דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על פנג שואי - יהדות, תכנון ובניית בתי כנסת 

מאת    [ 28/05/2012 ]

מילים במאמר: 773   [ נצפה 5239 פעמים ]

מאמר זה הנו המשך למאמר על הקבלה בין יהדות ופנג שואי אשר התמקד בנקודות השקה בין יהדות ופנג שואי בבית פרטי (בין אם הוא בית שרכשתם ובין אם בית שאתם שוכרים). ההקבלות באו לידי ביטוי במיקום חדר השינה וכיוון המיטות, דלת הכניסה לבית ומספרים שידועים בחוזקתם ביהדות ועל פי הפנג שואי.

הפעם בחרתי להציג את החיבור שיש בין היהדות לפנג שואי בבית הכנסת ולהראות דרך כך למי שמתמצא ולמי שלא, שעל פי היהדות, אין מקריות בעת תכנון בית כנסת או בניית בית כנסת.

כל מקום בו מתגוררים עשרה יהודים, מצווה עליהם לייחד לעצמם בית כדי שיתפללו בו את תפילותיהם, והוא יהיה להם למקדש, ובית זה נקרא בית כנסת (רמב"ם הל' תפילה יא, א).

לבניית בית כנסת, מעבר לתכנון הפונקציונאלי, התחשבות בכך שהוא מוסד ציבורי והתייחסות לנושא נגישות נכים; היהדות שמה דגש מיוחד על התכנון הפנימי של בית הכנסת. לכן חשוב שמתכנן בית כנסת, יבצע התכנון רק לאחר שייוועץ עם רבנים, גבאים ואו אנשי דת אשכנזים או ספרדים, שידריכו אותו בחשיבות תכנון פנים בית הכנסת כך שהתכנון יעשה עם תיאום ציפיות מוקדם בין הצדדים.

על פי הפנג שואי יש חשיבות עליונה לכיוונים של מבנה המגורים ו/או הבית : לאיזה צד פונה חזית הבית, תכנון כיווני חדרי השינה, המטבח ואפילו הכיריים. עקרונות הפנג שואי מבוססים על תאריכי הלידה של בני הבית.

מכיוון שבית הוא אינדיבידואלי לאדם המתגורר בו, אין כיוון אבסולוטי נכון או לא נכון. יש מתאים ותומך באדם יותר או פחות.

בבניית בית כנסת הכלל מתמקד בדבר אחד מרכזי : הכיוון התומך הינו בית המקדש או אם לדייק כיוון ירושלים. חשיבות מקיום ספר התורה וחזית המבנה, תלויים אך ורק בכיוון ירושלים. לעולם יבנה בית כנסת כשהכניסה / דלת הכניסה וארון הקודש פונים לכיוון התומך שהוא ירושלים.
יש לציין כי איכות הבית ובמקרה זה בית כנסת (וכל מבנה באשר הוא) מושפעים מהכיוון התומך בו וככל שהכיוון יותר תומך בבני הבית, כך הם ייתרמו ויחוזקו באופן אופטימאלי מהמגורים במבנה.

דוגמאות ( בהם ניתן לראות הקבלה בין פנג שואי ליהדות )

  • כיוון התפילה
    בתי-כנסת הבנויים על פי ההלכה, התפילה למערב ופתח בית הכנסת במזרח. לגבי התפילה קיימות שתי הלכות : האחת קובעת שיש להתפלל לכיוון מערב והאחרת קובעת שיש להתפלל לכיוון ירושלים והמקדש.

  • כיוון ספסלי הישיבה של המתפללים
    על פי עדות אשכנז המתפללים יושבים בספסלים המסודרים בשורות אל מול ארון הקודש. על פי עדות ספרד ספסלי המתפללים מכוונים אחד כלפי השני.

  • חלונות - בית כנסת חייב להיבנות עם חלונות ולא זו בלבד, רצוי שיהיו בו י"ב חלונות כמו 12 שבטי ישראל וחשוב שיהיו בבית הכנסת חלונות בצד מזרח - כנגד ירושלים כדי להתפלל כנגדן.
    פנג שואי : מבנה מאור ושימוש באנרגיה טבעית הוא אלמנט טבעי על פי הפנג שואי. שימוש באור ועזרה מהטבע.

  • מיקום ארון הקודש
    על ארון הקודש לנטות לצד דרום - מזרח לעומדים צפון מערבית לירושלים. יש להימנע מלבנות את ארון הקודש וצד התפילה נגד זריחת השמש. (ילקוט יוסף, חלק ב', ספר על הלכות קריאת התורה וביהכ''נ, עמוד רכ).

  • כניסה לאולם בית הכנסת
    מומלץ כי הכניסה לאולם בית הכנסת תהיה מתוך פרוזדור קדמי ושערו הפנימי של בית הכנסת יהיה מול ארון הקודש.
    פנג שואי : פנג שואי מתייחס למבואה ולכניסה חשיבות רבה. מבואה – דלת רחבה בפרופורציה של המבנה, חשובה מאוד לזרימת אנרגיה נכונה לחלל המבנה כולו.

  • שימוש המתפללים בבית הכנסת
    בית כנסת מזמן אליו מתפללים לתפילות קצרות וממושכות. ישנם מספר מועדים בשנה, בהם המתפללים נמצאים בבית הכנסת שעות רבות ויש לתת לכך את הדעת בעת תכנון המבנה.
    פנג שואי : חלל מבנה פתוח ולא חסום הוא אחד העקרונות המנחים של הפנג שואי וקשור קשר ישיר ליצירת זרימה של אנרגיה נכונה בין קירות המבנה.

  • במה יש להתחשב מבחינה תורנית בעת תכנון בית כנסת
    בבית הכנסת יש להתחשב בהיכל שבו ימוקמו ספרי התורה, במה - דוכן שליחי ציבור, חדרי שירות, מחסן, מטבח, ספריה, משרד, כיור, שירותים, אזור לסוכה, חדר עיון, מקווה, אולם אירועים, חדר הרצאות, לוחות זיכרון/הנצחה.
    פנג שואי : כל האזורים המתוכננים להיות במבנה (כפי שצוין כאן), ממוקמים ופרוסים באופן מסודר ומזמין וללא חסימה או אגירה של חפצים מיותרים. 

  • צמחיה באזור בית הכנסת
    ניתן לנטוע צמחיה סביב בתי כנסת ובחצר בית הכנסת עץ ערבה.
    פנג שואי : ערבה היא סמל לשפע. גם כאן, כניסה מסודרת, פתוחה ומזמינה המשלבת צמחיה הנטועה באופן מתוכנן, תורמת לתחושת סדר ותכנון נכון שמקל על הצ'י (אנרגיה חיובית), להיכנס לבית (בית כנסת) ולתמוך במתפללים.

    למידע נוסף על פנג שואי ויהדות לחצו כאן

    כותבת המאמר : דלית שעיה, יועצת פנג שואי בכירה לבתים ועסקים.

דלית שעיה - יועצת פנג שואי לפרטיים ועסקים. ייעוץ פנג שואי לשינת תינוקות וילדים, מציאת זוגיות, תקשורת עם מתבגרים, הקלה על התמודדות עם ילדים בעלי קשב וריכוז, הכנה לשיפוץ ו/או בנית בית חדש. מרצה ומשתפת פעולה עם יועצי נדל"ן, אדריכלים ומעצבי פנים. 052-8599599




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב