דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיפה של עשרות מילוני שקלים חובות מס לבנקים בישראל ולעולים חדשים להם היו חשבונות בישראל לפני עלייתם ארצה 

מאת    [ 25/06/2012 ]

מילים במאמר: 468   [ נצפה 1765 פעמים ]

בהתאם לתקנות מס הכנסה בישראל [צו מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מריבית בפיקדון במטבע חוץ)], עולה חדש שעלה לישראל ומביא עמו מטבע חוץ מחו"ל ומפקיד אותו בחשבון בנק בישראל זכאי לפטור ממס על הריבית הנצברת בפיקדון במשך עשרים שנים.

 

במרבית המערכת הבנקאית כאשר עולה חדש, אשר היה לו חשבון בנק בישראל (כתושב חוץ) עולה לישראל ומקבל תעודת זהות ישראלית הבנק מחויב לפתוח לו חשבון חדש, תחת זהותו החדשה הישראלית. בפועל המחשב של הבנק מזהה את החשבון כחשבון חדש וככסף חדש ומעניק לאותו עולה חדש באופן אוטומטי את הפטור ממס בגין הריבית שהחשבון צובר. זאת על אף שהמדובר היה בכספים שהיו בישראל גם עובר לעלייתו של אותו תושב חוץ לישראל.

 

עו"ד אריה ליבוביץ', ממומחי הס המובילים בישראל, מסביר שהמדובר בטעות שעשויה לעלות לבנקים וללקוחות עשרות מיליוני שקלים כיוון שעל פי חוק, הפטור מן המס מגיע רק ל-כסף שהובא על ידי העולה החדש מחוץ לישראל. משמע כסף שהיה לו מחוץ לישראל לפני עלייתו לישראל (זאת על אף שמקובל להגיד ש- "לכסף אין ריח"). בנוסף, הרי שלצד חובת הלקוח לשלם מס, קיימת חובה עצמאית לבנק לגבות (לנכות) את המס ולהעבירו לרשות המיסים.

 

עו"ד ליבוביץ' מסביר שנוצר מצב אבסורדי, אשר כבר הביא ליציאה של עשרות מיליוני דולרים מישראל. אם אותו עולה חדש, מחזיק 5 מיליון דולר בבנק בישראל ועתה הוא עולה לישראל. הרי שאם הוא שוחח עם פקיד הבנק וזה אומר לו שמגיע לו פטור ממס על הפיקדונות (מה שקורה במרבית המקרים), הרי שהבנק נתן ייעוץ מוטעה ללקוח, ובעתיד עשויה רשות המיסים לפנות לבנק עצמו ולבחון מדוע לא ניכה מס במקור ו/או לפנות ללקוח עצמו בדרישה של חיוב רטרואקטיבי במס עם קנסות ופיגורים.

 

אם הלקוח נועץ לפני כן בעו"ד מומחה למיסים, הרי שהוא קיבל עצה להוציא את הכסף מישראל לפני עלייתו לישראל (כדי שלאחר העלייה לישראל הוא יוכל להביא את הכסף "מחו"ל"). במקרה כזה, ובמיוחד כאשר מדובר בסכומי כסף גדולים. הבנק הזר אליו העביר הלקוח את כספו לא יראה בעין יפה הכנסת סכום גדול והוצאתו במהירות גדולה (לדוגמא בתוך חודש) כיוון שזה מעלה חשדות של "הלבנת הון" ולכן נוצר מצב שכסף שיצא מישראל, פעמים רבות לא חזר אליה לאחר העלייה לישראל (בדיוק הפוך מן הכוונה של המחוקק).

 

עו"ד ליבוביץ' מציין שבעבר העניין נדון עם נציגים מרשות המיסים, אשר הסכימו שיש כאן בעיה, אך אנשי הרשות סירבו להוציא החלטה, כי גם מקרים אלו יזכו לפטור ממס, היות והדבר עומד בניגוד ללשון החוק המפורשת (על אף שכוונת המחוקק הייתה והינה מפורשת לא פחות). בפועל, אומר עו"ד ליבוביץ' כי ייתכן שזו הסיבה שבשלה עד היום, לא מיהרה רשות המיסים ל"אכוף" את העניין, אך כמובן שלא כדאי לבנקים או ללקוחות להיות "תלויים בחסדיהם".

 

מומלץ היה כי הבנקים, יפעלו יחדיו לתיקון החקיקה בעניין זה כמו גם בעניין נוספים אחרים, ישירות מול האוצר ורשות המיסים.

עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות- לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד. מחבר הספרים: "אמנות מס- 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות"; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה בלשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א. ליצירת קשר- טל: 077-7051717; Email: office@atax.co.il , מקור המאמר באתר המשרד- www.atax.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב