דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ויליגר נגד ועדת קדמי- אין מקום להפחתת מכס על טונה 

מאת    [ 07/06/2012 ]

מילים במאמר: 533   [ נצפה 2215 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד מורן עוז

 

לאחרונה, דחה בית המשפט העליון עתירה של יצרנית הטונה ויליגר, נגד המדינה, הקשורה להפחתת המכס הצפויה על מוצרי טונה.

ויליגר טענה כי הפחתת המכס על טונה צפויה לפגוע בה, כיצרנית מקומית, ולפיכך דרשה להעביר לעיונה את כל המסמכים שעל בסיסם החליטה המדינה להפחית את המכס.

אך כאמור, העתירה נדחתה.

           

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

עם פרוץ המחאה הציבורית על יוקר המחיה, הוקמה ועדת קדמי אשר מטרתה הייתה לבחון את רמת התחרותיות והמחירים בתחום מוצרי המזון והצריכה.

הוועדה המליצה, בין היתר, על הפחתת שיעור המכס המוטל על יבוא שימורי טונה מ-30% ל-12%, וזאת תוך ארבע שנים.

 

חברת ויליגר העוסקת בייצור שימורי טונה בישראל, פנתה ליו"ר הועדה בבקשה לקבל את המסמכים שהועברו לידי הוועדה על ידי גורמים שונים ביניהם יבואנים, איגוד לשכות המסחר, סוכני יבוא ועובדי שר התמ"ת, כדי להבין מה היו מניעי הוועדה.

 

לטענת ויליגר, המלצות הוועדה הן שגויות משום שהסתמכו על נתונים שגויים. עוד טענה ויליגר, הפחתת המכס על ייבוא שימורי טונה עשויה להביא לקריסתם של חמישה מפעלים לייצור שימורי טונה בישראל ולפיטוריהם של מאות עובדים, כאשר מנגד החיסכון לציבור הינו זניח.

 

המדינה סירבה לבקשת ויליגר ולא מסרה לה מסמכים.

ויליגר פנתה לבית המשפט העליון ודרשה לקבל את המסמכים ולהשהות את מימוש החלטת הועדה עד לקבלת המסמכים.

 

המדינה טענה כי הוועדה בחנה באריכות את הנושא בכללותו, בין היתר, את שוק שימורי הטונה, כאשר התקיימו ישיבות והתקבלו פניות מגורמים שונים בעניין, וכי לאורך כל הדיונים, חברי הוועדה ראו לנגד עיניהם את מכלול השיקולים וההשפעות השליליות הפוטנציאליות להורדת מכסים.

 

עוד טענה המדינה כי לא קיים חומר בכתב כפי שדורשת ויליגר, כאשר כל הגורמים מסרו לוועדה את עמדתכם רק בעל פה, וסיכומי הישיבות כבר הועברו לרשות ויליגר.

 

פסק הדין:

בית המשפט קבע כי לאור העובדה שהוועדה לא קיבלה לידה אף מסמכים כתובים משום גורם, וכל מה שהיה מצוי בידה נמסר לעיונה של ויליגר, נראה כי מבחינה זו העתירה התייתרה.

 

עוד קבע בית המשפט כי ויליגר לא הצביעה על פגם או פסול בהתנהלות הוועדה, ולא תמכה את טענותיה בשום ראיה או עובדה, ועל כן בית המשפט קבע כי אין שום מניעה מלהעביר את המלצות הוועדה לאישור שר האוצר.

 

לכן, בסופו של דבר, פסק בית המשפט כי יש לדחות את עתירתה של ויליגר, וחייב אותה בתשלום הוצאות המדינה בסך 5,000 ש"ח.

 

(בג"צ 2917/12 ויליגר תעשיות בע"מ נ' שר התעשייה, המסחר והתעסוקה ואח'. פסק דין מיום 3.5.12. הרכב השופטים ארבל, פוגלמן וזילברטל. ב"כ הצדדים: לחברת ויליגר - עו"ד א' מירלמן, לשר התמ"ת ושר האוצר - עו"ד נ' בן אור).

 

הערות:

אף שעתירת ויליגר נדחתה, אין מדובר לדעתנו בסוף פסוק. במקרה זה, מדובר היה בעתירה מוקדמת שתקפה בעיקר את אי-העברת החומר הכתוב לידי ויליגר.

 

יתכן בהחלט, כי לאחר שהפחתת המכס המומלצת תגיע לשולחנו של שר האוצר, ותאושר על ידי השר, תוכל ויליגר להגיש עתירה חדשה ולתקוף מחדש את חוסר הסבירות בהפחתת המכס על הטונה, תוך הבאת נתונים ואסמכתאות טובים יותר משהובאו עד כה. אך גם אם כך יקרה, ניתן להניח שבית המשפט יבחר שלא להתערב בהחלטת שר האוצר להפחית את המכס, משום שמדובר בהחלטה הקשורה במדיניות כלכלית של הממשלה.

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי. מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב