21:00   מבנה הסדנא: 5 מפגשים,  שעתיים וחצי כל אחד.   בהנחיית אורי מאיר צ'יזק, יועץ תזונתי העוסק בחקר ההיסטוריה של התזונה והרפואה התזונתית.   מספר המקומות בסדנאות מוגבליש להרשם מראש ולאשר השתתפות  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב