דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מידע מקיף ופרטים על סלובניה 

מאת    [ 06/06/2012 ]

מילים במאמר: 768   [ נצפה 4245 פעמים ]

רפובליקת סלובניה.

שטח: 20,273 קמ"ר קטנה אך במעט משטחה של מדינת ישראל.
ערים ראשיות:  בירה – לובליאנה, אוכלוסיה כ 300000 . מריבור, אוכלוסיה כ 110000 קרנג'י אוכלוסיה כ 110000. 
טופוגרפיה: הרים בגובה מעל 2500 מטר (קמט אלפיני) באזור הצפוני. בדרום נמצאים מישורים נרחבים בגובה מעל 1000 מטר, ואזור אבן גיר משופע במערות באזור דרום-דרום מערב. המונח "קארסט" - אזור אבן גיר של נהרות תת קרקעיים, בולענים, ומערות - מקורו ברמת הקארסט של סלובניה בין לובליאנה לבין הגבול האיטלקי.  קו החוף נמתח לאורך של כ 50 ק"מ גובל בים האדריאטי

מעל 50% משטחה של המדינה מכוסה ביערות, וכרבע משיטחה משמש לגידולים חקלאיים.

 אוכלוסיה  מעל 2 מיליון קצב גידול שנתי פחות מ % 1 (לצורך השוואה בארץ הקצב הנו מעל 2%

 קבוצות אתניות : סלובנים מעל 80% קרואטים וסרבים כ 4% ושאר מיעוטים כגון אלבנים איטלקים הונגרים ומונטנגרו

מרבית תושבי סלובניה הנם קתולים קרוב ל 60% קרוב ל10% מצהירים על עצמם כאתאיסטים. כ 2ץ5% הנם מוסלמים

. שפות: השפה הרשמית היא סלובנית (סלאבית) הנכתבת באותיות רומיות.  באזורי הגבול מדברים הונגרית, גרמנית ואיטלקית. למרבית התושבים יש שליטה באנגלית. נתון בולט הנו הפער בין תוחלת החיים של גברים העומדת על ממוצע של כ 76 שנה והנתון של מעל 82 שנים לנשים.

סלובניה הנה מדינה דמוקרטית בעלת חוקה, המורכבת משני בתי מחוקקים: האספה הלאומית, אליה נבחרים 90 נציגים, באופן ישיר על בסיס מפלגתי לתקופה של 4 שנים. המועצה הלאומית, בת 40 נציגים הנבחרים על ידי האספה הלאומית. על פי החוקה , למיעוטים מובטח יצוג באספה הלאומית.

סלובניה הכריזה על עצמאותה מיגוסלביה דאז בשנת 1991 יום העצמאות נחגג ב 25 ביוני. (לתשומת לב הנוסעים בתאריך זה המדינה מושבתת, הכל סגור, למעט חלק מהשוק בלובליאנה).

בראש המדינה עומד נשיא הנבחר ישירות לקדנציה בת 5 שנים עם אפשרות הארכה לקדנציה נוספת אחת בלבד.

תוצר לנפש עומד על כ 23000$  (בישראל הערך עומד על מעל 30000$)
היסטוריה
סלובניה היא כיום דמוקרטיה תוססת המאופינת בפעילות פוליטית רבה. שורשי דמוקרטיה זו נעוצים עמוק בתולדות המדינה. על פי הפילוסוף הצרפתי הפוליטי ז'אן בודו מהמאה ה -16 הסלובנים אמצו מודל שלטוני של דוכסי קירינתיה, החל מהמאה ה-4 למשך כ אלף שנה שכלל בחירה/מינוי של הדוכס על ידי הצמיתים, והסכמה "חוזית" לשמש כנתיניו. מסורת זו נמשכה גם לאחר נפילת סלובניה לידי הממלכה האבסבורגית, שטבעה את המושג ארכי-דוכס המתייחס לדוכס הממונה בצורה זו. למינוי נלווה טכס שלם שכלל פרוטוקול וכללי טכס. שיטה זו הקנתה שקט פוליטי וכפיפות מרצון לשליטים באזור זה למשך תקופה שנמשכה כאמור מעל 1000 שנה. לדברי החוקרים שיטה זו הנחתה את תומס ג'פרסון בכתיבת הטיוטה של מגילת העצמאות של ארצות הברית.

במהלך השנים השתנתה השליטה בסלובניה והחליפה ידים כולל דוכסויות ונציאניות כמו גם שליטה של נפוליאון. החל מהמאה ה-14 עד 1918 היתה סלובניה תחת השלטון האבסבורגי. בתקופה זו שמרו הסלובנים בקנאות על לאומיותם ודחו כל ניסיון חדירה של התרבות הגרמנית.

בשנה זו התאחדו הסלובנים יחד עם המדינות הסלאביות הסמוכות ויצרו את ממלכת הסרבים הלא היא יגוסלביה. במלחמת העולם השניה נפלה יגוסלביה בידי מדינות הציר. באמצם את מודל ההתנגדות של הפרטיזנים, קמה מחתרת בראשותו של טיטו שהפכה בהמשך למפלגה הסוציאליסטית. לאחר מלחמת העולם השניה הפכה יגוסלביה לחלק מהגוש הקומוניסטי. תחת השלטון הקומוניסטי סלובניה היתה המשגשגת ביותר בכל הגוש בעלת משטר "חצי דמוקרטי" למורת רוחם של השליטים בבלגרד בירת יגוסלביה. לאחר מותו של טיטו ב 1980 החלו הסלובנים במאבק לקבלת עצמאות. ב 1991 נערך משאל עם בו הצביעו מרבית הסלובנים בעד ההתנתקות, וסלובניה הכריזה על עצמאותה. כתוצאה מכך הצבא היגוסלבי פתח במערכה צבאית כנגד הסלובנים. מערכה זו נמשכה 10 ימים בלבד תוך התערבות האו"ם ואיום צבאי על יגוסלביה שגרם ליגוסלבים לסגת.

במהלך השנים הסלובנים פנו בצורה מובהקת למערב. בשנת 2004 צורפה סלובניה באופן רשמי לגוש הארופי והתקבלה כחברה מלאה בנאט"ו. 

סלובניה, בניגוד לשכנותיה מדרום, מאופינת ביציבות חברתית, ליברליות, שוויון וזכויות אדם בדומה לשאר מדינות אירופה. נושא המיעוטים, מתן אזרחות סיבוכים על רקע עדתי, טופלו על ידה באופן מעורר כבוד ולראיה השקט והיציבות בתחום זה היכולים לשמש דוגמא בשאר העולם.

לממשלת סלובניה תפקיד משמעותי כראש גשר בין המערב ובין המדינות שהשתייכו לגוש הקומוניסטי זאת מחמת עמדתה ההיסטורית, בהכירה מקרוב את שני צידי המתרס.

העתונות בסלובניה נהנת מחופש מוחלט מערכת המשפט זהה לזו הנהוגה במערב. זכויות הפרט מוגנות בחוקה.

המשק
כרפובליקה המשגשגת ביותר של יוגוסלביה לשעבר, המדינה התקדמה בצורה יציבה ומאוזנת לקראת פיתוח כלכלת השוק. רפורמות כלכליות הוצגו זמן קצר לאחר קבלת העצמאות שהובילו לצמיחה כלכלית בריאה. כלכלת סלובניה נהנתה מהחיבוק של מדינות המערב תוך שהיא מצטרפת לגוש האירו בשנת 2007. התמודדות המדינה במשבר הכלכלי האחרון אף היא יכולה לשמש כמודל. שוק היצוא העיקרי של המדינה הנו גרמניה. סלובניה הצליחה לשמור על שעורי יצוא יציבים ומעבר לכך, דבר שהביא אותם להחלץ מהמשבר בקלות יחסית.

כיום יש לסלובניה צבא קטן ומקצועי המונה כמה אלפי איש המצויד בחימוש מערבי מתקדם למדי.

 

 

הכותב הנו מדריך טיולים לסין




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב