דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מאמצים כלבים 

מאת    [ 12/06/2012 ]

מילים במאמר: 553   [ נצפה 1827 פעמים ]

וטרינרים נתקלים לעיתים קרובות באנשים המאמצים כלבים, בלי להיות מודעים לבעיות אשר סדר יום עמוס עלול לעורר. כמה פעמים קורה שמשפחה אמצה כלב בסוף השבוע, והכל היה טוב ויפה, יום א בבוקר מגיע וכל בני הבית מתכוננים ליציאה. הכלב החדש מתחיל לגלות סימני התרגשות ואי נחת. כאשר יוצאים מהבית, שומעים אותו נובח בכל השכונה. אבל הגרוע מכל הוא כמובן כאשר חוזרים .. נעליים מכורסמות, צרכים בכל הבית, עיצוב פנים מחודש, ספות מרוטשות..  ובאחת הפינות, יושב לו מותק של כלבלב ומבטו מלא רגשי אשמה. באותו רגע כוונותיכם הטובות מתאדות , והמלחמה מתחילה. פונים לוטרינר או למאלף או לאלוהים...

וטרינרים, מקבלים לא מעט טלפונים בנושא כשלבעלים לא ברור אם הבעיה היא בעיה וטרינרית רפואית או בעיה וטרינרית התנהגותית, האם עליהם לפנות לוטרינר או למאלף.

אם גם אתם אימצתם כלב הסובל מחרדת נטישה הסיפור הנ"ל יכול להישמע לכם מאוד מוכר. סוג נפוץ אחר של חרדה, שכל וטרינר מכיר, היא חרדה מפני רעשים פתאומיים חזקים, כדוגמת רעמים וזיקוקים. מלבד זאת מספר סוגי החרדה השונים הוא רב על פי ההיסטוריה של כל כלב חרדתי. חרדה מוגדרת כתגובת פחד לא פרופורציונאלית לאירוע שעורר אותה, או לגורם אשר במציאות אינו מפחיד או מסוכן.בעוד שתגובת הפחד היא תגובה בריאה הגורמת לנו להגיב בצורה נכונה לעולם הסובב אותנו, לדוגמא הפחד של כלבכם להיכנס למרפאת הוטרינר היא תגובת פחד, הוא זוכר שבעבר היה אצל וטרינר, שבדק אותו.  הוטרינר נתן לו זריקה כואבת, תגובת החרדה היא תגובה חולנית שאינה מביאה תועלת מעשית.למשל,כלב שנכנס לפאניקה כשנשאר לבד בבית. 

כדי להבין מדוע כלבים אינם אוהבים להישאר לבד בבית אנו צריכים לזכור כי אבותיהם הזאבים הינם חיות להקה מובהקות הפועלות בקבוצה מסודרת שיש בה היררכיה מובנית ונוקשה. כלב אשר גנטית בנוי לחיות בלהקה ולמלא בה תפקיד מוגדר, מוצא את עצמו לבד כאשר בני להקתו החליפית- בני האדם- עזבו את הבית. למעשה הוא נמצא במצוקה כפולה: גם לבדו וגם אינו יכול להימלט. הצורך בפעולה פיזית שתחלץ אותו מהמצוקה, הופכת לשורת פעולות אובססיביות אשר תוארו בהתחלה. בין אם מדובר בכלב שאומץ מעמותה, מה - וטרינר, או בכלב מהמלטה ביתית או מסחרית, תמיד מגיע הרגע בו הוא נלקח מסביבתו המוכרת ומוצא את עצמו בסביבה זרה. חלק גדול מהכלבים מתרגלים אט אט למצב, מבינים שהבעלים חוזרים הביתה בסוף היום,והתסמינים של התנהגות חרדתית נעלמים. אצל אחרים מתפתחת הפרעת חרדה, אשר אם אינה מטופלת נוטה להחמיר עם הזמן ראשית יש לציין כי חלק מתסמיני החרדה, למשל צרכים בבית או כרסום, יכולים להיות קשורים לבעיות גופניות אשר בה יכול וטרינר תל אביב מוסמך לטפל. לפני שניגשים לטיפול יש להביא את הכלב אל וטרינר על מנת לשלול בעיות כאלה. תחילה נפנה לטיפול התנהגותי באמצעות מאלף מיומן המומחה בבעיות התנהגות. פעמים רבות אנו טועים בהערכת צרכיהם של בעלי החיים שלנו. מצד אחד אנו נוטים להאנשה, ובקיצוניות השנייה אנו מתייחסים אליהם כאל פריט ריהוט.

המאלף המנוסה יאבחן את מערכת היחסים בין האדם והכלב, יצביע על הדרוש תיקון ויתן לבעלים כלים ותרגילים להתמודדות. ברוב המקרים המטרה היא להגדיר מחדש את מערכת היחסים, תוך הענקת ביטחון מירבי לכלב. במקרים בהם הטיפול ההתנהגותי אינו מספיק, ניתן.לפנות לוטרינר על מנת להתאים טיפול תרופתי-וטרינרי. אנו משתמשים בתרופות וטרינריות פסיכיאטריות נוגדות חרדה שונות ומגוונות לפי המצב. הטוב ביותר יהיה שילוב של טיפול תרופתי שניתן על ידי וטרינר בנוסף לטיפול התנהגותי, כאשר התרופה הוטרינרית הפסיכיאטרית נותנת לכלב את תחושת הרוגע הדרושה על מנת להיענות היטב לטיפול ההתנהגותי. חשוב לזכור כי תרופות פסיכיאטריות כשלעצמן אינן פותרות את הבעיה.

איחולי שלווה ורוגע לכולם!

 

כותב המאמר הוא מרסל מזרחי מחברת נירוקס.
אתרים מומלצים : מחשבים וילונות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב