דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ADHD במשפחה חלק ראשון 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 1672 פעמים ]

הורים ומחנכים מבינים היום יותר מתמיד, שהדורות מתחלפים במהירות ועליהם להתעדכן במישור המקצועי-פרקטי.

אם דיברנו על קשיים בבניין הבית ובחינוך ילדים, הרי שבית ובו מאותגר קשב וריכוז מתמודד עם קשיים יחודיים רבים, שלחלקם התוודענו בטורים הקודמים.

בשורות הבאות נסקור את ההשפעה שלADHD   על תחום המשפחה בארבעה מעגלים:  הורים, אחים, דמויות שונות בחיי הילד והילד עצמו.

ADHD , הורות וזוגיות

השהייה עם הילד בגן השעשועים, עשויה להוות בין השאר אתנחתא עבור ההורה. הילד משחק במתקנים השונים עם שאר הילדים בעוד ההורה מתפקד כ"שחקן ספסל".

לא כך נראה אחר הצהריים של רחל, כפי שסיפרה פעם:

"כבר בגיל 3 שמנו לב שמשהו אצל יוני אינו כשורה. בגן הציבורי, הייתי מביטה בערגה על האימהות היושבות ומפטפטות בעודי מתרוצצת בין הנדנדה לקרוסלה או מגינה על ילד שיוני שם עליו "עין" ורגל...החיוך השובבי, החום והאנרגיה הרבה שבו את ליבנו, וכנראה שזו הסיבה שלא פנינו לאבחון".

כתוצאה מחוסר אבחון מוקדם, נשארו אבי ורחל בהבנה "שמשהו אצל יוני אינו כשורה". הם תלו את התנהגותו בשובבות שתלך ותתמתן עם התבגרותו. אך כשמלאו ליוני 16 אביבים, האימפולסיביות תפחה לממדים שטרם הוכרו. בנוסף לחוסר האיזון אצל כל מתבגר, נכנס יוני לשלב הזה בחייו עם "החבילה" שלו. כשכוס קפה מלוכלכת מושארת באופן קבוע באמבטיה, במחסן, על הספה ואיפה לא, קשה מאד לרחל ואבי לראות את "חצי הכוס המלאה".

כבר שנים שרחל מתקשה להתפנות לצרכיה ולצורכי הבית, וכך נערמת לה הכביסה על הספה, רשימת המטלות מתארכת ועוד לא דיברנו על שיעורי הבית  ומילוי יתר הצרכים של שלושת הילדים הנוספים. והאירובי בראשון ב20:00? – למי בכלל יש כח?

רחל ואבי לא זוכרים מתי יצאו יחד לאחרונה, אפילו לטיול קצר בשכונה. בחופשות, לא העזו לבקש מהוריהם לשמור על הקטנים, והאחרונים ויתרו על "אות המתנדב המצטיין"... לאחר יום כזה של מריטת עצבים בקושי אזרו כוחות לדבר על העניינים הטכניים של המשפחה, ובטח שלא עליהם עצמם. כך מצאו את עצמם סובבים סביב הבית ויוני במשך שנים ארוכות.

עם כל האמפתיה שבעולם, לא באנו לדבר על הנסיבות של אבי ורחל, שהרי למי מאתנו אין נסיבות, אלא על הנגזרת הזוגית מיחסם לנסיבות הללו.  

הורים רבים, החווים את הגיהנום הזה, מדווחים על פיחות זוחל אך עקבי בקשר הזוגי. ומה הם עושים עם זה? – נכון צדקתם! שולחים את הילד לטיפול פסיכולוגי/תרפי/קוגנטיבי/אימוני ומתפללים שישתף פעולה.

ומה איתם? נניח שהילד ישתף פעולה ואפילו יתקדם ויצליח בטיפול. לאן הוא חוזר? מי מקבל אותו? האם המאבקים היומיומיים ייפסקו לאחר שהתרגלו לכעוס ולהגיב על כל צעד שלו? האם יש להם כח בשבילו? האם בבית "רגיל" ניתן לקיים שגרת חיים כש"ההנהלה" בפשיטת רגל?

לכן, הטיפול בילד לבדו, הוא מתכון כמעט בטוח להמשך הכאוס המשפחתי. על ההורים לטפל בעצמם במקביל לטיפול של הילד, למענו, למען אחיו ויתר הסובבים אותו!

עליהם לחזור לזוגיות ולהורות נורמאלית דהיינו: משותפים לבני זוג ולידידי נפש, ממיואשים ושבורים לשמחים בחלקם ובאמון הגדול שקיבלו מהבורא לגדל ילד כזה, ממגיבים ו"מכבי שריפות" למנהלים ומנחים, מתחושת קרבנות והנהגה פסיבית לנטילת אחריות מלאת עשייה!

משפחה שבה חי מאותגר קשב וריכוז זקוקה לטיפול והדרכה מערכתיים כדי לשרוד וכל שכן לנצח את הקשיים היומיומיים. אך בראש ובראשונה על ההורים לחזור לעצמם ולקחת פיקוד ומתוך כך תוכל המשפחה כולה לקבל טיפול תרפי שיסייע להתמודד בהצלחה ביום-יום!

צביקה מור
מאמן הורים ונוער בישיבות תיכוניות
התמחות באימון מאותגרי קשב וריכוז ADHD
רחוב יפו 217 ירושלים 
052-6070954
/>zvikamore@more-lanoar.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב