דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדד שכר דירה 

מאת    [ 15/06/2012 ]

מילים במאמר: 584   [ נצפה 4595 פעמים ]

מדד שכר דירה הוא חלק ממדד המחירים לצרכן. המדד בודק את השינוי במחיר שכר הדירה הממוצע לדירות שונות (מספר חדרים שונה) ובאזורים שונים ברחבי הארץ ומפיק את השינוי המשוקלל החודשי הארצי. המדד מתיימר לספר לנו בכמה עלו מחירי השכירויות בחודש החולף. הבעיה שלא תמיד משווים בדיוק את אותה הדירה - כלומר, בחודש אחד מקבלים נתוני שכירות לדירות מסוימות, בחודש העוקב מקבלים נתוני שכירות לדירות אחרות, האם אפשר להשוות בין הדירות, האם ניתן לגזור שינוי במחירי הדירות על רקע העובדה שלא מדובר באותן הדירות? ובכן, יש פתרונות סטטיסטיים - ניתן לנרמל את התוצאות  להעביר אותם לבסיס השוואה אחיד. ובהינתן שזה אפשרי מתקבל המדד האמור שהופך ונהיה יותר ויותר פופולארי בקרב משכירי דירות ושוכרי דירות.

מחירי השכירות מתקבלים על ידי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפונה ל-3,000 שוכרי דירות שממלאים שאלון ובו פרטים על הדירה - מיקום, מספר חדרים, פרטים על שכר הדירה, מספר התשלומים, הצמדות של שכ"ד, סיום החוזה ועוד.

מדד שכר דירה התחיל להתפרסם משנת 1996, והוא אמור לבטא את עליית מחירי השכירות בארץ. מדי רבעון מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את שכר הדירה על פי אזורים ומספר חדרים תוך כדי התייחסות לשינוי שכר הדירה באזורים שונים. מדד שכר הדירה הוא מרכיב ממדד המחירים לצרכן, אחרי הכל, דירה (בשכירות או בבעלות) היא מצרך שכולם צורכים אותו (כמעט כולם) - יש ששוכרים ואז כמובן שמדד שכר הדירה מבטא את עליית שכר הידרה הממוצעת שלהם, ויש שהדירה בבעלותם ואז שכר הדירה ומדד שכר הדירה מבטא את עלות השימוש שלהם (כמה היה עולה להם להשתמש בדירה אם הדירה לא היתה בבעלותם; שקול לעלות אלטרנטיבית שלהם). כך או אחרת, מדד שכר הדירה, עדיין לא "תפס"  כמו שציפו בתחילת הדרך - החוזים של השכירויות לרוב צמודים למדד או לא צמודים כלל, אם כי לאט לאט גובר השימוש במדד זה בחוזי שכירות ובצדק - המדד הזה מבטא טוב מכל גורם אחר את השינוי במחירי השכירויות.

וקצת היסטוריה (מהזמן האחרון) מדד שכר הדירה עלה בשנת 2010 ב-4%, בשנת 2011 עלה המדד ב-4.3% ובחמשת החודשים הראשונים של 2012 הוא עלה ב-1.3% - בחודש ינואר 2012 עלה מדד שכר הדירה בשיעור של 0.5%, אך בחודשים האחרונים הוא מתמתן - בחודש פברואר עלה המדד בשיעור של 0.1%, בחודש מרץ עלה מדד שכר הדירה בשיעור של 0.2%, בחודש אפריל בשיעור של 0.2%,  ובחודש מאי בשיעו של 0.2%. על פי הערכות של כלכלנים שונים מבתי ההשקעות צפוי המדד (מדד שכר הדירה) לעלות במהלך שנת 2012 בשיעור של כ-3% ואף מעבר לכך. מדד המחיירם לצרכן צפוי בשנת 2012 לעלות בשיעור של קרוב ל-3%.

מהון להון צרכנות פיננסית, www.hon.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב