דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ילדים של הביטוח הלאומי 

מאת    [ 24/06/2012 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 2605 פעמים ]

ילד שנולד פגוע, מעבר לכאב הלב אדיר של הוריו האוהבים אותו ודואגים לו - יש בגידולו וחינוכו הוצאות רבות ומיוחדות. הביטוח הלאומי נטל עליו לתמוך בהורים כאלה שאיתרע מזלם וילדם פגוע. התמיכה שהביטוח הלאומי נותן, אמנם מעטה (היא צמודה לערכים של גמלת הנכות אצל מבוגרים - נכות כללית) ועדיין, היא חיונית לצורך נשיאה ואפילו חלקית בהוצאות הניכרות שמוציאים הורים על גידולו וחינוכו של ילד פגוע.

ההגדרה של "ילד נכה" בראי הדין מורכבת, ובעקרון החלק הראשון בה הוא הגדרת "ילד". ילד ? לעניין "ילד נכה" לפי החוק הוא מגיל 91 יום ועד גיל 18 כאשר עד גיל 3 הנכות היא בשל עיכוב התפתחותי חמור או ליקוי מיוחד. "ליקוי מיוחד"- לדוגמא פגיעה קשה בשמיעה או בראיה. כאן הקצבה לילדים אלה חלקית אף כי היא יכולה להגיע לקצבה מלאה כשמדובר בילד לומד.

ילדים אחרים ולהם ליקוי שבגינו הילד "תלוי בעזרת הזולת הרבה יותר מבני גילו" (מגיל 3-18) זכאים לקצבה חלקית (50%) ואולם אם הילד תלוי לחלוטין בעזרת הזולת הקצבה מלאה. פעולות היום יום הנבדקות הן לבישה, אכילה, רחצה, ניידות בבית ושליטה על הצרכים. ילד עם תסמונת דאון הנמצא במסגרת חינוכית יקבל מחצית קצבה. ילדים ולהם אוטיזם, P.D.D, או אספרגר שנמצאים במסגרת לימודים זכאים לקצבה מלאה. ילד שנזקק לסיוע בתקשורת ונמצא במסגרת לימודית- מחצית הקצבה. ילדים נוספים ולהם ליקויים המחייבים טיפול רפואי מיוחד כגון דיאליזה, עירויים, ילד שעבר השתלה או נזקק לאשפוזים ממושכים עקב מחלה, ילד עם חוסר תפקוד קשה או שיש לו מחלה נדירה הפוגעת בתפקודו- משפחתו עשויה להיות זכאית לקצבה מלאה.

ההגדרה של "טיפול רפואי מיוחד" מורכבת ויש בה פריטים נוספים ואחרים וראוי ורצוי לבדוק אם אכן נכנס הילד לכלל הזכאים לקצבה. מימוש המגיע בחוק בעניין ילד נכה הוא צליחת מסלול מכשולים, והגעה בשלום לעברו השני של שדה מוקשים זה אינה מובטחת וכרוכה בעמל רב. הוכחת קיומו של הליקוי וחומרתו תלויה באיסוף מסמכים רבים ממומחים בתחומים שונים והגשתם לועדות באופן "נוח לעיכול". הועדות הבודקות נכות ילד, הן מן הקשות והמקשות מבין כלל הוועדות הרפואיות בביטוח הלאומי. ההנחה שאם הילד אובחן כמי שלוקה בליקוי שלכאורה מזכה בקצבה ? הוא יקבל אותה, היא הנחה מופרכת. יישום הזכות מציב קשיים ודרישות שקשה לעמוד בהם.

הואיל והנושא טעון מאוד רגשית, מעדיפים לעיתים הורים לילד פגוע לבלוע את כבודם ולא להלחם על המגיע, במקרה כזה הסבל שממילא הוא נחלת המשפחה כולה, מתבטא גם במצוקה כלכלית ומשפיע לעיתים באופן הרסני על כל היחידה המשפחתית. ילד פגוע יכול להיות פרח ובמקרים של אספרגר אף בעל כישרונות נדירים, ואולם, הטיפול בילד כזה יקר ומחייב משאבים נפשיים וכלכליים מרובים.

מן הראוי היה שביטוח לאומי ינהג ביתר הבנה ויישם את הקריטריונים לקבלת קצבת ילד נכה באופן נוקשה פחות. ראוי ורצוי להסתייע בנושא זה בעזרה מקצועית.

ע. שילוני עו"ד מומחה בנזיקין ובתביעות לביטוח לאומי - 30 שנות וותק והצלחות. בכל פניה לביטוח מהלאומי צלצלו לבדוק עימנו 04-9985212 משרדים בכרמיאל ובחיפה, שירות בכל מרכז - צפון ישראל.href="mailto:shilonican@gmail.comshilonican@gmail.com">">shilonican@gmail.com  www.shilonican.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב