נמאס לך להעניש במקום לחנך?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

נמאס לך להעניש במקום לחנך? 

מאת    [ 24/06/2012 ]
מילים במאמר: 525   [ נצפה 1469 פעמים ]

 
 

נמאס לך להעניש במקום לחנך?

 

נקטת בשיטת המקל והגזר עד עכשיו, אולם התוצאות היו רחוקות מלהשביע רצון...

כיצד ניתן לשנות זאת?

ראשית ננסה לברר - מדוע יש צורך בענישה?

האם העונש הוא החשוב - או התוצאה הרצויה היא החשובה?

אילו הייתה אפשרות להשיג תוצאות טובות יותר ולחנך בנחת ושמחה - האם היינו ממשיכים להעניש?

מדוע אם כן הרגשת עד עכשיו צורך להעניש?

כנראה הרגשת שאין דרך אחרת, הרגשת את הצורך ללמד לקח ולמגר את ההתנהגות השלילית, הרגשת הרבה פחד מהעתיד, ומעל הכל הרגשת  אכפתיות  למעשיו של הילד.

אולם ענישה יוצרת  אצל הילד הרבה רגשות שליליים. הילד מרגיש קיפוח, הוא מתרגז וכועס, ואף סובל מפחד ומדימוי עצמי נמוך. העונש גורם לילד להתרחקות רגשית  וחוסר כבוד, לזלזול הדדי, לרגשות נקם, לתוקפנות ולמרד.

הורים מענישים סובלים אף הם. הם מלאים ברגשות אשמה, חשים מושפלים, מרגישים חוסר שליטה וסובלים מתסכול ומתחושת כישלון.

מעל הכל היחסים בין הורים מענישים לבין ילדיהם נעשים עכורים.

לכן עלינו לשנות זאת ולפעול בדרכים הבאות:

  • ניתן להביע כעס או אכזבה מבלי לפגוע בילד.
  • יש להבהיר את ציפיותינו.
  • יש לאפשר לילד לתקן את המצב שנוצר.
  • יש לתת לילד בחירה בין שתי אפשרויות.
  • השתמשו בתוצאות טבעיות ובתוצאות הגיוניות.
  • היו עקביים בתגובותיכם על מנת שתשיגו הצלחה בחינוך.

 

תוצאות טבעיות והגיוניות

השימוש בתוצאות טבעיות, מהווה תחליף מעולה לענישה.

הענש ביסודו הינו - ענישה לשם ענישה וכדי ללמד לקח, והוא מבוסס על שימוש בכח ועל סמכות להעניש.

דוגמאות לעונש:

אדם שגנב - נכנס לכלא.

ילד שהתנהג לא יפה - לא ישמע סיפור לפני השינה.

המורה התלוננה על הילדה - לפיכך אמא לא תיקח אותה לחתונה.

 

בדוגמאות הנ"ל, הקשר בין המעשה לבין העונש הינו  מקרי לחלוטין וניתן היה להחליט על עונש אחר באותה מידה.

 

אולם כאשר משתמשים בתוצאות טבעיות, מאפשרים לטבע לעשות את שלו והילד ילמד מהניסיון.

לדוגמא:

אם תשאיר תיק מלוכלך - הוא יעלה עובש...

אם לא תאכל - תישאר רעב...

 

ישנן פעולות שאין להן במציאות תוצאות טבעיות. במקרה זה נפעל על ידי תוצאות הגיוניות.

לתוצאות הגיוניות חייב להיות קשר הגיוני למעשה, כאשר המטרה היא להביא את הילד למסקנה ש"לא משתלם לו" להמשיך בהתנהגות זו ולכן כדאי להפסיק.

לדוגמא: אמא מצהירה שהיא מכבסת רק את הבגדים שבסל הכביסה ואינה מרימה בגדים מהרצפה בחדרים. נשמע הגיוני? בוודאי! גם הילד יקבל זאת כך, ולא יפרש זאת כעונש וכהתנשאות. הילד ירצה שהבגדים האהובים עליו יכובסו ולכן יפסיק לפזר את הבגדים המלוכלכים בכל מקום אלא יכניס אותם לסל הכביסה.

 

הצהרות הינן חשובות, אולם אם לא נתמיד בתגובותינו, יקשה עלינו לחנך ולהעביר מסר רציני שיופנם על ידי הילדים.

 

אילת מיכאלי 


חינוך ילדים - הדרכת הורים


http://children-needs.info/


http://children-needs.blogspot.co.il/

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב