דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ADHD במשפחה חלק שני 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 557   [ נצפה 1618 פעמים ]

אם יש לכם בבית מאותגר קשב וריכוז, אתם ודאי יודעים היטב, שטיפול מכל סוג שהוא בילד, אינו מהווה כשלעצמו פתרון לבעיות במשפחה. אחרי הכל, המבוגרים המנהלים את מסגרת החיים של הילד, יהיו אלו הורים או מורים, זקוקים לידע ולתרגול רב כדי לאפשר לילד לגדול באווירה אמפטית ומכילה. בעבודה מול ההורים נרצה להשיג מסוגלות הורית לתמיכה בתהליך שיעבור הילד.

לצערנו, רבים ההורים המוותרים על איכות החיים הזו. בשורה התחתונה, אנשים אלו, הקרובים ביותר לילד, אינם יכולים להיכלל במעגל התמיכה הכל כך חיוני עבורו. ביודעין ובלא יודעין הם בוחרים להמשיך את המרירות והתסכול  בבית בעודם משתמשים באותם דפוסי חשיבה ופעולה שאינם משרתים עוד.

מתוך דברנו עולה, שהמודל האימוני האופטימאלי יכלול את כל המעגלים המשפחתיים. הוא אינו רואה בהורים משקיפים העומדים מחוץ לתמונה, כאלה הבאים רק בשביל להתעדכן או כדי לדעת על מה הם משלמים אלא כפרטנרים לכל דבר.

לכן, יערכו מפגשים מקדימים עם ההורים ביחד ולחוד, בהם ייבדקו בין השאר:  איכות הזוגיות ורמת שיתוף הפעולה ביניהם, התקשורת והכללים של הבית ו"הקווים האדומים". לאחר שמצאנו "כי טוב" או ערכנו מקצה שיפורים שיצר מחדש את המסגרת, יש לנו עם מי לעבוד, כשהמטרה מול עינינו: ההורים כסוכני השינוי של הילד בקרב בני המשפחה כולה ובכלל כלפי חוץ. עתה, ניכנס איתם יותר פנימה ונעסוק בהחזרת האמון והאהבה (!) לילד ובבניית מערכת ציפיות וחלומות של ההורים מהילד (למשל, "תארו לי את בנכם 10 שנים מהיום!" – משימה מסוג זה "מכריחה" את ההורים לזהות נקודות חוזק של הילד בהווה). יתירה מזאת, על ההורים לקחת בחשבון בעיקר את המחיר הרגשי שמשלמים ילדיהם הנוספים ולהתחיל להיות ההורים של כולם.  לאחר שהצלחנו למקם את ההורים על התרמיקות הנכונות שיישאו  אותם אל על, הרחק מעבר לקשיים היום יומיים שהציפו אותם עד עכשיו, נפנה לטפל ביתר בני המשפחה.

כיצד יכולים להיראות החיים של אחים לילד ADHD?   א. לעיתים, האחים משלמים מחיר אישי וחברתי על התנהגותו של אחיהם. הם מתביישים בו, במיוחד כשאינם יודעים להסביר לעצמם ולאחרים מה באמת יש לו.   ב. במקרים רבים, ההורים המשקיעים בילד מהונם ומאונם, "שוכחים" שיש לו אחים הזקוקים להם לפחות באותה מידה. להנחה זו נגזרות רבות, הכוללות גם פיתוח בעיות אצל האחים בצורה לא מודעת כדי לזכות ביחס מההורים.   ג. אחריות גדולה נופלת על האחים בבית, בהיות ההורים עסוקים ומותשים כל כך. קורה שהאחים זקוקים לטפל בו ולהקדיש לו זמן רב.  ד. לפעמים האחים נדרשים או מכריחים את עצמם להיות "סופר ילדים" ולפצות בכך על התנהגותו של אחיהם.

בשלב ראשון ניצור עבור האחים מקום של דיבור ובעיקר של הקשבה. מקום שבו ניתן לומר הכל בלי פחד מביקורת של הסובבים. כל משפחה באשר היא זקוקה למעגל הקשבה של "מה היה לנו השבוע" בו תינתן לכל אחד הזדמנות שווה להביע את רעיונותיו ובמיוחד את רגשותיו. קל וחומר שמשפחה עם קושי מובנה זקוקה לקיים מפגשים כאלו. במעגל ההקשבה הזה נאפשר לאחים "להוציא" הכל החוצה. את כל התסכולים מהאח ואת תחושות הקיפוח מצד ההורים שהצטברו במשך השנים.

לאחר שהמשפחה כולה למדה ותרגלה תקשורת חיובית, ולאחר שקבעה לעצמה כללי התנהגות וכבוד הדדי, תלמד המשפחה על המיוחדות של הילד, ובמקרה שלנו על ADHD. הניסיון הרב מלמד, שההכרה מסלקת במידה רבה את הניכור. קשה לתאר במילים את שפת הגוף של בני המשפחה המבינים סוף כל סוף מה עובר על בן משפחתם. פתאום שומעים "WOW"  גדול ו"אם רק היינו יודעים קודם" ועוד.

בשלב הבא, יתבקשו כולם להתגייס לתהליך של הילד ולענות על השאלה: "כיצד אני אוכל לתמוך בתהליך ולתרום להצלחתו?". עבודה נכונה של המאמן תתאים לכל בן משפחה תפקיד בהתאם לחוזקותיו ויכולותיו להצלחת המשפחה כולה. 

צביקה מור
מאמן הורים ונוער בישיבות תיכוניות
התמחות באימון מאותגרי קשב וריכוז ADHD
רחוב יפו 217 ירושלים 
052-6070954
/>zvikamore@more-lanoar.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב