מי לא מכיר את התחושה המעקצצת בבטן שמתלווה לכל נייר בתא האישי, המבשר על ישיבה קרובה? בראשו של המורה המצוי חולפות באופן מיידי הגיגים שתמציתם: "אוף", "חבל על הזמן", "כמה קשקשת אני עומד/ת לשמוע עכשיו" ועוד כהנה וכהנה. מורים רבים, בשיחות סגורות עם קולגות, מרבים להתלונן על אורכן של הישיבות ובזבוז הזמן הסיטוני במסגרתן. אבל האם הדבר הוא גזירה משמיים? האם ניתן לייעל את הישיבות באופן כזה, שלמורה המשתתף תהיה תחושה של תרומה, ענייניות וכיו"ב? תחילה חשוב לבצע לגבי הישיבות סיווג ראשוני.
א- ישנן ישיבות שלא נועדו להנפיק החלטות משמעותיות. הן מתבצעות באווירה נינוחה, ועיקר תפקידן לשפר את היחסים בצוות. נקרא להן לצורך העניין – ישיבות חברותא. המאפיין הבולט שלהן הוא התקרובת הרבה המובאת לכל ישיבה, הנינוחות של המשתתפים שלא ממהרים לשום מקום, ואשר עוסקים, מעבר לנושאים המועלים בהן, בעיקר בשיחות חולין ובזלילה.
ב- ישיבות עבודה. אלה חייבות להיות ענייניות, ובסופן חייבות להירשם החלטות לביצוע. הצוות בישיבות העבודה יכול לכלול מורים בלבד, אך גם מורים, הורים ותלמידים.
להלן מספר מחשבות והצעות, שיישומן יוכל, אולי, לשפר את תחושת המורים המשתתפים בישיבות העבודה (ובדרך גם לייעל את ביצועי המערכת):
ý אחראי הישיבה זכור: זמנם של המורים יקר לפחות כמו זמנך. ישיבה שאורכת יותר מ- 60-80 דקות היא לרוב ארוכה יתר על הנדרש.
ý הצוות המוזמן לישיבת עבודה צריך, מעצם טבעו, להיות צוות עבודה. אינפלציה של משתתפים (למעלה מ- 8-10) מבטיחה דיבור רב ועשייה מעטה.
ý יש להגדיר לכל משתתף תפקיד או תחום גזרה ייחודי לו, כדי להבטיח עניין ויוזמה של חבר הצוות, ולא היגררות אחרי אחרים.
ý אין להגיע לישיבה ללא הכנה מוקדמת, ולגבש רק בתוכה דעה לגבי נושא זה או אחר המועלה בה. לצורך כך על מארגן הישיבה לשלוח חומר רקע מראש. הדרך האופטימלית היא משלוח באמצעות דואר אלקטרוני (מייל) – דרך מהירה וחינמית, אך ניתן גם בדרכים אחרות. המייל מבטיח גם פיזור נאות של הדעות ברצף של זמן, כך שכל אחד מאנשי הצוות יכול להגיב עליהן עוד לפני שנפתחה הישיבה.
ý את הישיבה עצמה יש לנהל באופן יעיל: תחילה על אחראי הישיבה לסקור ביצוע של החלטות קודמות; אח"כ יש לשמוע השגות על כל נושא שעל סדר היום. חשוב לא לחזור על דברי האחרים. אמרו כבר את מה שתכננת לומר – אפשר העברה הלאה של הדיון; לבסוף יש לקבוע החלטות ולהקריא אותן למשתתפים לאישור.
ý אם קיימים חילוקי דעות לגבי נושא כלשהו, על האחראי לקיים הצבעה בנושא. חשוב כי לכל משתתף בישיבה יהיה משקל זהה (גם אם הוא תלמיד או הורה).
ý יש לשלוח את פרטיכל הישיבה וההחלטות שהתקבלו בה בהקדם האפשרי לכל משתתפיה. עדיף, כאמור, באמצעות המייל.
דומני, שככל שירבו ישיבות המנוהלות בדרך זו, כך יפחתו הטענות על בזבוזי זמן שגוררות הישיבות, ועמן גם העקצוצים בבטן על כל הזמנה לישיבה.
ד"ר אלחנן בר-לב הוא מחברו של הספר "אקלים בית הספר: מציאות וחזון".