דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיול באירופה ומשבר אשראי של איגרות החוב העולמיות 

מאת    [ 17/06/2012 ]

מילים במאמר: 901   [ נצפה 1714 פעמים ]

בשנים האחרונות אנחנו שומעים חדשות לבקרים (בצדק יש לומר), על משבר חובות של חברות ובימים אלו בעיקר של מדינות. רק השבוע פורסם כי ספרד זקוקה לסיוע של הזרמת כספים מבחוץ על מנת, לעזור לה ולגופים הפיננסים בספרד ובכך "ליצב" את כלכלת ספרד.

ביום ראשון השבוע, ספרד גם קבלה כ-100 מיליארד יורו, אגב השווקים מאד אהבו את זה, באופן זמני, אך אם יש מי שמאמין ש100 מיליארד יורו יעזרו ויפתרו את המצב, טועה ומטעה. נכון שהכלכלה הספרדית היא לא יוון או איטליה אלא הרבה יותר גדולה ובעלת הרבה יותר השפעה על החיים שלנו (ריבית בנק ישראל, הגדלת מיסים, יבוא ויצוא, אינפלציה, אבטלה ועוד הרבה) ועל החסכונות שלנו (פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ועוד).
אני יכול להבטיח לכן כי אם זה היה נגמר ב100 מיליארד כבר מזמן היו נותנים להם את הכסף, זה רחוק מסיום והדרדרות המצב הכלכלי תמשיך במדרון תלול וחלקלק יותר.
אני אכתוב על זה בפעם הבא, בגדול אין כרגע באירופה (בכל הגוש ואגב גם בארצות הברית) מנוע צמיחה, מנוע אשר יזיז את הכלכלה ואת המצב הפוליטי הסבוך בא נמצאת אירופה.

במאמר זה אני רוצה להסביר תחילה איך מתבטא המשבר בשווקים וכיצד ניתן לראות את השפעתו הגלובלית. לכן אסביר בקצרה קודם כל את המשמעות של איגרת חוב. איגרת חוב הינה נייר התחייבות שבו המנפיק (הלווה) מתחייב למשקיע לשלם ריבית מסויימת ומועד שבו מקבל את כל כספו בחזרה פלוס ריבית. כל אלו ועוד מצוינים בתשקיף של איגרת החוב.
יחד עם זאת, העובדה כי הלווה מציין את הריבית הנקובה המשקיע יכול לדרוש ריבית שונה וזאת הוא עושה על ידי שינוי מחיר האיגרת. כלל ראשון באיגרת חוב הינו שככל שמחיר איגרת החוב יורדת התשואה עולה, ובכך מבקש המשקיע ריבית ("פיצוי") על השקעתו ועל הסיכון הכרוך בו.       
אגב הריבית המתקבלת מאיגרת חוב יכולה להשתנות במהלך המסחר, ורק בגלל הסיבה של שינוי במחיר האיגרת. בנוסף הלווה יכולה להיות חברה פרטית, עיריה (איגרת חוב מוניציפאלית) וגם מדינה.

וכאן נשאלת השאלה למה הריבית משתנה? מה המשמעות של עלייה בתשואות ו/או עלייה בריבית על איגרת החוב?

כמו שאמרנו איגרת חוב הינה סוג מסויים של הלוואה בדומה לאדם המבקש הלוואה מבנק (למשל משכנתא). הבנק בוחן את יכולת ההחזר של המבקש, קרי רמת הסיכון ויכולת הפרעון של ההלוואה על ידי הלווה. כך גם בעת קניית איגרת חוב. אם המשקיע חושב כי בחברה ו/או במדינה קיים סיכון מסויים אשר יקשה על המדינה להחזיר את חובה, המשקיע יבקש ריבית גבוהה יותר כפיצוי על הסיכון הכרוך בהשקעה.
אזי השינוי בריבית על איגרות החוב הינה נגזרת מסויימת על מצבה של המדינה או החברה. במידה והמשקיע חושב ומעריך כי ישנה הרעה במצבה של המדינה, למשל עלייה ברמת האבטלה, אינפלציה גבוהה, גרעון ועד. כל אלו יקשו על המדינה להחזיר את ההלוואה. אזי המשקיע יבקש ריבית יותר גבוהה. במידה וחלה הטבה במצבה של המדינה אזי הסיכון ירד וכך גם הריבית.

 תשואות על איגרות חוב של מדינות אירופה

הגרף מצביע בבירור את שינוי התשואות על איגרות החוב של מדינות אירופה ולהבין כיצד
המשקיעים מגלמים (למעשה מתרגמים) את המצבה של כל מדינה על ידי שינוי בריבית (תשואות) של

תחילת המשבר בין ספט' 2008 לינואר 2009 ניתן לראות בבירור כי נפתח פער בין התשואות של גרמניה ואנגליה לבין ספרד ואיטליה.
המשקיעים הסיקו כי מצבם הכלכלי של אנגליה וגרמניה יותר טוב ולכן הריבית אשר ביקשו על איגרות החוב שלהן ירדה. כמו שהוסבר למעלה, ירידה בריבית (תשואות) משמעה ירידה בסיכון. אגב ירידה בסיכון תסביר את הסיבה לעליית שווי מניות. במידה והכלכלה טובה, האפיק המנייתי יותר אטרקטיבי.
לעומת זאת סבירות גבוהה להרע במצבם הכלכלי של ספרד ואיטליה, גרם לעלייה בריבית (תשואות) על איגרות החוב.

 משבר חובות באירופה

אין ספק כי שנת 2011 הייתה שנת משבר אשראי של אירופה, מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, איטליה, אירלנד, יוון ספרד), נקלעו לחוסר יכולת להזרים כספים לשווקים באופן עצמאי (בייחוד יוון). התערבות של הבנק המרכזי האירופי (ECB), תהפוכות פוליטיות, תחילת תקופת הצנע באירופה ועוד הרבה, כל אלו ניתן לראות בבירור ברגף של ספרד ואיטליה. התשואות מזנקות באופן מחריד לרמות גבוהות ביותר, שלא בטוח אם המדינות יכולות להחזיר.

אני רוצה להבליט נקודה נוספת, רמות אלו של ריביות מקשות על המדינות (בטח איטליה וספרד) לגייס כספים מהשווקים, הריבית פשוט גבוהות מידי והן לא תוכלנה לשלם בעתיד. כאן מתחיל גלגל, אין יכולת לגייס כספים, אזי המדינה לא יכולה להשקיע בתשתיות, מקומות עבודה ועוד הרבה פעילויות נוספות ומכאן הרעה נוספת במצבם של המדינות וכמובן עלייה נוספת בתשואות של איגרות החוב.

 ארצות הברית

בנקודה זו יש להוסיף להבנתי, אלמנט מאד חשוב המבדיל בין מדינה לחברה. ניתן לראות בשווקים איגרות חוב של מדינות עם תשואה מאד נמוכה. ראה איגרת חוב של ארצות הברית עם תשואה של 1.59% (נמוך מאד). יתכן כי המשקיעים (בעיקר המוסדיים) לא מוצאים מקום מפלט אחר משום שהסיכון בשווקים גבוה ולכן אחת האופציות הינה קנייה של איגרת חוב של ארצות הברית עם נזילות גבוהה וסיכון נמוך יחסית לשאר האופציות בשווקים.
נכון לומר שבדרך כלל רמת ריבית נמוכה (ולמעשה כך עובדים בנקים מרכזיים) תגרום למשקיעים לכוון את כספם להשקעות אחרות עם תשואה עודפות, ובכך להניע את הכלכלה. אבל במקרה זה של ארצות הברית, חייבים לראות עוד נקודה מסויימת והיא שרמת הסיכון בעולם עדיין גבוהה מאד ותיהייה עימנו עוד לאורך זמן. מכאן הפרדוקס ריבית נמוכה

אין לי כדור בדולח וגם לא מפה אסטרולוגית ולכן לא אוכל לומר בדיוק מה יהיה, אבל דבר אחד כן אומר: בתקופה הקרובה (שנה עד ארבע) לא יהיה פשוט ומאד טלטלת ולכן יש צורך בעין מקצועית לנתח את המצב.

 אשמח לענות על שאלות במידה ויש, פנו אלי ישירות במייל.

 

 

 

 

אסף חובב,
מנהל השקעות
http://asafhovav.blogspot.co.il/
מספר רישיון: 11050 
 הכותב הינו בעל רישיון לניהול תיקים והשקעות. ייתכן כי לכותב יש עניין אישי בנושא (ניירות ונכסים פיננסים). הייעוץ ו/או כתבה ו/או הבלוג לא מהווה תחליף ליעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב