דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנחות עבודה לשנת 2008 

מאת    [ 06/01/2008 ]

מילים במאמר: 2095   [ נצפה 2998 פעמים ]

שנת 2007 תזכר כשנה של החדשות הרעות. לאורך כל השנה האינטרסים של הפעילים בשוק ההון היו חדשות רעות שיאפשרו הורדות ריבית. אך המקל קם על יוצרו, נשלחו איתותים להורדות ריבית אך ההורדה בפועל הגיעה מאוחר מדיי. ההורדה הגיעה בחודש ספטמבר 2007 בלבד בעוד שוק האג"ח והמניות משוועים להורדות ריבית מאז מרץ 2007. הפעילים בשוק ההון ציפו לחדשות רעות אשר יגרמו לראשי הבנק המרכזי להוריד את הריבית. החדשות הרעות לא איחרו לבוא, הן הגיעו שבעתיים.
השאלה של שנת 2007 היא, האם כלכלת ארה"ב הייתה מגיעה למצב הזה אם הריבית הייתה יורדת במרץ 2007? האם היו מוצאים לנכון לשנות את הלך הדברים בוול סטריט? או האם החגיגה היתה נמשכת והפיצוץ של בועת הנדל"ן והפיננסים היה מרהיב יותר?

שנת 2008 הולכת להיות שנה של חדשות טובות. לראיה, ביום שישי פורסמו נתונים משוק העבודה אשר מצביעים על ציפיות למיתון בארה"ב. לכן, המדדים בוול סטריט הגיבו בעוצמה חזקה.
השווקים הפיננסים במצב הנוכחי, אחרי 1% הורדה של ריבית בטווח מאוד קצר דורשים חדשות טובות בשביל לוודא שהורדות הריבית משפיעות על המיקרו כלכלה, על הצרכן, על החברות הפיננסיות ועל שוק הנדל"ן. ללא חדשות טובות הירידות יעמיקו וגם השפל הכלכלי שכלכלת ארה"ב תהיה בו בעתיד הקרוב. חדשות רעות יגרמו לירידות במדדים, ידברו על הורדת ריבית, שוק המניות יעלה, אחרי ההורדה שוק המניות יחזור לרדת. שוק המניות יחזור לעלות כאשר החדשות הטובות ישתלטו על המסכים.

האיתותים החזקים ביותר יתקבלו בפרסום נתוני הצמיחה לרבעון האחרון של 2007 ולרבעון הראשון והשני של 2008. בכל נתון יש בעיתיות מסוימת.
בנתון לרבעון האחרון של 2007 הצפי הוא לצמיחה גבוהה עקב הפעילות הערה בתקופת החגים. נתון חלש יצביע על חולשה אמיתית אצל הצרכן האמריקאי. נתון מעל הציפיות חיובי מאוד.
הנתון לרבעון הראשון של 2008 הוא היותר בעייתי מכוון שמדובר בתקופה דיי רדומה אשר פוטנציאלית לנתון חלש מאוד. הצרכן רווי מהחגים ומזג האוויר משאיר אותו בבית להנות מהמתנות שקיבל במהלך החגים. בשנת 2007 פורסם הנתון והתוצאה הייתה עגומה, צמיחה של 0.6% בלבד ברבעון הראשון של 2007. זה נורמאלי והצפי שלי הוא לנתון דומה.
ברבעון השני של 2008 הצפי הוא לצמיחה מחודשת. זהו הנתון החשוב ביותר אשר יקבע האם כלכלת ארה"ב נגררת למיתון ולמעשה כבר בתוך המיתון (!) או שהמיתון ידחה ברבעון.
בוול סטריט יש כלל מאוד פשוט, ירידה בצמיחה בשני רבעונים עוקבים עונה להגדרה - מיתון. התוצאה המדוייקת ביותר תתקבל בתוצאה לרבעון השני של 2008. אחרי המיתון יש שפל כלכלי. שפל כלכלי הוא מושג שרבים נמנעים מלומר אותו על מנת שלא להגיע אליו. השפל עמוק יותר ממיתון ולמעשה הורדות הריבית מטרתן היחידה היא לא להגיעה לשפל כלכלי. המילה מיתון כבר לא מילה גסה.

בשנים הקרובות כלכלת ארה"ב תצטרך להתמודד עם מספר מכשולים פיננסים גבוהים.
המכשול הראשון הוא חילופי שלטון במוסד הנשיאות. המעבר האפשרי מנשיא רפובליקני קפיטאליסטי לנשיא דמוקרטי חברתי. המכשול השני, שוק הנדל"ן אשר עדיין לא מצא תחתית. השאלה היא עד כמה הריבית צריכה לרדת על מנת לאושש את שוק הנדל"ן? ועד כמה ההתאוששות בשוק הנדל"ן ראלית? יתכן והשקעות רבות, כספים רבים הלכו לאיבוד ורק בעוד כמה שנים נראה התאוששות אמיתית.
מכשול שלישי, דור ה- Baby Boomer אשר יוצא לפנסיה. המספרים מתייחסים ל- 80 מיליון אנשים אשר יצאו לפנסיה שהם קרוב לשליש מאוכלוסיית ארה"ב (!) שיר המכשול הזה הוא, תשלומי הפנסיה אשר יגיעו ל- 50 טריליון דולר. אם כלכלת ארה"ב הייתה בעודף בחשבון הפדראלי, אין בעיה. אבל ארה"ב בגרעונות עמוקים. מאיפה יבוא הכסף?
בנוסף, רבים מנחשים מה יעשו הפנסיונרים החדשים. האם הם ימשיכו לעבוד, משרה מלאה, חצי משרה? האם הם יבזבזו את כספם? האם הם יחסכו לנכדים או לימים קשים? לא ידוע.
מה שבטוח הוא שמישהו יצטרך לעבוד במקומם.
גרינספן שהוא פנסיונר כנראה ראה את כל זה בעוד מועד והגה את הדרך החדשה של כלכלת ארה"ב ושל העולם כולו. למעשה הוא האחראי למתרחש היום, לטוב ולרע.
למעשה גרינספן פתח את כלכלת ארה"ב לעולם כולו עם היתרונות שבדבר ועם החסרונות.
היתרונות, חברות הענק האמריקאיות נכנסו לכל כלכלה מודרנית בעולם ויצרו איים אשר מחוברים פיננסית ביחד. למעשה כלכלת ארה"ב לא עובדת מ- 09:00 ועד 18:00 או 24 שעות ביממה, אלא סביב השעון העולמי.
גרינספן הפך את אזרחי הכלכלות המודרניות לאזרחי ארה"ב אבל בלי דרכון אמריקאי. במודע או לא אנחנו אזרחים אמריקאים אשר צורכים בדומה לאמריקאים מזון, ביגוד, רכבים ועוד. המודל עובד יפה ביפאן אשר ניצבת במקום שני בעולם אחרי ארה"ב. גרינספן הבין שהחל משנת 2003 צריך לגייס עובדים חדשים שיחליפו את הדור היוצא לפנסיה בשנת 2008/9, בזה הוא הצליח.
החסרון, התהליך יקר מאוד. מדינות יצואניות רבות כמו, קנדה, ברזיל, סין, יפאן, דרום קוראיה ועוד אוכלות את העוגה ומשאירות אותה שלמה. למעשה המדינות הללו מחזיקות באג"חים אמריקאים אשר הונפקו למימון הצריכה האמריקאית. נוצר מצב אבסורד שבו קונה האג"ח מחזיק גם את האג"ח וגם את הכסף עבור האג"ח. לא רק שמחזיק האג"ח מחזיק את האג"ח, הוא גם מקבל קופונים.
המשחק הוא מי ימצמץ ראשון. האם לארה"ב יגמר הכסף או שהמדינות יפסיקו לקנות אג"ח וימכרו דולרים בשוק. מה שבטוח הקורבן יהיה הדולר האמריקאי.

ניתן לזכור את שנת 2007 כשנת ה- Buy Back. חברות ענק, במקום להשקיע את הכסף ולהתרחב או להשקיע את הכסף כך שיעבוד לטובת החברה, החליטו לרכוש מניות של עצמם. אני שואל, כיצד הקניות הללו באות לידי ביטוי היום? האם ההפסדים של הסוחרים שונים מההפסדים של בעלי החברות? לא. זה כסף אבוד. לדעתי זאת תהיה אחת הטעויות של וול סטריט שעוד נדבר עליה הרבה בעתיד.

ניתוח שוק המניות
המדדים המובילים נמצאים במגמה ראשית עולה אשר קרובה מאוד לשבירה. המגמה המשנית בהגדרה היא דשדוש עם נטייה לירידות שערים. המגמה המינורית התהפכה בשבוע שעבר ליורדת.
המדד החשוב ביותר, מדד ה- S&P 500 המייצג את הכלכלה האמריקאית סיים את 2007 באופן הגרוע ביותר. המדד לא הצליח לפרוץ את השיא מאז הבועה בשנת 2000. זה לא סימן טוב לבאות.
המדדים לקראת שבירה של קו עולה משנת 2003. שבירה של הקו העולה תצביע על מהלך יורד משמעותי. מדד הראסל 2000 הוא המדד אשר כבר שבר את קו המגמה העולה משנת 2003. המדד מאפשר חשיפה לכיוון היורד והצפי הוא שמדדים נוספים ישברו את קו המגמה.
אפקט ינואר לא בא ידי ביטוי וזה סימן שלילי נוסף שכן אפקט ינואר מאפשר לפעילים בשוק להשיג מקדמה לאורך השנה וליצור תשואה כבר בימים הראשונים של השנה. נראה כי השנה, הרווחים יהיו קשים יותר להשגה.
עונת הדוחות נפתחת והצפיות לא גבוהות. רק תוצאות שליליות וחלשות יעמיקו את הירידות.
תחזית המנכ"לים חשובה מאוד. זוכרים את ההתבטאות של מנכ"ל סיסקו אחרי פרסום בדו"ח?
המנכ"ל טען כי החברה מתקשה לפעול עקב המיתון הקיים בכלכלה האמריקאית.
דוחות החברות לא ישנו את המגמה הכללית אבל הם יכולים למנוע כניסה לשפל כלכלי ולאפשר נפילה רכה יותר לכלכלה, לחברות ולשוק המניות.
סקירה טכנית מפורטת תפורסם בנפרד.

ניתוח שוק האג"ח
שוק האג"ח הוא אבני הבניין של הכלכלה המודרנית. שוק האג"ח בשנת 2007 פרח במקביל לשוק המניות. למעשה התשואה בשוק האג"ח גבוהה מהתשואה בשוק המניות. מחירי האג"ח הארוך במגמה טכנית עולה והצפי הוא להמשך המגמה העולה עקב הורדות ריבית נוספות ומעבר של כספים משוק המניות לשוק האג"ח. לאורך כל שנת 2007 שוק האג"ח צועק לבנק המרכזי - תוריד ריבית!
אין קול ואין עונה. נכון לתחילת שנת 2008 שוק האג"ח מתחיל לאותת על העלאות ריבית.
האינפלציה בכלכלת ארה"ב פרצה לפי הנתונים של החודש הקודם. הצפי שלי היה לפריצה אינפלציונית בתחילת שנת 2008 ונראה כי התחזית שלי תפגע בשיא עוצמת האינפלציה.
שוק האג"ח לא מסוגל להתקיים עם אינפלציה גבוהה. לא רחוק היום שבו שוק האג"ח יפסיק להיות נחמד לשוק המניות ויצעק להעלאות ריבית. כאשר זה יקרה אני מקווה שתהיו חשופים לכיוון היורד.
להערכתי זה יקרה אחרי הרבעון הראשון של שנת 2008. לקראת מרץ.



ניתוח שוק האופציות
שוק האופציות הוא שוק של חוזים עתידיים. ניתן לחזות מהלכים או ליצור חשיפה לכיוון מסוים על סמך שוק האופציות. מניתוח שוק האופציות עולה תמונה מאוד שלילית. התמונה מאוד שלילית מכוון ששוק האופציות צופה את המשך הירידות המחירים ונמצא במצב של התגוננות. הסטיות עלו באופן משמעותי וכותבי הפוטים נמצאים בחרדה מסוימת. שוק האופציות מוצא תחתית לשוק המניות בפקיעה לחודש מרץ. האם זה יבלום את המחיר? לא בטוח. לא לשכוח כי שוק המניות יכול לרדת עד לשבוע ואפילו עד לימים בודדים לפני הפקיעה ואז לחצי הפקיעה יעשו את שלהם.
ניתוח שוק האופציות על שוק החוזים עתידיים על מדדים
התמונה גם כאן דומה לחלוטין. שוק האופציות מאוד שלילי והצפי הוא לירידות במדדים.
ניתוח שוק האופציות על שוק האג"ח
הסטיות בשוק האג"ח עלו לטובת כותבי הקולים אשר נמצאים במגננה. זה מאותת לנו כי מחירי האג"ח מסוגלים להמשיך לעלות. כלומר, צפי לירידה בריבית, מעבר של כסף משוק המניות לשוק האג"ח. אם המשפט האחרון נשמע לכם כמו שני דברים מנוגדים? אז אתם טועים.
ניתוח IV ו- HV
מניתוח התנודתיות נמצא כי שוק האופציות מגלם עליה בתנודתיות של נכס הבסיס ומחירי האופציות עולים בהתאם. עד לתחילת השבוע של סוף חודש דצבמר התנודתיות בשוק האופציות הצביעה על רגיעה מסוימת ואף לעליית שערים בשוק המניות. במהלך הירידות השתנה המצב ושוק האופציות מצביע על תחילתו (!) של מהלך יורד משמעותי אשר מסוגל להסתיים אחרי עליה של 50% בתנודתיות (!) כלומר מחירי האופציות ובעיקר אופציות הפוט מסוגלים לעלות לרמה מאוד גבוהה.
מעבר של ה- 50% תנודה תגרום לירידות האחרונות להראות כמו עגלה עם סוס מול רכבת יפאנית.

ניתוח שוק הסחורות
שוק הסחורות נהנה בשנת 2007 מעליות שערים חדות. הסיבות לא מוצדקות. הסיבה היחידה היא החולשה בדולר והתפרצות משבר האשראי. מעבר לכך אין הצדקה למחירי הסחורות. הצפי הוא לשנת 2008 הוא לירידה במחירי הסחורות עקב האטה או מיתון בארה"ב אשר יוביל לירידה כללית בביקושים. הכיוון של מחירי הסחורות במחצית הראשונה של 2008 הוא יורד. הירידה במחירי הסחורות תעזור לדולר להתאושש באופן ספקולטיבי בלבד ואין להסתמך על כך. השינוי בדולר לא יבוא בזכות שוק הסחורות. מחירי הזהב משקפים את העומק של המשבר בארה"ב. עם הצפי לירידה בריבית ועם פרסום החדשות הטובות הצפי הוא לירידה במחירי הזהב ואף במחירי הנפט.

ניתוח שוק המטבעות
שני מטבעות דומיננטים בכלכלה העולמית. הדולר האמריקאי והיאן היפאני. על הדולר יופעלו מספר כוחות לכיוונים מנוגדים. לכיוון העולה, חדשות טובות מהכלכלה האמריקאית, שוק הנדל"ן מתאושש, שוק העבודה מתחזק, סגירה של גרעונות וכדומה. לכיוון היורד, שוק הנדל"ן ממשיך לרדת, שוק העבודה נחלש, ריבית יורדת וכדומה. שנת 2008 לא תהיה השנה של הדולר אלא אם יתחיל מהלך של העלאות ריבית. מול הדולר יש את היאן היפאני. למעשה יפאן מממנת את רוב הפעילות הפיננסים האחרונה. בתי השקעות ובנקים רצים לבנק המרכזי היפאני לקבלת הלוואות בריבית נמוכה מאוד.
הלחץ על היאן היפאני גבוה. החלשות היאן היא אינטרס של כולם. אפשר להשתמש ביאן כאינדיקטור לשנת 2008 אשר יצביע על שינויים מהותיים בכלכלת ארה"ב ובכלל. אם היאן יתחזק משמעותית מסיבות פנימיות כמו העלאות ריבית ביפאן או עקב קיטון בהצעים מצד הכלכלות המודרניות, זה יאותת על האטה כלכלית משמעותית ולא רק בארה"ב.

סיכום התחזית
1. כלכלת ארה"ב נמצאת באמצע השנה החמישית של צמיחה כלכלית. הצפי הוא לשנת מפנה בכלכלה.
2. תוצאות הצמיחה לרבעונים הבאים קריטית. הנתון החשוב ביותר הוא הנתון לרבעון השני של 2008.
3. ישנם מכשולים רבים הניצבים מול הכלכלה החזקה בעולם. בנוסף לנאמר ארה"ב עדיין נלחמת מול הטרור הבין לאומי הצורך משאבים שהיום יקרים יותר מאתמול.
4. הגרעונות בארה"ב עמוקים, מימון דור ה- Baby Boomers יקשה על הפעילות הכלכלית ורמת חוסר הוודאות תעלה בהדרגה. הביצועים של גרינספן תחת המבחן האחרון.
5. נתוני המאקרו יכתיבו את הכיוון בוול סטריט ולא שיעור הריבית. נתונים חלשים יגרמו לירידות שערים וההפך.
6. שנת 2008 היא שנה של החדשות הטובות. בלי חדשות טובות המדדים ימשיכו לרדת.
7. שוק האג"ח אטרקטיבי מאוד אך יש לזכור כי בוצע כבר מהלך יפה והמהלך הבא יותר ספקולטיבי.
8. שוק האג"ח עדיין תומך בשוק המניות אך יש תלות בין התמיכה של שוק האג"ח לאינפלציה.
9. הרעה לא תבוא מהכלכלה הנומינאלית אלא מהאינפלציה.
10. הורדות הריבית אולי ימנעו שפל כלכלי אך לא את המיתון.
11. שנת 2008 כנראה לא תהיה השנה של הדולר.
12. שוק הסחורות ירד עקב ירידה בביקושים ויסגור פערים ספקולטיבים.
13. שוק האופציות שלילי בכל המובנים.

הנחות העבודה:
למשקיע
משקיעים אשר השקעתן עדיין לא מוצתה ניתן לרכוש ביטוח בשוק האופציות. ככול המוקדם משובח. מכוון שעם הירידות מחירי האופציות הפוט עולים ולא רק בגלל השווי הכלכלי אלא בגלל הסיבות החשובות באמת. חברות שלא מחלקות דיבידנדים יותר קשות להשקעה בתקופה זו.
מומלץ להתרכז במניות המחלקות דיבידנדים, חברות דפנסיביות ולרכוש ביטוח בשוק האופציות.
כמו כן מומלץ להקטין חשיפה לשוק המניות.
לבעלי קרנות השתלמות, מומלץ לעבור מסלול למסלול גמיש או סולידי. במיוחד לקרנות אשר נמצאות במצב נזיל.
לבעלי קופות גמל עם פקיעה מעל שנתיים מומלץ להשאיר באפיק המנייתי. קופות גמל עם פקיעה בעוד פחות משנתיים מומלץ לעביר לאפיק סולידי.
לסוחר
1. עבודה לפי שיטות המסחר.
2. לעבוד כצוות גרילה, לתכנן, לתקוף ולסגת.
3. החשיפה לכיוון היורד מסוכנת בימים אלו ולמעשה עד המחצית השניה של השנה.
4. חשיפה לכיוון היורד רווחיות יותר אך מסוכנת מאוד. הבנק המרכזי מסוגל להוריד את הריבית שלא בתאריך הקבוע מראש. האם זה יעזור? לא. אבל זה יגרום להפסדים לא נעימים. זהירות.
5. אפשר לשמור על הכיוון העולה תוך שימוש במניות דפנסיביות כמו, KO, MRK, PG, TEVA. אפשר לשמור על חשיפה לשוק האג"ח.
6. לא מומלץ לעבוד עם כל שווי הנכסים בשורט.
7. התנודתיות גבוהה ויתכן ותעלה, עבודה עם אופציות פוט על מדדים ומניות מומלצת לצורך הקטנת הסיכון בתיקים.
8. לא להיות בעלי עניים גדולות. לקחת כסף מהשוק בכל רגע אפשרי.
9. אם בשנת 2007 היה קשה לעשות כסף, בשנת 2008 יהיה יותר קשה.
10. לקבוע יעדים ראלים. זה לא הזמן להיות אגרסיביים.
!Trade Safe - תוכנית אימון אישית להכשרת סוחרים בניירות ערך.

מטרת התוכנית היא להפוך תוך זמן קצר לסוחר האולטימטיבי - לסוחר הטוב ביותר.
בתוכנית האימון משלבים סגנונות מסחר כגון SWING ו- DAY על מניות, אופציות וחוזים עתידיים
כאשר המטרה הסופית היא ליצור הכנסה נוספת או עיקרית ממסחר בניירות ערך.

לפרטים נוספים:
2199742 - 054

בברכה
אייל כרמי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב