דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בידוד תרמי - מה זה 

מאת    [ 03/06/2012 ]

מילים במאמר: 773   [ נצפה 3782 פעמים ]

בידוד תרמי מהו בעצם ?

שימו לב לצרוף המקרים המעניין הבא: בוודאי שמתם לב שיש דמיון רב בין מזגו של העם היהודי, היושב כאן בישראל, על הטמפרמנטים והעדות הרבות והמגוונות הנמצאות כאן, לבין שיעור המועקה של מזג האוויר בארצנו שבלב הגשר הארו-אפרו-אסיתי, על החום והלחות הרבה בקיץ, הקור בחורף והיובש בעת חילופי העונות.

אנו חיים בעצם מעל ומתחת לטמפרטורה הנוחה והנכונה עבורנו, ואף פעם לא ממש בתוכה. בוודאי תסכימו שטמפרטורה נוחה בבית או בעבודה, טמפרטורה הקרויה נוחות תרמית, נחשבת לכ- 18 מעלות בחורף ולכ- 24-26 מעלות בקיץ, תלוי בשיעור הלחות באזור המדובר.

 

המושג הנזכר, נוחות תרמית, מעט מבלבל בשמיעה הראשונה: זוהי בפירוש אינה טמפרטורת נוחות המיועדת לפינוק ונופש, אלא טמפרטורה המסייעת בשיפור איכות חיינו, והיא גם שומרת על חיי האדם. לא פחות. מחקרים סוציולוגיים וקרימינולוגיים כבר הדגימו בעבר שבקליפורניה למשל ישנה גאות בגלי האלימות הן ברחוב והן בבית כאשר יש טמפרטורות חמות במיוחד בחוץ. אנחנו לא לבד: ארצות רבות נזקקות למזגני אוויר: האפריקאים מקררים, הקנדים מחממים, הישראלים גם זה וגם זה. אולם מיזוג אוויר לבדו לא די בו: מתרחשת תמיד מעין 'בריחה של הטמפרטורות הנוחות' מחוץ לחלל הבית, והדרך היחידה להאט את התופעה ולסייע במיזוג הבית ובחסכון באנרגיה, היא פשוט לבודד את הטמפרטורות הנוחות באוויר המצוי בחלל הדירה כך שלא יברחו החוצה. זהו הבידוד הקרוי בידוד תרמי.

 

בידוד מדוע ומפני מה?

בידוד תרמי הוא מונח מקצועי כולל המתאר את מכלול השיטות והחומרים המסייעים לנו לכלוא/לתפוס את החום או הקור בחלל בו אנו נמצאים, כלומר להקטין את שיעור מעבר הטמפרטורה בין פנים הבית אל מחוצה לו. החום או הטמפרטורה שאנו מעוניינים לבודד, עשויים לברוח החוצה על ידי שלוש שיטות עיקריות: הולכה, הסעה, וקרינה. הולכה משמעותה: מעבר החום דרך החומר – קרי דרך גופים מוצקים כגון קירות ותקרות. הסעה או זרימה משמעותן מעבר החום באמצעות התנועה של החומר – למשל האוויר החם העולה בכיוון מעלה לתקרה. קרינה היא פליטת חום, כמו למשל גג זפת שחור יקרין פחות חום מהשמש חזרה החוצה לעומת גג סיד לבן, ובכך יגרום לקירור יחסי של החלל שמתחתיו.

 

מוליכות חום ובידוד

אם בהובלה של חשמל יש צורך שקווי המתח יהיו בעלי רמת מוליכות גבוהה כמה שיותר ולכן יש להשתמש בנחושת ולא בעץ, אזי בבידוד תרמי יש לעשות בדיוק להיפך: יש לוודא שהחומר המבודד יהיה בעל מוליכות כמה שיותר קטנה להעברת חום: ככל שהחומר יהיה צפוף ומנוקבב יותר, כך הוא יוליך פחות חום – ולכן יהיה חומר בידוד טוב יותר. יש להשתמש רק בחומרים אשר מצטיינים במוליכות נמוכה ולכן משיגים שיעור בידוד גבוה. לבטון למשל יש מוליכות גבוהה כלומר טמפרטורה חמה עוברת בו היטב. ולכן בטון הוא מבודד גרוע. לעומתו, קלקר למשל, בגלל צפיפות הפלסטיק הגבוהה שלו והכמות העצומה של נקבוביות האויר שבו, הוא מוליך חום גרוע, לכן יהיה קשה הרבה יותר לטמפרטורה החמה או הקרה לעבור דרכו, ולכן קלקר הוא מבודד מעולה. משום כך איש הארטיק והקסטה שאנו מכירים מחוף הים מסתובב עם ארגז עשוי קלקר, ולא בלוק עשוי בטון, שלא לדבר על המשקל כמובן... דרך אגב: בלוק של איטונג מבודד טוב יותר – משום שבהליך הכנתו נכלאות בועיות גז רבות, בדומה לקלקר: לכן הוא מבודד טוב הרבה יותר מבטון.

 

בידוד בבגדים

חשבו עלינו לרגע: בקיץ חם לנו, ולכן אנו משתמשים בכמות נמוכה של בגדים על מנת שגופנו יוכל לסלק את עודפי החום בקלות. בחורף לעומת זאת אנו מתלבשים בהרבה יותר שכבות בגדים הכולאות אוויר בין שכבה לשכבה, ובכך מוקטנת רמת מוליכות החום. שכבות הבגדים מבודדים הרבה יותר טוב מגופית קיץ דקיקה – והגוף מאבד פחות חום. לכן גם השימוש בפוך ממולא בנוצות: כל נוצה בנויה מכמה שכבות הכולאות אוויר ביניהן, והנוצות מגובבות זו על זו ולכן כולאות אוויר גם בינן לבין עצמן. כך בסך הכל מפרידות שכבות אויר רבות בין החלל שמתחת לשמיכה לבין הקור שבחוץ, לכן רמת מוליכות החום נמוכה וכתוצאה מכך הבידוד מעולה.

 

שימוש בבידוד תרמי בבניה

בטכנולוגיות הבניה של ימינו קיימים חומרי בניין צפופים יחסית ומנוקבבים בבועיות אוויר רבות, כלומר מדובר בחומרים בעלי מוליכות חום-תרמית נמוכה, שהיא כתוצאה מכך בעלת יכולת בידוד גבוהה. בעת הבניה נעשה שימוש בעיקר בחומר הקרוי פוליסטירן מוקצף שהוא חומר קלקר בתפזורת או בלוחות בגדלים שונים. חסרונותיו של הפוליסטירן הם שהוא שביר, רגיש לשמש, דליק ופולט גזים בעת שריפתו. דומה לו הפוליאוריתן המוקצף שהוא דומה לקלקר רק בשפריץ התזה לקצף: החומר חזק ביותר, נדבק ומתקשה היטב, אינו רגיש לשמש, ואדיש למים ולחות, אך יחד עם זאת הוא דליק ופולט גזים רעילים בשריפתו; צמר סלעים – תוצר חיתוך עיבוד וגריסת בזלת, לא דליק ולא פולט גזים בשריפה ואינו נתקף בקטריות וחרקים, אך עשוי לאבד את רמת בידודו בלחות ורטיבות, לכן הוא משווק ביריעות מבודדות גם ממים; צמר זכוכית הידוע כפיברגלאס הדומה לו בשימושיו ויתרונותיו, קל מצמר סלעים במשקל ועמיד במים; ורדיד אלומיניום – המשמש בעיקר למניעת קרינה.

 

חברת גולמט, השוכנת בקיבוץ יקום על כביש החוף בין הרצליה לנתניה, היא החברה המובילה בישראל לענף הבידוד התרמי והאקוסטי והאקוסטיקה בכלל. חברת גולמט מייבאת, משווקת ומייצרת חומרי בידוד מטובי היצרנים בענף הבידוד. תחומי התמחותה העיקריים: חומרי בידוד לבנין, לפרטיים ולתעשייה, אקוסטיקה, צמר סלעים, צמר זכוכית, תקרות אקוסטיות, מחיצות דקורטיביות ועוד קשת מוצרי בידוד ואקוסטיקה רבים. 


http://www.golmat.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב