דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החופש הגדול (או בשמו המתאים יותר) - הישרדות VIP (הרי הילדים שלנו הם עבורנו Very Important People) 

מאת    [ 01/07/2012 ]

מילים במאמר: 894   [ נצפה 2178 פעמים ]

אתחיל מהסוף - החופש הגדול יכול להיות זמן נפלא להעמקת הקשר עם הילדים שלכם דווקא ממקום בו יש גמישות בשגרת היומיום הצפופה. צרו לכם מטרה חדשה ונפלאה: להכיר אותם קצת יותר, ללמוד מה הם אוהבים, מה מרגש אותם, מה מלחיץ אותם .... פשוט גלו אותם מחדש מזווית שונה. זווית של רצון אמיתי בקשר עמוק יותר עם אנשי ה- VIP המיוחדים הללו שאנחנו מגדלים אצלנו בבית הפרטי שלנו. אתם מקבלים כעת שובר מימוש בן חודשיים ליחסים מעולים וקשר טוב יותר בבית. נצלו אותו בתבונה ועם המון הנאה. 

מי אמר חופש גדול ולא קיבל? הנה חלפה לה שנה ומגיע החופש הגדול (מדיי), מביא איתו תקופה של חודשיים בהם יהיה חם ולח, תהיה באוויר ארומה קבועה של קרם שיזוף, חול משפת הים פזור ברחבי הבית ונוזל מתוק של שלוקים וארטיקים מרוח על רצפת המטבח... ילדים יתרוצצו מכל עבר וישאלו: מתי הולכים? מה עושים?  ויצעקו: מ-ש-ע-מ-ם לי !!! מתבגרים מפהקים יצאו מחדריהם נפוחי עיניים וסתורי שיער בשעות הצהריים המאוחרות, ידדו לאיטם לכיוון המקרר, יפתחו אותו ויבהו בו תוך אמירת משפט בודד: מה יש לאכול -                          

יחד עם זאת...  בחופש הגדול רצוי ומותר לנוח. פשוט לא לעשות כלום. הילדים שלנו עבדו קשה (משימת החיים שלהם כרגע היא ללמוד ולכן, עבורם, זו בהחלט עבודה) כל השנה וכעת, זה הזמן שלהם לנוח. גם כשאנחנו בחופשה ונחים, אנחנו לא רוצים לשמוע מישהו חופר לנו ואומר לנו (בחופש שלנו) מה לעשות. נכון? ברור שנכון!  אז הנה כמה טיפים עבורכם, גם לתעסוקה אך בעיקר להקלה ויצירת זמן נעים בחודשיים הבאים. הברירה לבחור כעת (ובכל יום מחדש) מה אתם בדיוק רוצים שיהיה בחופש היא שלכם. מה שתרצו שיהיה, הוא שיהיה!   

הורים לילדים צעירים 

1.  רצוי  וחשוב לשמור על מסגרת חיים מסודרת עד כמה שניתן בתוך החופש הגדול. זאת כיוון שאם אין מסגרות וגבולות מסוימים (גם  אם גמישים יותר מהרגיל), קל יהיה לילדים ללכת לאיבוד בתוך התקופה הארוכה הזאת.  2. במסגרת השמירה על המסגרת, רצוי לתכנן כל שבוע מחדש לו"ז לפעילות בשיתוף הילדים עצמם. זה החופש שלהם והם צריכים להיות שותפים ולקחת כמה שיותר אחריות על ניהול הזמן. מה עוד, שאם הם חלק מההחלטות, יהיה להם קשה יותר להאשים אתכם אח"כ או להגיד: משעמם לי.  בכל מקרה, רצוי להתכנס אחת לשבוע לישיבה משפחתית ובה להעלות בקשות, רצונות, הצעות לשבוע שיבוא.  3. במסגרת ההחלטות המשותפות, צריך לדעת להכין תקציב שבועי שעליו אתם מסכימים כדי להימנע מהוצאות גבוהות מדיי עבורכם. תכנון נכון יאפשר לכם שליטה על ההוצאות. 4. אופציות לתעסוקה יש בשפע: קייטנות שונות, קייטנות שאימהות עושות ומתחלקות בנטל, אחת לכמה ימים סבא וסבתא יכולים לתפוס פיקוד  (עבורם זה יכול להיות זמן מעולה ליצורbonding בינם ובין הנכדים), שינה אצל חברים, בריכה וים ועוד כאלו ששוב, בתכנון מוקדם, יוכלו להעביר לכם את הזמן ללא לחץ.  5. אחריות ועצמאות –לימוד לאחריות ועצמאות אצל הילדים הם ערכים עליונים. לכן, אני מציעה לשבת ולסכם מראש בשיחה משותפת, מה כל ילד יכול ורוצה (מתוך אפשרויות שתכתבו ותעלו בפניהם) לקחת על עצמו בבית. הדרך בה תעבירו את המסר לאחריות בבית תלויה בכם. זה יכול להישמע כעונש אך זו יכולה להישמע כפנייה לאדם (גם אם מדובר כרגע באנשים קצרים יותר מאיתנו)  שגר בבית והינו שותף לחיי היומיום ואתם זקוקים לעזרתו ולרעיונותיו. עדיין, זה אולי ייראה בתחילה כחובה אך לדעתי האישית ומניסיוני המקצועי, זו זכות גדולה לאפשר לילד להרגיש תורם ומשמעותי וככל שתעריכו ותעודדו את העזרה והעשייה, הרצון שלהם להיות חלק מהנעשה ולתרום, יגדל. מה עוד, אלו הם החיים עצמם. הילדים שלנו לא יתקלו ברוב חייהם במצב של לקחת כל הזמן בלי לתת מעצמם....

הורים לילדים מתבגרים - 1. פה מדובר במשהו שונה לגמרי.  ישנן פעילויות לבני נוער אך פעמים רבות, הם אינם רוצים לקחת חלק בזה. הם רוצים לנצל את החופש ל... חופש!  על המתבגרים אי אפשר לכפות להשתתף בפעילויות שהם אינם רוצים בהן, יחד עם זאת, בהיותם חלק מבני הבית, עליכם להציב בפניהם את הקווים האדומים שלכם. זאת כדי להימנע ממצבים של חוסר הבנה, של צבירת כעסים ותסכולים כלפיהם ובעיקר כדי להימנע מריבים. תחליטו על מספר בודד של גבולות ותוך תיאום ציפיות איתם – צרו לכם יחד החלטות משותפות.  2. כדאי שתבינו מראש (ואגב, אם תהיו כנים עם עצמכם, נסו להיזכר איך היה לכם בגילם): הם מתבגרים וגדלים בקצב מסחרר. נדרשת לפעולת הגדילה המון (!!!) אנרגיה. את האנרגיה הזו הם מקבלים חזרה בשינה מרובה ובאכילה. זהו חלק רגיל מהגיל הבלתי רגיל הזה. אם תהיו עסוקים בלהבין ולא בלהתנגד... יעברו לכם הימים בצורה קלה ונעימה יותר.  3. שנו את מטרת החופש: במקום להיות מנהלי צוות בידור ואחראים על הפעילות שלהם ועל האופן בו מתנהל זמנם, מה שייצור ריבים, חיכוכים ומאבקי כוח, צרו לכם מטרת על חדשה: פיתוח היחסים עם המתבגר הפרטי שלכם!! אם זו המטרה, ההתנהגות שלכם תיקח אתכם ישירות לשם.

לסיכום -  החופש הגדול זו תקופה נפלאה עבור הילדים. הם זקוקים להפסקה, להתפרקות ולמנוחה מהלימודים. גם עבורכם זו יכולה להיות תקופה נפלאה. עבורכם, החופש הגדול יכול להיות זמן נפלא לפסק זמן בחיים. אפשר להסתכל על תקופה זו כזמן שבו אתם יכולים לשחרר לחצים שהם חלק מכם בחיי היומיום כמו: ההתארגנות לביה"ס בערב ובבוקר, שיעורי בית, מבחנים, חוגים ובעיקר ההסעות שאף פעם לא נגמרות ותראו בתקופה הזו אופציה נפלאה לנוח, להתאוורר להשתחרר, לחזק קשרים ביניכם לבין הילדים ולעבוד בכלל על חיזוק הקשרים והיחסים במשפחה.  
עצרו לרגע והיזכרו איך אתם כילדים ציפיתם לחופש הגדול. נסו להיות לפעמים בנעליהם. הבחירה היא ממש שלכם איך להתייחס אל החופש הגדול ואל הילדים שלכם.  
עם הרבה אהבה וסבלנות, תיאום ציפיות מוקדם, גבולות ברורים והרבה שעות מזגן, גם זה יעבור והילדים יחזרו לשגרת הגנים ובתי הספר מהר יותר מכפי שאתם מדמיינים.  

שיהיה לכם חופש גדול נפלא ושיעברו לכם הימים באופן רגוע ושקט!

 

ורד כרמלי | מאמנת אישית(מוסמכת מכון אדלר)                                                          אימון הורים והדרכתם, יחסים וזוגיות                                                              www.imunim.net  | 054-2204046 | veredcarmely@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב