דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לטייל עם הפרעת קשב? לגמרי! ואפילו ליהנות! 

מאת    [ 24/06/2012 ]

מילים במאמר: 1160   [ נצפה 4618 פעמים ]

 איך לנסוע לטיול עם שלושה ילדים בעלי הפרעת קשב?

חלק מהמומחים יאמרו שזאת טעות. אבל אחרי חוויה מתסכלת, פיתחתי חוויה מתקנת וגם כמה וכמה טקטיקות להתמודדות, עם הפרעת הקשב שעשויות לסייע לך.

מתכננים נסיעת קיץ לחו"ל עם ילדים בעלי הפרעת קשב, ויש לכם פרפרים בבטן? אתם פשוט חייבים לקרוא את המאמר הזה, שייתן לכם את כל הכלים הדרושים להצלחת הטיול.

דני ורינה דניאלי חיכו שהילדים יגדלו קצת כדי שהם יוכלו לעשות טיול ארוך בחו"ל. הם חסכו לטיול הזה כסף במשך מספר שנים וכעת הרגישו שהגיע הזמן לטיול משפחתי בארה"ב. ההתרגשות הייתה עצומה. לדניאלים שלושה ילדים עליזים ושמחים...ועם הפרעת קשב: ליובל בן ה-16 ולרון בן ה-13 ישADHD ולליטל בת ה- 10 יש ADD.

 כצפוי, תחילתו של הטיול הייתה מאוד לא פשוטה... דני נהג לקפוץ בבוקר למרכול הקרוב למלון, שם קנה לחמים טריים ומאפים לארוחת הבוקר. הוא ציפה שבזמן הזה תארגן רינה את הילדים, כך שיוכלו לאכול ולצאת לדרך. בשובו, מצא את יובל עדיין במיטה, את רון מול הטלוויזיה ואת ליטל מול המחשב...

לצאת בזמן? הצחקתם אותם... גם הנסיעה לטירה בה תכננו לבקר התארכה מעבר לתכנון ובגלל הבחילה של ליטל נאלצו לעצור לעתים תכופות. המרחקים התארכו, הבנים השתעממו ולא הפסיקו לריב, וכשכבר הגיעו לטירה, מותשים, גילו שהסיור האחרון יצא לפני חצי שעה...ו... כן... הם קנו את הכרטיסים מראש ואין החזר כספי למאחרים.

רינה ביקשה מליטל לקחת אתה את "המדריך למטיל" והלכה לשבת להרגע ברכב. כעבור כשעה של שוטטות בגני הטירה שמו פעמיהם למלון, במרחק כשעת נסיעה. בהגיעם, התברר ש"המדריך למטייל" נשאר על מדרגות הטירה...

וכך זה נמשך יום אחר יום... הילדים, שהשתעממו, רבו, השפריצו קטשופ זה על זה במסעדות, חיפשו קפיצות באנג'י, עשו מהומות בקניון... בקיצור, היה קשה...

 אז איך בכל זאת שורדים טיול בחו"ל של משפחה עם הפרעת קשב?

סוף מעשה במחשבה תחילה

הדבר הראשון שצריך להתכוונן אליו הוא התכנון. טיול של משפחה עם הפרעת קשב חייב להיות הרבה  פחות עמוס מטיול משפחתי רגיל, וברוח זאת צריך להתחיל את מלאכת התכנון. מומלץ מאוד לאסוף מידע מהאינטרנט על משפחות שעשו מסלול דומה ולהתייעץ עם חברים.


    • טיפ חשוב: על כל המלצה והערכת זמן שתקבלו – הוסיפו עוד זמן התארגנות והתאמה משלכם: למשפחה עם הפרעת קשב לוקח יותר זמן להתארגן בבוקר
    • זמני הנסיעות צריכים להיות קצרים יותר
    • הפסקות ההתאווררות חייבות להיות מרובות יותר
    • אם אין ברירה וחייבים לערוך נסיעה ממושכת, השתדלו לתכנן אותה לשעות אחר הצהרים, לאחר שהילדים כבר הוציאו אנרגיה והם יותר עייפים.

 התאימו את הפעילות לאופי המשפחה

גם אם החברים המליצו על מוזיאון מקסים ש"פשוט חייבים-חייבים לבקר בו", אל תתנו לעצמכם ליפול לבורות של אחרים. אם הילדים שלכם מעדיפים פעילות אקסטרים - מוזיאונים אינם יעד מומלץ, ולא משנה מה אומרים כל היתר. אבל אם אתם מאוד רוצים לבקר במקומות מומלצים, יש לכם שתי דרכים לשרוד וגם להנות:


    • התפצלו לתתי קבוצות, כך שכל קבוצה תלך למקום המועדף עליה
    • תכננו סיור "טעימות" קצר, בלבד, כאורך אורך הרוח של הילדים.

 תיאום ציפיות מקדים

הטיול מעורר התרגשות אצל כולם אך בה בעת גם מייצר חששות מהלא נודע. לכן, לפני הנסיעה ערכו ישיבה משפחתית בנושא הטיול ובה תעברו על כל פרטי הטיול, שלב אחר שלב:


    • הסבירו לילדים את תכנית הטיול
    • הציגו את המסלול ואת האטרקציות השונות
    • חלקו איתם את הציפיות שלכם מהם
    • תנו להם להגיד מה חשוב להם
    • הקשיבו והקפידו לכלול בטיול פעילויות שאהובות עליהם.
    • למשל, אם הילדים שלכם אוהבים לגלוש בים – הקדישו זמן לפעילות גלישה. הם ייהנו ויוציאו אנרגיה ולכם תהיה הזדמנות להירגע ולאגור כוחות להמשך.

 זיהוי מוקשים בדרך

קל מאוד לדרוך על מוקשים כשהולכים בשדה ללא תכנון. מצד שני, תכנון ממוקד ומושכל, יאפשר לכם לנטרל את המוקשים הרבה לפני שיהפכו לחומר נפיץ באמת... בניתם מסלול? עכשיו בחנו את התכנית ונסו להעריך מהם הימים היותר מורכבים, היותר קשים להתמודדות עם הפרעת קשב, והתכוננו אליהם מבעוד מועד.

טיפ: שאלו את עצמכם באיזה אופן הפרעת הקשב שלכם עומדת להשפיע על הטיול והקדימו תרופה למכה. למשל:


    • אם אתם משתעממים בקלות – הצטיידו מבעוד מועד במשחקים לדרך, במוסיקה, באייפוד או ב-DVD  נייד
    • אם אתם חוששים מפני איבוד ציוד - ערכו רשימה של הציוד וקבעו נוהל מעקב כדי לוודא שהכל נשמר ולא נשכח.

 יומן משפחתי "כיף של מסע"

כשאנחנו מטיילים, אנחנו עוברים מידי יום אירועים ואטרקציות רבים. רישום של הפעילות יאפשר לכם לזכור מה עשיתם, ויותר מכך, יפנה את תשומת הלב של כל בני המשפחה לחלקים היותר טובים של היום. למשל: שהילד קם יפה בבוקר, שהוא עזר לאחותו להתארגן וכד'.

ניתן לערוך משאל בין בני הבית מה הפעילות הכי נחמדה/ כיפית שנעשתה מידי יום:


    • האם הייתה זו הארוחה במסעדה?
    • השחייה בבריכה?
    • המתקן בלונה פארק? וכד'
    • בסוף שבוע ערכו מפגש משפחתי בו תכתירו את הפעילות "הזוכה" של השבוע, לדעת כל אחד מבני המשפחה.

עוד כלי אפקטיבי לארגון: המגירה הניידת

כידוע, כשכל המשפחה יוצאת לטיול לחו"ל, יש המון ציוד שעלול ללכת לאיבוד בחדר המלון. למשל: טלפון נייד, מפתחות, מטענים, משקפי שמש וכד'. הרבה ציוד פירושו: פוטנציאל אובדן, של החפצים ושל השליטה... במיוחד למי שיש ADD , מה עושים?


    • קחו אתכם לדרך קופסת קרטון בגודל הולם
    • הניחו אותה במקום קבוע בחדר המלון (למשל, ליד הטלוויזיה)
    • הניחו בתוכה את כל החפצים הקטנים שנוטים ללכת לאיבוד
    • הרגילו את עצמכם ואת הילדים לשים את הדברים בקופסה מיד עם כניסתכם לחדר
    • קבעו את אחד הילדים כאחראי לוודא שהקופסה מגיעה לאוטו בבוקר המחרת.

 ניהול אנרגיות

אחת העצות שנותנים לבעלי גורים קטנים היא להריץ אותם לפני שנת הלילה, כדי לשחרר את האדרנלין ולטפח את העייפות. בהפוך על הפוך, פעילות מעוררת אנרגטית לפני נסיעה ממושכת – תגרום למוח להרגיש שהוא כבר קיבל את מנת האדרנלין שלה היא זקוק, ואילו אתם - תוכלו לשבת יותר בשקט ברכב. המלצה שלי: תנו לכל ילדי ה- ADHD לרוץ, לקפוץ ולשחק קצת כדורגל לפני שהם נכנסים לרכב...

 הבניית יום הפעילות

אחד הדברים שעוזרים לילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב להרגיש נינוחים הוא סדר יום ברור ומובנה. לכן, גם בטיול השתדלו ליצור סדר יום קבוע לבוקר ולערב ו"טקסים" יומיים שיחזרו על עצמם, למשל:


    • רישום ביומן המשפחתי
    • מפגש תכנון מידי ערב, בו תסבירו לילדים מה צפוי ביום המחרת ותיערכו בצוותא להיערכות המיטבית לקראת היום.

כל תכנית היא בסיס לשינוי

ישבתם, הקדשתם זמן ותכננתם...  אבל כידוע, כל תכנית היא בסיס לשינויים. היו מוכנים לשנות ולהתאים את המסלול ואת הפעילות לצרכים שלכם, על פי מצבי הרוח, העיפות ושיתוף הפעולה של הילדים. יתכן ומקום מסוים ישעמם אתכם ותרצו להמשיך קדימה, או שתחליטו לעצור למנוחה. הכל בסדר והכל נכון, ובלבד ששלוות נפשם של הילדים ושלכם תישמר.

 ימי איפוס

אחת לכמה ימים מומלץ לקחת "יום איפוס" ללא תכנית פעילות מוגדרת מראש. כך תגלו מרחב תמרון לשינויים וגם יום בטן גב לשאוב כוחות ולא לרוץ כל הזמן.

 ביחד ולחוד

ולסיום, טיפ קטן-גדול, שיהפוך  את הטיול שלכם לסיפור של הצלחה: לא חייבים לעשות כל דבר עם כל אחד, ביחד. לגמרי לגיטימי ואפילו מועיל להתפצל לזוגות ו/או לשלשות, ולקבוע נקודת מפגש לזמן ידוע. כך יילך כל אחד לפעילות המועדפת עליו. ועוד טיפ חשוב אחרון חביב לסיום: גם לכם, כהורים, חשוב לקחת זמן איכות זוגי, יחדיו. אל תוותרו עליו!

 

טיול נעים ומוצלח....

סיגל שביט היא פסיכולוגית ארגונית מומחית, המלווה יזמים, מנהלים ואנשי עסקים עם הפרעת קשב ADHD להצלחה בחיים ובעסקים. האם גם אתה נמנה על 7% מהאוכלוסייה הסובלים מהפרעת קשב ומשלמים על כך בגדול - בחיים ובעסקים? כנס עכשיו ומלא את השאלון שיאפשר לך לקבל תמונת מצב ראשונית.
מוזמנים לחלוק חוויות, רשמים ותובנות על קיר "המדריך להצלחה עסקית עם הפרעת קשב" - המקום שבו לומדים למנף את הפרעת הקשב ליתרון.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב