דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מי אני ומה שמי 

מאת    [ 01/07/2012 ]

מילים במאמר: 556   [ נצפה 1567 פעמים ]

מי אני ומה שמי ?


מפעם לפעם, אנו חשים טובעים בים של התנהגויות קונפורמיסטיות ומחויבים להישמר ולשמור על סולם ערכים נורמטיבי. ערכי היושרה, הכבוד, המקצועיות, האהבה כל אלו ועוד טוויים ברשת חברתית אחת גדולה והתחושה היא, כי זו הרשת של כולם ומתוקף עובדה זו בלבד אנו חייבים להשתלב בה. לא אחת עולה התחושה והצורך העז להשתחרר מאותה רשת ולצעוד בין אותם הקורים. התחושות הללו, משקפות את הערכים האישיים שלנו, אותם ערכים פרטיים שיתכן ואחרים אינם רואים בהם כלל ערך ולא מוצאים בהם כל חשיבות.

 

אז מהו בדיוק ערך אישי ?
ערך אישי הינו נגזרת או הכלאה מסוימת של מספר ערכים אשר יוצרים ערך פרטי שלי. דוגמא טובה לכך הינה: אחריות פיננסית משפחתית. מבחינת אותו אדם מדובר בערך, שניתן לדרג את חשיבותו בדיוק כמו כל ערך אחר. אך יחד עם זאת, ניתן לראות כי למעשה מדובר בשילוב של מספר ערכים: אחריות, משפחה, פרנסה ועבודה. כל אלו יחד יצרו ערך מצומצם ומכוון לאותו אדם.

 

מתי נוצר ערך אישי ?
ערך אישי נוצר ברוב המקרים מתוך כוונה למתן מענה לצורך או מצב מסוים, אשר אינם בעלי הגדרה חד משמעית. אם נתייחס לדוגמא הכתובה לעיל, אדם אשר חש התייחסות קבועה ושוטפת למצב הפיננסי של משפחתו ולמתן פתרונות למצבים הקשורים לבעיות פיננסיות במשפחה, ייצור בשלב כלשהו, לאו דווקא באופן מודע, את הערך אחריות פיננסית משפחתית.

 

האם דירוג הערך האישי הינו קבוע ?

ערכים כלליים אינם נעלמים לעולם והם מושג קבוע בחיים ובשיח החברתי. לימודים, מקצוע, משפחה, הגשמה ועוד רבים וטובים הם רק חלק קטנטן ממגוון הערכים באותה רשת חברתית ענקית. מתקופה לתקופה בחיינו דירוג הערכים עשוי להשתנות. לדוגמא, ייתכן כי לאדם מסוים בגיל 16 ערך המשפחה היה נמוך ביותר עקב אותה מרדנות אופיינית לגיל זה, ולעומת זאת בגיל 30 עם בן, בת זוג ושני ילדים ערך המשפחה היה בשיאו.

 ערכים פרטיים לעומתם עשויים לצוץ בשלב כלשהו של החיים ובשלב אחר להיעלם כהרף עין. הסיבה לכך נובעת מעצם מטרתם המקורית: לתת מענה לצורך, תחושה או בעיה מסוימת. כך שאם נחזור לדוגמא שלנו, נאמר והערך נוצר מתוך תקופה כלכלית קשה בחיי המשפחה ולאחר מספר שנים השתלבו הילדים בשוק העבודה והפכו לאנשי עסקים עשירים ומשגשגים. אותו ערך עלול להיעלם כלעומת שבא כיוון שהצורך בפרנסה עבור המשפחה נעלם.

 

ערך אישי תורשתי
לעומת המקרים בהם הערך האישי נובע מתוך צורך ועשוי להיעלם בשלב כלשהו בחיים, קיימים ערכים אישיים תורשתיים אשר נולדנו לתוכם במשפחה בה גדלנו. למעשה, אין מדובר בתורשה פיזיולוגית אלא לערכים אישיים אוטומטיים בסביבה המשפחתית הקרובה אשר מאומצים על ידינו באופן אוטומטי ולעיתים בלתי מודע וללא השקעה שכלתנית בנושא. לכן, אך מתבקש כי חלק מן הערכים הללו הינם מיותרים עבורנו ואינם מתאימים להשקפותינו האותנטיות.

 

כיצד משחררים מערכים אישיים תורשתיים ?
על מנת להשתחרר מאותם ערכים אישיים תורשתיים מומלץ לקחת פסק זמן למטרת עיבוד וחשיבה מחודשת של הערכים האישיים שלכם. האם אילו באמת הערכים שלכם - האם הדירוג אותו קבלתם בתורשה הינו אכן הדירוג שבו הייתם מדרגים אותו ?

 
על מנת להמשיך ולעשות את הברור החשוב הזה מול עצמכם ולהגדיר את רשימת הערכים שלכם, אשר יעזרו לכם להגשים את עצמכם, בכל תחומי החיים והעשייה שלכם, אני מזמינה אתכם להכיר את המשחק על מה ולמה – קלפים מנסחים ערכים או להשתתף בסדנת דרך ערך ולחוות את התהליך.

 המשחק הוא כלי באמצעותו נעשה הברור הערכי החשוב ביותר הנוגע להתנהגויות, לאמונות ולהתנהלות שלכם מול עצמכם, המשפחה, הזוגיות, העבודה ועוד. 

שוש מעוז – אריה    054-3093096 נקודת מפנה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב