דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בניגוד לעמדת המכס - ונטילים מגומי לניפוח צמיגים, יהיו פטורים ממס קניה 

מאת    [ 07/06/2012 ]

מילים במאמר: 772   [ נצפה 2076 פעמים ]

עו"ד גיל נדל, עו"ד עומר וגנר

 

בימים אלה, הגיע לסיומו מאבק משפטי רב-שנים בין שני יבואני ונטילים מגומי מגופר, המיועדים לניפוח צמיגי רכב (rubber valves) וונטילים עשויים מתכת, לבין רשות המכס, ביחס לסיווג לצורך המסים.

 

היבואנים, שיוצגו על ידי עו"ד גיל נדל, רותם וירניק ועומר וגנר, טענו כי הסיווג מביא לפטור ממס קניה, בעוד המכס סבר כי הסיווג מביא לחיוב במס קניה משוקלל של כ-20%.

 

בית המשפט קיבל את עמדת היבואנים ביחס לונטילים מן הגומי המגופר, וקבע כי הם פטורים ממס קניה.

 

לגבי הונטילים ממתכת, התקבלה עמדת הסיווג של המכס, אך החברות זכו לפטור מן הגרעון בשל עמידתן בתנאי חוק מסים עקיפים.

 

עובדות המקרה וטענות הצדדים:

 

החברות טכנוטייר ומאיירס, ייבאו ונטילים לניפוח צמיגי רכב בין השנים 2000-2003. רוב הונטילים היו עשויים מגומי מגופר, עם רכיב ממתכת ומכסה פלסטיק, וחלקם היו עשויים מתכת בלבד.

 

בין החברות לרשות המכס התעוררה מחלוקת סיווג, שבגינה דרש המכס מן החברות גרעונות בסך מצטבר של כ-360,000 ש"ח.

 

החברות טענו, לגבי הונטילים מגומי מגופר, כי סיווגם הנכון הוא בפרט 40.16-9940 (שסתומים מגומי מגופר), הפטור ממס קניה.

המכס, מנגד, טען כי סיווגם הנכון הוא בפרט 84.81-8060 (שסתומים לרכב מנועי), החייב במס קניה של כ-20%. לחילופין, טען כי הסיווג הוא בפרט 40.16-9929 (פריטים מגומי מגופר לרכב מנועי), החייב במס קניה זהה.

 

לגבי הונטילים ממתכת, טענו החברות לפרט 84.81-8099 (שסתומים אחרים), והמכס טען לאותו הסיווג שנטען לגבי הונטילים מגומי (84.81-8060).

 

לחילופין, טענו החברות כי גם אם סיווג המכס הוא הנכון באחד משני המקרים, הן עומדות בתנאי חוק מסים עקיפים וזכאיות לפטור מתשלום הגרעונות.

 

החברות טענו עוד כי מכיוון שצמיגים פטורים ממס קניה, והונטילים מהווים חלק בלתי נפרד מהם, תכלית החקיקה צריכה להביא לפטור ממס קניה גם על הונטילים.

 

פסק-הדין:

 

לגבי הונטילים מגומי מגופר, תחילה שלל בית המשפט אפשרות לסווגם במסגרת פרט 84.81, וקבע כי כללי הסיווג בצו תעריף המכס והערות הפרשנות לאמנת בריסל, קובעים שאין לסווג בפרט 84.81 פריטים כלשהם העשויים מגומי מגופר, ולכן, מאחר ולא היה ספק מהו החומר ממנו עשויים הונטילים, סיווגם צריך להיות בפרט 40.16.

 

לגבי מחלוקת הסיווג בתוך פרט 40.16, קבע בית המשפט כי הסיווג שהוצע על ידי היבואנים (40.16-9940- שסתומים מגומי מגופר, שמשקלם עד 1.5 ק"ג, שאינם ניתנים לפתיחה ביד) הוא סיווג מפורט וספציפי יותר מזה שהציע המכס (40.16-9929 – פריטים מגומי מגופר לרכב מנועי). זאת, מכיוון שהסיווג שמציע המכס במסגרת פרט 40.16, לא מתייחס למהות הטובין (שסתומים), לא למשקלם ולא לאופן פתיחתם, ובפרט שמציע המכס ניתן לסווג טובין רבים מגומי לרכב.

 

לפיכך, ביחס לונטילים מגומי מגופר, התקבלה עמדת הסיווג של היבואנים ונקבע כי הם פטורים ממס קניה.

 

ביחס לונטילים ממתכת, נדחתה עמדת הסיווג של היבואנים ונקבע כי סיווגם בפרט 84.81-8060 כפי שהציע המכס.

 

יחד עם זאת, היבואנים זכו לפטור מתשלומי הגרעון לאור עמידתם בתנאי חוק מסים עקיפים.

בית המשפט קבע כי התיאור שנתנו היבואנים במסמכי היבוא (שסתומים, שסתומי רכב וכו') היה נכון ומדויק ולא הייתה הטעייה של המכס.

כמו כן, קבע בית המשפט כי מכיוון שבשנת 2000 הוכנסה רפורמה במס קניה על חלקי חילוף לרכב ורק אז נוסף פרט מכס 84.81-8060 לו טוען המכס, והמכס לא פרסם הנחיות סיווג לסוכני המכס בנושא, חל בלבול באותן שנים, דבר המצביע על תום לבם של היבואנים ועל היעדר אפשרות לדעת מהו הסיווג הנכון.

בנוסף, קבע בית המשפט כי היבואנים הוכיחו שלא העלו את המחירים של הונטילים באותן שנים, וכי "העמסה" רעיונית של מס הקניה בשיעור 20% על הוצאותיהן, תביא אותן לירידה משמעותית ברווחים, דבר שמוכיח כי המס הנוסף לא נלקח בחשבון בעת התמחור.

 

לכן, בסופו של דבר התקבלה התביעה במלואה, והמכס נדרש להשיב ליבואנים סכומים של כ-360,000 ש"ח, בתוספת הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד של 18,000 ש"ח.

 

[ת.א. (שלום ירושלים) 6549/05 1176/07 טכנוטייר בע"מ ומאיירס שיווק (1981) חברה לאספקה ושירות מוסכים בע"מ נגד מנהל המכס, פסק-דין מיום 16.5.12, השופט עודד שחם. ב"כ הצדדים: ליבואנים- עו"ד גיל נדל, רותם וירניק ועומר וגנר, ממשרדנו. למכס- פרקליטות מחוז ירושלים-אזרחי].

 

הערות:

 

לפסק-הדין שתי משמעויות עיקריות הרלוונטיות לציבור היבואנים בתחום זה:

 

בנוגע לעבר - לאור פסק-הדין שקובע כי ונטילים מגומי מגופר לניפוח צמיגי רכב פטורים ממס קניה, יכולים כעת יבואנים נוספים להגיש תביעות להשבת מס הקניה ששולם למדינה בשנים האחרונות ביבוא שוטף, ובתנאי שיוכיחו כי מס הקניה הנ"ל לא נלקח בחשבון ולא "גולגל" על הקונים בעת המכירה.

 

בנוגע לעתיד - יבואנים של ונטילים מגומי מגופר לניפוח צמיגי רכב, יהיו פטורים כעת מתשלום מס קניה במשלוחים עתידיים, מכאן ואילך, אלא אם יוגש ערעור על ידי המכס ותתהפך התוצאה.

 

עו"ד גיל נדל עוסק בתחום דיני יבוא ויצוא, מסי יבוא ומסים עקיפים, חוזים בינלאומיים, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני. עו"ד נדל מרצה בפורומים מקצועיים רבים כגון מכון היצוא, לשכת עורכי הדין, ארגוני סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, איגוד שלכות המסחר ועוד. לעו"ד נדל מדור קבוע בעיתון "תעשיות", במגזין PORT 2 PORT, ובפרסומים נוספים. חומר נוסף מאת עו"ד נדל ניתן להוריד באתר האינטרנט, בכתובת http://www.nadel-law.co.il האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
מידע על ספרים מפרי עטו של עו"ד גיל נדל ניתן למצוא באתר האינטרנט: http://www.tradelibrary.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב