דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השינויים בבחינה הפסיכומטרית - איך יחושב הציון החל ממועד אוק' 2012? 

מאת    [ 17/06/2012 ]

מילים במאמר: 774   [ נצפה 1414 פעמים ]

השינויים בבחינה הפסיכומטרית

לאחר כשלושים שנה של מתכונת בחינה כמעט זהה, הוחלט לאחרונה לשנות את מתכונתה של הבחינה הפסיכומטרית כך שתתאים יותר למטלות האקדמאיות, ותענה על הצרכים שהועלו לאורך השנים על ידי מרצים באוניברסיטאות. לשם כך הוחלט להוציא מהבחינה כמה  סוגי שאלות הקשורים קשר רופף יותר למטלות האקדמאיות, ולהכניס במקומם סוגי שאלות אחרים.

השינויים בפרקי החשיבה המילולית

1. הוספת מטלת כתיבת חיבור : זהו השינוי הבולט ביותר בבחינה, ומטלת הכתיבה מתווספת למעשה כפרק 'חשיבה מילולית' לכל דבר, ומשקלה של מטלה זו הוא 20%  מהציון בתחום החשיבה המילולית. אורך החיבור הנדרש הוא כחמישים שורות. מאחר שהוספת מטלה זו (שהוקצב לה 30 דקות) מאריכה את הבחינה, הוחלט לקצר את כל פרקי הבחינה האחרים ל- 20 דקות (בעבר לכל הפרקים הוקצבו 25 דקות) וכמובן, להקטין את מספר השאלות בהתאם.

 מטלת החיבור תוערך באופן לא ממוחשב על ידי שני מעריכים מקצועיים ומנוסים בתחום הכתיבה האקדמאית, שעוברים הכשרות מקצועיות נרחבות ויסודיות כדי שהערכותיהם תהיינה אובייקטיביות והוגנות. המעריכים ידרגו כל חיבור בשני מדדים : מדד התוכן  ו- מדד הלשון.

מדד התוכן : בהערכת ממד התוכן, המעריכים (אלה שקובעים את הציון של החיבור) נדרשים לקבוע באיזו מידה החיבור מתמקד בנושא הנתון ובאיזו מידה הרעיון או הרעיונות המובעים בו ברורים, קשורים זה בזה, ומובאים בסדר ואופן הגיוני כך שהם תומכים בביסוס הטיעון המרכזי של החיבור. כמו-כן, תיבדק המידה שבה החיבור משקף חשיבה ביקורתית, כזו המאפשרת לראות עניין מכמה נקודות מבט, ובהתמודדות עם דעות מנוגדות.

ממד הלשון : בהערכת ממד הלשון, המעריכים מתייחסים להיבטים הקשורים לניסוח החיבור, לסגנון הכתיבה ולרמה הלשונית שלו . באיזו מידה החיבור הולם כתיבה עיונית (אובייקטיבית ומבוססת על עובדות), את בהירות הלשון (עד כמה השפה ברורה ומובנת), מידת הדיוק בשימוש במילים ומושגים (מי שמשתמש במילים 'גבוהות' ללא הקשר נכון, ציונו ייפגע), שימוש באמצעי ארגון לשוניים כגון מילות קישור (למרות, בגלל וכו'), משפטי מעבר (למשל, "למרות מה שנאמר בפסקה הקודמת . . . ") וחלוקה נכונה לפסקאות.

סולם הערכת החיבור : כל חיבור ייבדק על ידי שני מעריכים  בלתי תלויים, וכל אחד מהם ייתן הערכה נפרדת לכל אחד מהממדים (ממד התוכן וממד הלשון), ההערכה תהייה על סולם של (חלש מאוד) ועד  (מעולה). והציון האמיתי על החיבור יהיה למעשה הסכום ההערכות של שני המעריכים בשני הממדים. במידה ויהיה הבדל גדול מאוד בין שני המעריכים, החיבור יועבר להערכה אצל מעריך שלישי, ואז הציון ייקבע על-פי שני המעריכים הקרובים ביותר בהערכתם. זהו אגב, בדיוק המודל האמריקאי להערכת חיבורים בבחינת ה- GMAT.

2. הוצאת שאלות 'מילים וביטויים' – בעבר כל פרק בחשיבה מילולית היה נפתח ב- 4 שאלות על אוצר מילים, ולצורך כך נדרשו הנבחנים, בעת ההכנה לבחינה, לשנן אלפי מילים לעיתים הזויות ובלתי שימושיות בעליל (אפילו בקרב אלה ששפתם עשירה למדיי), והטענה (המוצדקת, יש לומר) שאין כמעט קשר בין ידיעת מילים אלה ובין היכולת להצליח בלימודים האקדמאיים, התקבלה, וסוג השאלות הזה יצא לגמרי מהבחינה. יצוין כי, שליטה ברמה טובה באוצר מילים עדיין נדרשת לצורך סוגים אחרים של שאלות (אנלוגיות, ולעיתים אף שאלות 'השלמת משפטים') אך רק ברמה שאדם שקרא הרבה ספרים בחייו היה יודע, ועם דגש על ביטויים שגורים בקרב אנשים עם עברית משובחת, ולא מילים הזויות כגון אלונטית, קובעת ועוד. . . 

3. הוצאת שאלות 'החלפת אותיות' (הידועות כשאלות פ.ט.ל) –  בעבר כל פרק בחשיבה מילולית הכיל 4 שאלות כאלה, והן יצאו לגמרי מהבחינה, ללא כל זכר.

4. הוספת שאלות הבנת טקסט קצר – חלק משאלות ההיגיון מכילות טקסטים קצרים (2-5 שורות), ולעיתים מורכבים (תלוי ברמת הקושי של השאלה) מתחומים שונים : מדעים, פילוסופיה, משפטים, רפואה עוד. כאשר הדגש בשאלות אלה הוא פחות על קשרים בין חלקי טקסט (כפי שלעיתים קרובות קורה בחלק של 'הבנת הנקרא') ויותר על הבנת ניואנסים ניסוחיים, וסאב-טקסטים המשקפים הבנה טובה של טקסטים נקודתיים ויחסית קצרים.

 המבנה העדכני של פרק מילולית : 6 שאלות אנלוגיות, 3 שאלות השלמת משפטים, 8-9 שאלות היגיון מסוגים שונים (המוכרים מרביתם מהעבר), ו- 5-6 שאלות הבנת הנקרא. סך הכול : 23 שאלות, ב- 20 דקות.

 השינויים בפרקי החשיבה הכמותית

כאמור, כל פרקי הבחינה קוצרו ל- 20 דקות. ומספר השאלות בפרק 'חשיבה כמותית' הוקטן ל- 20 שאלות. השינוי היחידי בפרקים אלה הוא הוצאתן של שאלות 'השוואה כמותית' (השאלות הנתונות בטבלה שבה יש לקבוע ערכו של איזה ביטוי גדול יותר). סוגי השאלות ושאר מבנה הפרק נותרו בעינם.

 המבנה העדכני של פרק חשיבה כמותית :  כ- 4 שאלות 'הסקה מתרשים' (שאלות על גרף). כ- 5 שאלות מתחום הגיאומטריה, כ-5 שאלות מתחום האלגברה וכ-5 שאלות מתחום הבעיות.

השינויים בפרקי האנגלית

כאמור, כל פרקי הבחינה קוצרו ל- 20 דקות. סוגי השאלות נותרו בעינם ('השלמת משפטים', 'ניסוח מחדש' ו'הבנת הנקרא'), אך בשני הסוגים הראשונים של השאלות הוקטן מספר השאלות מכל סוג.

 המבנה העדכני של פרק אנגלית : 8 שאלות השלמת משפטים, 4 שאלות 'ניסוח מחדש', 10 שאלות הבנת הנקרא (5 שאלות על כל קטע קריאה) – סה"כ 22 שאלות.

 לשאלות נוספות ניתן לפנות ליואב.ח - מנהל תחום הפסיכומטרי ב"זיו כספי"

יואב חורש
מנהל תחום פסיכומטרי
זיו כספי פסיכומטרי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב