דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ייפוי כוח נוטריוני 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 639   [ נצפה 2256 פעמים ]

לאחרונה מתפרסמות ידיעות אודות מיליונר אקסצנטרי שעקבותיו אבדו בים. חלק מן הידיעות מאזכרות הליכים משפטיים כאלה ואחרים בכל הנוגע לניהול נכסיו, לפחות כל עוד האיש נעדר אך לא נקבע כמי שנפטר.

מעבר לעסיסיות הסיפור, מתעוררת כאן שאלה רצינית יותר שיכולה להיות רלבנטית גם בנסיבות פחות יוצאות דופן. אדם יכול ללכת ברחוב לתומו ומסיבה שכיחה למדי (כגון תאונה או בעיה בריאותית) לאבד במפתיע את הכרתו. בעודו שוכב מחוסר הכרה בבית החולים, חי לגמרי אך בלא יכולת כלשהי לתקשר עם סביבתו, נשאלת השאלה למי נתונה הסמכות לנהל את כל נכסיו. ענייני ירושה וצוואה אינם שייכים למקרה זה, משום שהאיש המדובר עודו בין החיים. דוגמה אחרת היא כשאדם נדרש להימצא בחו"ל לתקופה משמעותית ומשאיר אחריו בארץ נכסים שיש לנהל אותם גם בהעדרו. כיצד אפוא ניתן לעשות פעולות בשמו ועבורו?

אין בכוונתי להיכנס כאן לסוגיות הסבוכות המערבות דיני משפחה, כשרות משפטית ואפוטרופסות ועוד תחומי משפט שונים, העשויות להתעורר בנסיבות כאלה, שאינן תלושות מן המציאות. תחת זאת, אבקש להצביע, בקיצור נמרץ, על אחד מן הפתרונות האפשריים, הנותן מענה לחלק משמעותי מן הבעיה, בצורה של ייפויי כוח נוטריוני.

ייפוי כוח נוטריוני (להבדיל מדרכים אחרות של עשיית ייפוי כוח), הוא מסמך משפטי שאדם חותם עליו בפני נוטריון המאמת את זהותו של החותם, ובו אותו אדם (מיפה הכוח) מייפה את כוחו של אדם אחר (מיופה הכוח) לעשות בשמו של מיפה הכוח מגוון של פעולות משפטיות שניתן לעשותן באמצעות מיופה כוח. יש פעולות משפטיות שניתן לעשותן רק באופן אישי (כגון – לערוך צוואה) ולגביהן לא יוכל ייפויי הכוח להושיע. אולם פעולות רבות אחרות (כגון  -  ניהול הליכים משפטיים, ענייני מס מול הרשויות, חתימה על חוזה משכנתא בבנק, הסכמה לביצוע פעולה במקרקעין ועוד) ניתנות לביצוע באמצעות מיופה כוח בכלל ומיופה כוח בייפוי כוח נוטריוני בפרט. אם נחזור לדוגמה שהובאה למעלה, של אדם השוכב חסר הכרה בבית חולים, הרי שאם אותו אדם נהג במחשבה תחילה והשאיר לאדם מהימן עליו (למשל – לבת זוגו, או לבן משפחה קרוב אחר) ייפוי כוח נוטריוני חתום ותקף כדין, יוכל מיופה הכוח לנהל את ענייניו החומריים של מיופה הכוח, בגבולות מה שהוגדר בייפוי הכוח, גם בעוד מיפה הכוח חסר יכולת לעשות כן.

מובן שאת ייפויי הכוח יש להתאים למצב שעמו רוצים להתמודד, לנסיבות המיוחדות של המקרה ובין היתר גם למידת יחסי האמון שבין מיפה הכוח ומיופה הכוח. יש לזכור גם שיפוי כוח אינו יכול להיות תחליף לצוואה או להכרזת אדם כפסול דין ומינוי אפוטרופוס, מקום שהליכים כאלה נדרשים. ועם זאת, יש בדאגה מראש להשארת ייפוי כוח (למשל, ערב כניסה לניתוח, ערב יציאה למילואים, ערב נסיעה לחו"ל, כאשר מתחילה התדרדרות הדרגתית במצב הקוגניטיבי וכיוצא באלה) כדי לתת פתרון מעשי מועיל לסוגיית ניהול הנכסים במשך היעדרות זמנית של הבעלים.

יש להקדיש מחשבה לסוגיה האם ברצוננו להותיר ייפויי כוח ניתן לביטול או כזה שאינו ניתן לביטול. כוחו של ייפויי כוח בלתי ניתן לביטול הוא גם חסרונו הגדול, משום שאין מיפה הכוח יכול לבטלו לאחר שנעשה. הצדדים, כגון בנקים למשכנתאות, המקבלים ייפוי כוח מסוג זה, מעדיפים אותו כמובן, משום שהוא מבטיח להם את תוקפו למשך כל ימי חייו של מייפה הכוח, בעוד שמייפה הכוח מצדו,  צריך לקחת בחשבון שינויי נסיבות העשויים להתרחש בעתיד (כגון – גירושין) ואשר עלולים לגרום לכך שלא ירצה עוד בהמשך תוקפו של ייפוי הכוח.
לשם ניסוחו המדויק של ייפוי הכוח, חשוב להיעזר בעורך דין (מנסח ייפוי הכוח אינו חייב להיות הנוטריון שבפניו חותמים על ייפוי כוח נוטריוני), על מנת שיתאים את הניסוח לצורך המסוים של הלקוח. ככלל, לאדם פרטי אין זה רצוי להשתמש בנוסחים קיימים "מן המדף" של ייפוי כוח, משום שהם עשויים לכלול הוראות מיותרות מחד ומאידך הוראות נחוצות עשויות להיות חסרות בהם. לעומת זאת, גופים מוסדיים, כמו בנקים ומשרדי עורכי דין למשל, נוהגים לחסוך לעצמם עלויות, על ידי הכנת טופס אחיד של ייפוי כוח, עליו הם מחתימים מספר בלתי מוגדר של לקוחות.
______________________________________________________________________________
כל המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ משפטי או אחר ו/או חוות דעת משפטית כלשהי. המחבר ו/או מפעילי האתר אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי קוראי המאמר ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית פרטנית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

עו"ד שחר הכספי,נוטריון, חבר לשכת עורכי הדין מאז שנת 1996. בוגר תואר ראשון במשפטים מאת האוניברסיטה העברית בירושלים ותואר שני במשפטים מאת אוניברסיטת בר - אילן ברמת-גן. עו"ד בשירות המדינה מאז ההסמכה ועד שנת 2010, בנציבות שירות המדינה ובמשרד ראש הממשלה. בעל ניסיון רב בתחומי המשפט המנהלי, תהליכי חקיקה, חוזים, מכרזים, דיני עבודה, גמלאות ומשמעת.
http://www.hacaspi.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב