דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איפה הילד?! המדריך למשמורת משותפת למתגרש הטרי 

מאת    [ 13/06/2012 ]

מילים במאמר: 850   [ נצפה 2315 פעמים ]

המילה "גירושין" איננה נחשבת עוד למילה גסה, והסטטיסטיקה מלמדת כי יותר ויותר זוגות נשואים מעדיפים לפרק את התא המשפחתי על כל ההשלכות הנובעות מכך, ולא להישאר במסגרת שמהווה עבורם מקור לכאב וסבל. למרות זאת, ישנם גברים שנמנעים מלתבוע גירושין מכיון שהם חוששים מהיום בו יקבע בית המשפט כי בת זוגם, בקרוב לשעבר, היא שתקבל את המשמורת על הילדים המשותפים. אחרים מוותרים מראש על המאבק ומסתפקים בביקורים היזומים שהם מקבלים במסגרת הסדרי הראייה שנקבעו על ידי בית המשפט. הבשורה היא כי "נפתחה הדלת" בפני אבות המעוניינים להיות הורים שווי זכויות וחובות וליטול חלק פעיל בכל הקשור בגידול הילדים המשותפים, בדמות של "משמורת משותפת".

סוגיית המשמורת הכמעט בלעדית הנתנת לאם על ילדים מתחת לגיל שש שנים מוכרת כ"חזקת הגיל הרך", כשחזקה זו מוסדרת בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות – התשכ"ב – 1962. בחוק נקבע כי במקרה של פרידה בין בני זוג, ילדיהם המשותפים, שטרם מלאו להם שש שנים יוותרו באופן כמעט אוטומטי במשמורתה של האם. במקרים נדירים, יכול היה האב לערער על חזקה זו אלא שנטל ההוכחה מאוד גבוה, ולמעשה מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית.

 לא כך התמונה היום. הזמנים השתנו ואיתם חלוקת התפקידים המסורתית בין האב לאם בבית. יותר ויותר אבות נוטלים חלק פעיל ומשמעותי בגידול הילדים, והם אינם מוכנים להסתפק עוד בקיום מפגשים מתוזמנים עם ילדיהם, ולהשוות את מעמדם לאורח שבא לביקור או ל"כספומט" שתרומתו מסתכמת בתשלום המזונות.

ברוח זו נמתחה ביקורת רבה על חזקת הגיל הרך. נטען כי היא מנציחה את ההפליה שנוצרת במקרה של מתן משמורת בלעדית לאם, כאשר מציאות זו פוגעת בהכרח בקשר בין האבות לילדים, מה גם שהחוק מעניק לנשים יתרון משמעותי על פני גברים בהליכי הגירושין, בין היתר לאור העובדה שנטל תשלום המזונות עבור הילדים נופל ברובו על כתפי הגברים, ובכך נפתח פתח לסחטנות כלכלית. החיסרון המשמעותי ביותר של "חזקת הגיל הרך" היא שבתי המשפט נוטים להשתמש בה גם כאשר לא כל הילדים מתחת לגיל שש שנים בנימוקים שונים כמו: בתי המשפט לא רוצים לפסוק באופן שיש בו כדי להפריד בין אחים; או שהצד של האישה טוען כי טובת הילדים מחייבת יציבות והמשך חייהם ומגוריהם היכן שהתרגלו ובמחיצת ההורה שהיה ההורה המשמורן עד כה.

את חסרונות חזקת הגיל הרך ראתה כבר בשנת 2005 ח"כ ציפי לבני, אז שרת המשפטים, כשהקימה את וועדת שניט. וועדת שניט טרם פרסמה את מסקנותיה הסופיות אך מדו"ח הביניים עולה כי בכוונתה להמליץ על ביטול חזקת הגיל הרך. דו"ח הביניים זכה לתמיכת ארגוני הגברים שטענו כי המצב מפלה אותם לרעה, שולל מהם את זכויותיהם הבסיסיות ופוגע במעמדם כהורים שווה זכויות לנשים. ברוח זו, החלו להישמע בפסיקה קולות בדבר זכותם של אבות להיות הורים שווי זכויות וליטול חלק פעיל ומשמעותי בגידול הילדים, גם לאחר הגירושין או הפרידה.

משמורת משותפת: כבר לא מילה גסה

בתי המשפט החלו בשנים האחרונות לאמץ את המושג "משמורת משותפת", דבר שלא היה קיים בעבר, אלא בהסכמת שני הצדדים, וגם אז לא תמיד אישרו בתי המשפט הסכמה מסוג זה.

יחד עם זאת, סוגיה זו עדיין שנויה במחלוקת: ישנם שופטים הטוענים כי מתן משמורת משותפת על הילדים לשני ההורים סותר את "חזקת הגיל הרך" מכיוון שיש בכך כדי לשלול את המשמורת הבלעדית מהאם. יש הסוברים כי חזקת הגיל הרך איננה נפגעת מקום שנקבעת משמורת משותפת, שכן המשמורת לא נשללה מהאם.

חשוב לדעת - חזקת הגיל הרך טרם בוטלה והיא עדיין תקפה ומחייבת. החידוש הוא, שהיום אבות יכולים לקבל משמורת משותפת על ילדיהם, אפילו אם הם מתחת לגיל שש שנים!

משמורת משותפת הוגדרה בפסיקת בתי המשפט כהסדר בו מוגדרים שני ההורים כמשמורנים על ילדיהם, ובהתאם לכך הם חולקים ביניהם באופן שווה את נטל גידול הילדים והטיפול בהם. נקבע כי ניתן לתייג את שני ההורים בתווית של "משמורת משותפת", אף במקום ובנסיבות שבהן אין חלוקת זמן וטיפול שווה או דומה בין ההורים.

המדריך- ישנם מספר פרמטרים שיש לקחת בחשבון אם ברצונך לזכות במשמורת משותפת:

ראשית, קח בחשבון שכל אלמנט בחייך שקשור ולא קשור לחיי המשפחה יהיה לאורך כל הדרך נתון להשוואה מול זוגתך. עשה בדק בית וראה היכן הם המקומות ההטעונים שיפור, תתחיל לעבוד עליהם, אך לא בצורה דרסטית, כך גם אתה תוכל להסתגל לאורך החיים החדש. בנוסף, אחד מהאלמנטים שיבחנו ויושוו הם המסוגלות ההורית שלך לעומת זו של זוגתך. בחן את מקומך בבית, גם כשאתה מחוצה לו, וראה היכן אתה יכול להשלים פערים או להחליף את זוגתך. שנית, חשוב שתבדוק מהי רמת שיתוף הפעולה בינך לבין זוגתך- למרות הגירושין, טיב התקשורת ביניכם הוא שיעמוד למשפט ביום בו יקבע מתן המשמורת. גם אם זה קשה, כשהמשמורת על ילדיך חשובה לך, חיוני לעבוד על הקשר ביניכם , אפילו אם הדבר כרוך בהתערבות מקצועית.

דבר שלישי הוא בדיקת רצון הילד, האם הוא מבין את ההשלכות של כל מצב? זהו פרמטר שנבדק לעומק לפני הכרעה בנושא, תלוי, כמובן, בגילו של הילד. גם כאן עזרה והתערבות מקצועית יכולה להקל עליך להבין מה הילד שלך רוצה בשלב זה ואילו דברים יכולים להקל עליו בתהליך קבלת ההחלטה. רמת מעורבות גבוהה וקשר טוב (של שני ההורים) בחיי כל אחד מהילדים, יקלו על כך. אף פעם לא מאוחר מדי, תמיד אפשר לחזק את הקשר עם ילדך, בדרכים שונות. ולבסוף, אם חיכית כל חיי הנישואין לעבור לעיר אחרת, כעת זה לא הזמן. גם אם אתה נאלץ לעזוב את הבית, בחר מיקום שקרוב (אפילו קרוב מאוד) לבית המקורי בו גרת. כך תוכל להפוך את ביתך לבית מרכזי בחיי הילדים.

 

המאמר נכתב ע"י עורכת הדין הדר פרידמן - קובארי, מתמחה בדיני משפחה וירושה.

המאמר פורסם לראשונה באתר: www.hfriedman-law.com

לפרטים נוספים, הנכם מוזמנים ליצור קשר בטלפון: 054-5606676




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב