דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי מחלת קרוהן 

מאת    [ 26/06/2012 ]

מילים במאמר: 372   [ נצפה 4583 פעמים ]

מחלת קרוהן הנה מחלה הפוגעת במערכת החיסון של החולה. בשל כשל תוקפת מערכת החיסון גם את החיידקים הטובים שבמערכת העיכול. המחלה עלולה להתפרץ בגוף החולה באיזורי העיכול מהפה ועד לפי הטבעת. התוצרים של המחלה יהיו בדרך כלל דלקות מעיים, כיבים ופיסטולות.

הרפואה המערבית טרם מצאה גורם ספציפי שמיוחס כטריגר להתפרצות המחלה. המחלה מאובחנת לרוב בגילאי עשרים עד שלושים. עד כה קיימים תיעודים של מקרים גם בקרב ילדים ובקרב אוכלוסיה מבוגרת. מחלת קרוהן נחשבת מחלה כרונית אשר תלווה את החולים במהלך חייהם ותכלול התקפים והפוגות, או במקרים חמורים של המחלה, התקפים תמידיים.

למחלת הקרוהן חמישה סוגים עיקריים:

- אילאוקוליטיס: סוג זה של המחלה פוגע בעיקר בחלקו הסופי של המעי הדק הנקרא אילאום ובמעי הגס. מדובר בזן הנפוץ ביותר של המחלה. התסמינים המלווים סוג זה של מחלת קרוהן לרוב יהיו כאב והתכווצויות בחלקה הימני התחתון או האמצעי של הבטן, שלשולים וירידה  דרסטית במשקל.

- אילאיטיס: פוגעת רק באילאום, בחלקו התחתון של המעי הדק, והסימפטומים שלה דומים מאוד לסימפטומים של האילאוקוליטיס כלומר כאבי בטן, שלשולים וירידה דרסטית במשקל. סוג זה של המחלה עלול לגרום להיווצרות כיבים ומורסות ברביע הימני התחתון של הבטן אם לא טופלו בצורה נכונה.

- קרוהן גסטרודואודנלית: סוג זה של מחלת הקרוהן פוגע בעיקר בחלקיו ההתחלתיים של המעי הדק - הקיבה והתריסריון. סוג זה של המחלה ילווה באובדן תיאבון, בחילות וירידה במשקל. אם החולה מתחיל להקיא, עלולה להיות חסימה במקטעי המעי הצר.

- ג'ג'ונואליאיטיס: זן הג'ג'ונואליאיטיס של מחלת הקרוהן גורם לפגיעה והופעת דלקות בג'גנום - החצי העליון של המעי הדק. כתוצאה מהמחלה יסבול המטופל מכאב בטן בדרגות משתנות (מתון עד קשה ואינטנסיבי). כאב הבטן עשוי לכלול שלשולים ויופיע בדרך כלל לאחר האוכל.  סיבוכים של סוג זה של המחלה עלולים לגרום להיווצרות של מורסות ופיסטולות.

- קרוהן קוליטיס: זן זה נחשב למחלה בפני עצמו, ומוכר גם כקוליטיס כיבית, מכיוון שהוא פוגע במעי הגס בלבד. מאחר שזן זה של המחלה משפיע על מערכת העיכול התחתונה בלבד, תסמיניו יהיו שונים למדי מכלל סוגי מחלת הקרוהן האחרים ויכללו דימום רקטלי, אולקוס, כאב מפרקים, נגעים בעור ועוד.

לסיכום מחלת קרוהן הינה מחלה הנובעת מכשל לא ברור במערכת החיסונית. מערכת החיסון תוקפת את החיידקים הטובים במערכת העיקול מה שמוביל לכאבים, כיבים, מורסות ופיסטולות. במידה ומופיע אצל חולה שלשול חרים, ירידה דרסטית במשקל וכאבי בטן מומלץ לפנות לרופא להמשך בירור.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב