דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לבטל בהדרגה את הסיוע האמריקאי 

מאת    [ 05/06/2012 ]

מילים במאמר: 471   [ נצפה 1776 פעמים ]

"לא תודה" לסיוע האמריקני מאת: שי דנות, מערכת וואלה! יום ראשון, 22 ביולי 2007, 8:29   פרדוקס: ככל שתקציב הביטחון הישראלי גדול יותר, כך ישראל חלשה יותר. שי דנות מציע להתחיל לחשוב על האינטרסים שלנו, ולא של בוש  

מעולם מדינת ישראל לא החזיקה בצבא גדול וחזק כל כך; מעולם תקציב הביטחון לא היה גדול יותר במונחים שקליים. למרות זאת נראה שמעולם מדינת ישראל לא תפסה את עצמה ונתפסה על ידי שכנותיה כחלשה כל כך. גודלו היחסי של תקציב הביטחון משקף את מידת בריאותה של החברה במוכנותה ליזום ולקבל מהלכים מדיניים ופוליטיים אשר עשויים להקטין את האיום הפיזי לביטחונם של אזרחי המדינה. תקציב ביטחון גדול מדי משקף, בין השאר, חוסר אמונה מצד קובעי המדיניות ואזרחי המדינה באפשרות התקדמות לכוון הקטנת הסכסוך הישראלי-ערבי.

ניתוח של המערכות להגנה מפני טילים יכול להסביר טענה זו. מחירו של טיל מגן יקר בכמה סדרי גודל ממחירו של טיל תוקף. בנוסף, אותו טיל מגן איננו יכול לנטרל איומים כנגד העורף שאינם מגיעים מהאוויר או של טיל תוקף ש"מכיר" את הטיל המגן. לכן חשוב להבין שמערכות הגנה יקרות כאלו לא יכולות להוות תחליף ליוזמות ולגמישות מדינית אלא להוות רק נדבך אחד במרכיבי ההרתעה הישראלית וכמנוף מוגבל במשא ומתן מדיני.

השקעת יתר במערכות הגנה כאלו בפרט והגדלה לא מבוקרת של תקציב הביטחון בכלל איננה נותנת "תשואה" כלשהי במישור ההגנתי (כמובן שגם השקעת חסר כפי שקרה במערכות נגד רקטות קטנות איננה רצויה) מכיוון שהיא מזמינה התנהגות יהירה מצד פוליטיקאים ומגבירה את המאמץ המלחמתי מצד יריבותיה של מדינת ישראל, מה שפוגע בסופו של דבר בביטחונם של אזרחי המדינה.

המענק הכספי השנתי שמדינת ישראל מקבלת מארצות הברית הנו פן חשוב בבעיית גודלו של תקציב הביטחון. הסיוע הצבאי והאזרחי שישראל מקבלת לא רק מקטין את יכולתה של מדינת ישראל לנהל מדיניות חוץ עצמאית ומערער את תדמיתה בקרב אומות העולם ואזרחיה שלה, אלא אף עלול להזיק לביטחון המדינה. יתכן מאוד שאילו ראש ממשלה היה רואה לנגד עיניו יותר את האינטרס בשמירת ביטחון אזרחי ישראל ופחות את האינטרס המעצמתי הכוחני של ממשל בוש הוא היה נזהר יותר בכניסה למהלכי מלחמת לבנון השניה.

מכיוון שמתנות "חינם" מעודדות גם חוסר יעילות במקרה הטוב ואף שחיתות במקרה הפחות טוב - כפי שזו מתרחשת בצבא עיראק הנתמך כספית על ידי ארה"ב לפי תחקיר תוכנית הטלוויזיה 60 דקות - רצוי שישראל תבטל בהדרגה את הסיוע האמריקאי. פעולה זו לא תתקן את כל תחלואי הצבא אולם היא תקל עליו במאמציו להתייעל.

כדי למנוע הזמנת תקיפת ישראל, רצוי שהקטנה משמעותית של תקציב הביטחון תתבצע במקביל להקטנת תקציב הביטחון של המדינות השכנות. זו צריכה להיות אחת המטרות הראשונות ביחסי החוץ של ישראל עם יריבותיה. הקטנה הדרגתית ומושכלת של הסיוע האמריקאי תאותת למדינות ערב השכנות על רצינות כוונותיה של ישראל ובכך תסייע למימושה של מטרה זו.


הכותב שירת באגף התכנון בצה"ל ולימד במכללת תל חי




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב