דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תפקידה וסמכויותיה של מועצת שמאי המקרקעין בישראל 

מאת    [ 24/06/2012 ]

מילים במאמר: 462   [ נצפה 2077 פעמים ]

שמאי המקרקעין הוא, ללא ספק, אחד מאנשי המפתח  בתחום הנדל"ן . השכלתו,  מקיפה תחומים מגוונים הקשורים לנדל"ן אשר בהם ניתן למנות יסודות במשפטים, מיסוי, קביעת שומת המקרקעין, אדריכלות, עקרונות בהנדסת בניין ומימון. מועצת שמאי המקרקעין בארץ היא הגוף המסדיר את פעולתם של שמאי המקרקעין. זו, מונה 11מומחים (בכללם  אקדמאים, נציגי ציבור, עובדי מדינה ואנשי מקצוע), המגיעים מתחומים רלוונטיים לתחום הנדל"ן. המועצה פועלת מטעם משרד המשפטים ולפי חוק.
אם הגעתם למאמר זה ודאי אתם שואלים את עצמכם לגבי הסמכויות של המועצה?  על כך ועוד במאמר זה.

הסדרת בחינות ההסמכה

על מנת להתמנות כשמאי מוסמך  חייב המועמד לעבור לא פחות מעשר בחינות מקצועיות, שברובן, מוגדרות על ידי הסטודנטים כבחינות קשות למדי. בתחילה יש לעבור שש בחינות ולאחר מכן ארבע אחרונות.  הבחינות נערכות פעמיים בשנה.  המועצה מכירה, לעיתים, בלימודים קודמים של מועמד, המגיש בקשות ספציפיות לפטור מחלק מהבחינות המוקדמות.

פיקוח על תהליך ההתמחות

בשלב ההתמחות רוכש השמאי כלים מעשיים וניסיון מקצועי חשוב, המשלימים את הבסיס האקדמי שרכש בלימודיו. התמחות מקצועית ועניינית היא חיונית, אם כך, להצלחת איש המקצוע בעבודתו העתידית. כדי לוודא שההתמחות תבוצע כהלכה, מוסמכת המועצה לפקח על תקופת ההתמחות. המועצה גם מוודאת, באמצעות ביקורות שטח שהיא עורכת לעיתים, כי המתמחה אכן מקבל בפועל הכשרה מקצועית ראויה.

ניהול פנקס שמאי המקרקעין בישראל

המועצה קובעת מי יירשם ומי יימחק מפנקס שמאי מקרקעין, המהווה מרשם של אנשי מקצוע המורשים, על פי החוק, לעסוק בתחום. המועצה רשאית גם להחליט כי, במקרים חריגים, מועמד מסוים אינו רשאי להירשם בפנקס אפילו אם עמד בכל הדרישות (למשל- אם הורשע בעבירות מסוימות).

קובלנות והליכים משמעתיים

המועצה מפעילה וועדת משמעת, הדנה בתלונות שהופנו כלפי בעלי המקצוע. לא רק זאת, אלא שהמועצה גם מפעילה וועדת תלונות, המסייעת בידי תובע לאסוף חומרים הנוגעים לתלונות משמעתיות.

טיפול בנושאים נלווים

מועצת השמאים יוזמת ומלווה הצעות חוק המוגשות מטעם משרד המשפטים, אשר נוגעות לתחום פעולתה. המועצה גם מאשרת תקנים מקצועיים, כמו למשל: הגדרה ודווח של שטחים בנויים בדירות מגורים, פרוט מינימלי הנדרש בטבלת הקצאה ואיזון וכדומה.

הגדרה, פיקוח ואכיפה בנושאי הקוד האתי

למועצה תפקיד חשוב בפיקוח ושינוי הקוד האתי. קוד זה, שיסודו בתקנות שנחקקו בשנת 1966, מגדיר, בין השאר, מהן פעולות אשר אינן הולמות את המקצוע ומהו המינימום החייב להיכלל בדו"ח שומה. במסגרת הקוד האתי בוחנת המועצה נושאים כמו יחסי שמאי-לקוח, יחסים מקצועיים בין שמאים עמיתים, אספקטים מקצועיים שונים וכדומה. המועצה גם בוחנת באופן שוטף הצעות לשיפור הקוד האתי וממליצה עליהן לשר המשפטים, במקרה הצורך. המועצה אף חוקרת מקרים של חשד להפרת הקוד והיא מוסמכת להטיל עונשים כמו התראה, נזיפה, קנס, השעיה מעיסוק או אפילו מחיקה מפנקס השמאים (כלומר- איסור לעסוק במקצוע).

הגדרת תוכן - תכניות עבודה מקצועיות

מועצת שמאי מקרקעין קובעת כל שנה תכנית עבודה, המציב מטרות מקצועיות (לרוב בנושאי תקינה) המיועדים לביצוע בשנה הקרובה. בין הנושאים העשויים להופיע בתכנית העבודה: עריכת תקנים, בצוע עדכונים לתקנים, עריכת ימי עיון מקצועיים ועוד.

ארז אריה, בעלים בחברת צ'ק האוס המספקת שירותי בדק בית ושומת מקרקעין
ראו גם מצגת על פועלה של מועצת השמאים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב