דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מושגי ייסוד בכלכלת השלטון המקומי 

מאת    [ 27/05/2012 ]

מילים במאמר: 520   [ נצפה 3351 פעמים ]

ד"ר דויד שוורץ: מושגי ייסוד בכלכלת השלטון המקומי-מיפוי ראשוני

 

כל רשות מקומית מחויבת בהגשת תקציב שנתי אשר מאושר על ידי מועצת הרשות המקומית,ואישור שר הפנים.

 

הרשויות המקומיות מחלקות את חשבונותיהן בין תקציב רגיל לתקציב בלתי רגיל, העיקרון הוא הפרדה בין פעולות שוטפות לבין השקעות. ההחלטה לגבי הרישום לסוג תקציב היא לפי סוג התקבולים-באם מדובר בתקבולים שוטפים,הדבר יירשם בתקציב הרגיל.

כאשר מדובר בהלוואה או הכנסה המיועדת לתקציב פיתוח יירשם הדבר כתקציב בלתי 

רגיל.

 

התקציב הרגיל משמש ככלי העבודה העיקרי של הרשות המקומית ומהווה את תוכנית העבודה השנתית מבחינה תקציבית. התקציב הרגיל מורכב מפרקים ותתי פרקים המפרטים את הוצאות והכנסות הרשות בשנה קלנדרית. תמצית התקציב מציגה באופן מרוכז את הוצאות הרשות לפעולות שונות, תשלומי שכר ופירעון מלוות ואת ההכנסות הכוללות את מענק האיזון, מענקים מיועדים ממשרדי ממשלה שונים והכנסות עצמיות. התקציב מבטא את סדרי העדיפויות של הרשות ומאפשר מעקב ובקרה אחר ביצוע היעדים.

(אתר משרד הפנים,2010).

 

התקציב הבלתי רגיל הנו תקציב של העירייה המיועד לפעולה חד-פעמית או לתחום פעילות מסוים, הכולל אומדן ותקבולים ותשלומים לאותה פעולה או לאותו תחום פעילות, וכספים שיועדו על פי דין למטרות שאינן תקציב רגיל.


כספים של תקציב בלתי רגיל ינוהלו בנאמנות בידי ראש העירייה והגזבר, בנפרד מכספי חשבון התקציב שאינו בלתי רגיל, לא ייעשה כל שימוש בכספים של תקציב בלתי רגיל שלא למטרה שלשמה נועד, ובכלל זה לא ייעשו כל פעולות קיזוז בין כספים של תקציב בלתי רגיל לכספים של תקציב שאינו בלתי רגיל, זולת בתום כל פעולה שלה יועד התקציב הבלתי רגיל, כספים של התקציב הבלתי רגיל אינם ניתנים לשעבוד שלא לטובת הפעולה שלה מיועד התקציב הבלתי רגיל.(אתר משרד הפנים,2010)

מענקי האיזון - המענק העיקרי המועבר לרשויות המקומיות הינו מענק האיזון. מטרת מענק האיזון לגשר בין ההוצאות של הרשות המקומית לבין הכנסותיה. סך מענק האיזון לרשויות המקומיות בשנת 2006 הינו כ - 2.5 מיליארד שקל.

מענקי האיזון ניתנים בהתאם להמלצות "וועדת גדיש",אשר התייחסה לאשכול הסוציו אקונומי של

הרשות המקומית,למאפייני האוכלוסייה,לרמת הגבייה של הרשות.

רשויות נטולות מענק- בישראל ישנן כיום 255 רשויות מקומיות, אולם, לא כל הרשויות המקומיות מקבלות מענק איזון. ישנה קבוצה של רשויות אשר בהתאם לנוסחת גדיש אינן זכאיות לקבל מענק איזון מאחר והכנסותיהן בפועל גבוהות מהוצאותיהן (בשנים 2007-2008 נכללו ברשימה זו 21 רשויות מקומיות אשר לא קיבלו מענק איזון).

 

 


רשויות נטולות מענק בשנים 2007 - 2008:
אפעל,אשדוד,באר טוביה,גבעתיים,הוד השרון הרצלייה,חדרה,חולון,חיפה,ירושלים,כפר סבא,כפר שמריהו,סביון,פתח תקוה,ראשון לציון,רחובות,רמת גן,רמת השרון,רעננה,תל אביב - יפו,תמר.

תוכנית הבראה- לצורך אישור תכנית הבראה, על רשות מקומית המעוניינת להיכלל במסגרת זו להגיש בקשה מסודרת. משרד הפנים פרסם נוהל הגשת תכנית הבראה הכוללת את הטבלאות הנדרשות לצורך בחינת ואישור תכנית ההבראה. רשימה זו כוללת את פרטי התקציב הרגיל, שינוים בשכר וכ"א, טבלת הכנסות עצמיות ועוד.

 

חשב מלווה- במקרים בהם משרד הפנים סבור כי הרשות המקומית אינה מסוגלת ליישם את תכנית ההבראה במלואה, יש באפשרותו למנות לרשות חשב מלווה שתפקידו ללוות את הרשות בהליך ההבראה (לעיתים משלב הכנת התכנית). לחשב המלווה זכות חתימה שלישית על כל הוצאות הרשות.

הנה כי כן קיימים פרמטרים רבים להבנת כלכלת השלטון המקומי,זאת בנוסף למערכת הביורוקראטית המורכבת בהן.

 

 

ד"ר דויד שוורץ ייעוץ אסטרטגי,ניהולי,הדרכה ד"ר האוניברסיטה העברית ירושלים(1991),LLB,מגשר,פובליציסט,עיתונאי, הסטוריון,פילוסוף,מנחה אירועים,אוהב אומנות,חזנות,שירה,שעונים,דגמי מכוניות, איסוף ספרים בעלי ערך,יוזמה,ייזמות,חזון,חשיבה יצירתית,מקדם פרוייקטים היום זה היום נצלו את השמש הזורחת -המחר זה כבר עניין אחר מה שלא נעשה היום גם לא נעשה מחר היו בני אדם,בני אנוש,השתדלו לנהוג בשיוויוניות ובחיבה כלפי האדם ובעלי החיים הפילוסופיה היא המביאה אור לעולם-רוח ההסטוריה,הפילוסופיה היא העולם dvd99@015.net.il -ד"ר דויד שוורץ ייעוץ ניהולי עסקי והדרכה-ייעוץ קריירה השכלה לימודים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב