דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תאונת עבודה שאינה תאונת דרכים- זכויות העובד הנפגע? 

מאת    [ 31/05/2012 ]

מילים במאמר: 736   [ נצפה 2179 פעמים ]

ראשית נפתח ונבהיר כי תאונת עבודה מוגדרת על פי  חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב]התשנ"ה  - 1995 שם בסעיפים 79- 85 , בין היתר, כדלקמן:

 תאונת עבודה תוגדר תאונה אשר ארעה במהלך העבודה בין אם ארעה עקב העבודה ובין אם ארעה שלא עקב העבודה ובלבד שנפגע מאדם או מחפץ במקום העבודה או בסביבתו הקרובה.

 בדרכו מביתו אל העבודה או מן העבודה לביתו או ממקום עבודה אחד אל מקום עבודה אחר.

 שכיר- תאונה שארעה במהלך הפסקת צהריים במקום בו סעד עם חבריו לעבודה ובדרך אל מקום סועדים בהפסקה או בדרך חזרה משם , מקום המקובל על דעת המעסיק וזמן ההפסקה אינו עולה על שלוש שעות.

 גם תקיפה, תוך כדי ועקב העבודה, כולל תקיפה מינית, תיחשב כפגיעה בעבודה, אם היא גורמת לנזק גופני או נפשי ומצריכה טיפול רפואי.

תאונה שאירעה למבוטח בדרכו לא תיחשב לתאונת עבודה, אם הפסיק המבוטח את דרכו המקובלת בהפסקה של ממש או סטה ממנה סטייה של ממש, שלא לשם מילוי חובותיו כלפי מעסיקו, והמבוטח העצמאי - שלא לשם עיסוקו במשלח ידו. אבל תאונה שאירעה למבוטח בדרכו כאמור בסעיף 1 לעיל תיחשב לתאונת עבודה, אם הפסיק המבוטח את דרכו או סטה ממנה כדי לעשות אחד מאלה: 

א. כדי להתפלל תפילת בוקר בציבור בבית התפילה שהוא מתפלל בו.

ב. כדי ללוות את ילדו אל הגנון, אל גן הילדים, אל מעון הילדים (או אל מקום אחר שאושר בתקנות הביטוח הלאומי), וכן כדי להחזירו משם.

במקרים רבים עובדים במהלך עבודתם ו/או באחת הנסיבות המוזכרות לעיל נפצעים, עד כדי נכות או אפילו מקרה מוות במסגרת עיסוקם במקום העבודה אך חושבים ,כי זכויותיהם מתחילות ומסתיימות בתביעה מול המוסד לביטוח הלאומי לקבלת דמי פגיעה ותביעה לקביעת דרגת נכות ותו לא. 

אז זהו שלא!!!

לעובד שנפגע בתאונת עבודה ישנן זכויות בנוסף לאלה המוקנות לו מפנייתו למוסד לביטוח הלאומי וזכויות אלה מתבררים מול המעסיק ו/או כל גורם אחר שהתרשל ו"תרם" לקרות התאונה וישנה אפשרות לקבל פיצויים מכח פוליסת ביטוח חיים שיש לעובד – פוליסת ביטוח אישית- בשל אובדן כושר עבודה. 

 

עורך דין המתמחה בתחום זה של תאונות עבודה אמור לדעת מה הצעדים הראשוניים שיש לבחון במקרה של תאונה במסגרת העבודה במפעל, מחוץ למפעל ,באתר בניה ובכל מקום עבודה אחר.

 לתביעת המעסיק ו/או ביטוח המעסיק , ראשית יבחן העורך דין האם ישנה רשלנות תוך מעשה או מחדל שגרם לקרות התאונה וכמו כן אם פנה המעסיק לאחר קרות התאונה לגוף מוסדי מסויים שיחקור את נסיבות התאונה. 

 באתרי בניה למשל או במפעל ישנן כללי בטיחות ברורים שעל המעסיק להקפיד עליהם ואם לא עשה כן וארעה תאונה לעובדיו הרי שתיוחס לו רשלנות והמעסיק יהיה אחראי לשאת בנזקים שנגרמו לעובד שנפגע בתאונה. 

 בדיקת כללי בטיחות לבחינת נסיבות קרות התאונה חשובה כחלק מחקירת רשלנות המעסיק.

 עו?ד המתמחה בתחום ידע ללקט את הראיות המתאימות אשר יש בהם להוכיח רשלנות.

 פעמים רבות מגיעים אלינו לקוחות שנפגעו במהלך העבודה ונותרו עם נכות צמיתה אך מביעים חשש להגיש תביעה נגד המעסיק שמא יפוטרו.

חשוב להבהיר כי מעסיק אחראי שמעסיק עובדים במפעל , אתרי בניה ו/או כל מקום אחר אשר רווי מפגעים וסכנות ,לעיתים חלה עליו חובה לבטח את עובדיו מפני תאונות וכל התביעה נגדו תהא בגובה ההשתתפות עצמית המוגדרת בפוליסה שביצע  והוא לא נתבע לשלם מכיסו בגין כל נזקי הנפגע אלא גובה הפיצוי שמעבר להשתתפות העצמית ישולם על ידי חברת הביטוח אשר ביטחה את עובדיו של המעסיק , לשם כך ביטח המעסיק מלכתחילה את עובדיו למקרה שיפצעו יהיה 'כיס עמוק' שיישא ברוב רובו של פיצוי הנפגע ויהווה  פיצוי הולם לעובד ועל כן עובד אשר תובע את מעסיקו לא צריך לחשוש מפני פיטורים מעצם הגשת התביעה.

 תביעה נגד המעסיק ו/או מבטחו יש להגיש תוך 7 שנים ממועד התרחשותה ואם לא תוגש תוך זמן זה תחסם דרכו להגשת התביעה מחמת התיישנות.

 בתביעת פוליסת ביטוח חיים – אובדן כושר עבודה , אין צורך בהוכחת רשלנות המעסיק אלא יש צורך בהוכחת אירוע תאונתי שגרם לפציעתו של העובד. הטיפול המשפטי בתביעות מסוג זה  שונה במהותו, הן בהליך והן בערכי הנזק אשר שיש לנקוט מול חברת הביטוח ,באם מסרבת להכיר בפגיעה ולפצות את המבוטח בגין נזקיו.

 כמו כן יש לשים לב כי תקופת ההתיישנות קצרה יותר ,בפוליסות ביטוח אישיות (ביטוח חיים) שכן עובד שנפגע בעבודה וחפץ להפעיל את פוליסת ביטוח שלו ,עליו להגיש תביעתו תוך שלוש שנים ממועד קרות התאונה ולא מאוחר יותר.

 לכל גוף אליו פונה הנפגע בין אם זה למוסד לביטוח הלאומי;המעסיק;פוליסת ביטוח חיים עליו לדעת כי  זכאי הוא לפיצוי אשר אופן חישובו כאמור שונה זה מזה, ההליך המשפטי לקבלת הפיצוי שונה ועל רצוי כי יפנה לעורך דין מנוסה בתחום אשר מודע לכל הליך והליך, השלכותיו וידע להפיק לנפגע את שווי הפיצוי המקסימאלי  מכל גוף וגוף.

יעל אמר רוזנברג, עו"ד וכלכלנית המתמחה בתחום הנזיקין :רשלנות רפואית, תאונות ונזקי גוף


טל: 03-7161366 פקס: 03-7316459 נייד: 052-2-62-25-62


אתרינו: http://www.aram-law.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב