דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו ההבדל בין התמכרות לכפייתיות ומדוע לא ניתן להיגמל מכפייתיות? 

מאת    [ 30/06/2012 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 4165 פעמים ]

מהו ההבדל בין התמכרות לכפייתיות ומדוע לא ניתן להיגמל מכפייתיות? 

 

 

התמכרות

 

אי אפשר להתמכר לכל דבר, אלא רק לדברים מסויימים. ברשימת הדברים שהגוף מתמכר אליהם נכללים כל אותם דברים שאינם הכרחיים לגוף אדם או להישרדותו.

 

למשל, התמכרות לאלכוהול או לסמים או לסיגריות. אלה דברים שהגוף אינו חייב אותם, אבל הוא בהחלט יכול להתמכר אליהם ולצרוך אותם בכמויות גדולות מאוד.  

 

 

 

כפייתיות

 

לעומת התמכרות, כפייתיות היא צריכה מוגזמת של דברים שהגוף דווקא כן זקוק להם, אבל לא בכמות שבהם היא נצרכת אלא בכמות פחותה וסבירה. ברגע שהצריכה היא בכמויות בלתי סבירות או בצורה שהיא בלתי נשלטת ניתן להגדיר את ההתנהגות כהתנהגות כפייתית.

 

כפייתיות יכולה לבוא לידי ביטוי בעיסוק מוגזם באוכל או במין או בכסף או בכעס. אלה דברים שהגוף האנושי כן זקוק להם וחי מהם אבל הכפייתיות כלפיהם הופכת את הדברים הללו לבלתי נשלטים וכתוצאה מכך גם לבעיתיים.   

 

 

 

גמילה

 

גמילה היא הפסקה מוחלטת וטוטאלית של התנהגות מסויימת. לכן, גמילה היא מושג מתאים רק להתמכרויות אבל לא להתנהגות כפייתית. ניתן להיגמל לחלוטין מסיגריות או מסמים, אבל לא ניתן ולא רצוי להיגמל לחלוטין מאוכל, כי הדבר יוביל למוות בטוח.

 

בגמילה השיטה הבסיסית היא הימנעות מוחלטת, התרחקות טוטאלית והפסקה שהיא שיטתית ועקבית של ההתמכרות. לא ניתן להיגמל מסיגריה מדי פעם - או שנגמלים ממנה לחלוטין ולא מעשנים יותר בחיים או שמעשנים מדי פעם ואז חוזרים להתמכרות. לכן, חשוב להבין שבגמילה מהתמכרות אין מצבי ביניים - יש או שחור או לבן.

   

 

 

ניהול

 

ניהול היא בקרה של התנהגות מסויימת כדי שתהיה מאוזנת ולא בלתי נשלטת. ניהול היא המילה המתאימה להתנהגות כפייתית ולא להתמכרות. אין אפשרות להיגמל לחלוטין מאוכל או ממין אבל ניתן לנהל התנהגויות אלו ולאזן אותם למידה שהיא נשלטת, סבירה ומידתית.

 

בניהול אין מצב של שחור או לבן אלא דווקא מצבי ביניים בלבד. צריכה מסויימת של אוכל היא סבירה ואולם אכילה מוגזמת ובלתי נשלטת של אוכל היא בלתי סבירה ומזיקה ולכן יש לשלוט בה. כעס הוא לעיתים דבר נחוץ והכרחי אולם התנהגות היוצאת משליטה בגלל כעס היא דבר בלתי סביר ומזיק ביותר. לכן, חשוב להבין שכללי המשחק בניהול שונים מכללי המשחק של גמילה - בגמילה זה רק שחור או לבן ואילו בניהול מדובר בכמותיות, במידתיות, בסבירות ובאיזון.

 

 

וטיפ לסיום: לא כל התנהגות כפייתית היא התמכרות כפי שלא כל התמכרות היא התנהגות כפייתית. ההבדל הוא פשוט: התמכרות היא לדברים שאין לנו צורך אמיתי בהם ואילו כפייתיות היא לדברים שיש לנו צורך אמיתי בהם, אבל לא בכמות בה אנו צורכים אותם.

 

יואב ברנזון הוא עורך דין לשעבר ובעל תואר בפסיכולוגיה. מתמחה בטיפול אישי, יעוץ זוגי והכוונה מקצועית בקריירה.  הוא פיתח שיטות טיפול רבות וייחודיות והוא בעל ניסיון עצום ומגוון בטיפול פרטני. הוא מוביל אנשים להצלחה בתחום האישי, הזוגי והתעסוקתי ב-25 השנים האחרונות ונחשב לאחד המומחים המובילים בישראל. הוא מקבל לקוחות ישראליים מכל יבשות העולם. יואב ברנזון כתב עד היום 12 ספרים בתחום האהבה העצמית והפיתוח העצמי - חלקם רבי מכר בארץ ובעולם. כמו כן, הוא פרסם למעלה מ-3,000 מאמרים בתחום הצמיחה האישית והזוגית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב