דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השפעת המחאה החברתית על שוק הנדלן 

מאת    [ 22/05/2012 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 2724 פעמים ]

המחאה החברתית השפיעה על שוק הנדל"ן, אך האם ההשפעות הללו הן קצרות או ארוכות טווח? מומחי הנדל"ן בשוק חלוקים על כך בדעותיהם. מצד אחד, רבים מלקוחות שוק הנדל"ן הישראלי הם לקוחות המייעדים את נכסי הנדל"ן להשקעה: בעלי ממון, משקיעים זרים וכדומה. אלו, כמעט ואינם מושפעים מהמחאה החברתית. מצד שני, ישנם בעלי צרכים קשיחים – דוגמת זוגות צעירים, הנזקקים לדירות עם או בלי מחאה חברתית, וגם אלו ימשיכו לקנות ולמכור ללא תלות במחאה החברתית. עיקר השינוי בשוק נעוץ באותם לקוחות המבקשים לשדרג את דירותיהם. מחד, הם אינם חייבים לקנות או למכור, ומצד שני הם קרובים מספיק כדי לראות מה קורה ולהיות מושפעים מהלכי הרוח במדינה.

כיצד השפיעה המחאה החברתית על שוק הנדל"ן?

בעקבות המחאה החברתית של השנה שעברה, שוק הנדל"ן נכנס לקיפאון מסוים. בשבועות הראשונים נדמה היה כי כולם עוצרים עסקאות ומחכים לראות מה יקרה עם השוק. מומחי נדל"ן דאז סברו כי מדובר בקיפאון זמני וקצר כיוון שהצרכים הבסיסיים לא השתנו, והגישה החברתית לא השתנתה.

לפני פרוץ המחאה החברתית, מחירי הדירות היו במגמת עלייה חדה. לקוחות רבים שביקשו לשדרג את דירותיהם רכשו דירות והתעכבו מעט עם תהליך המכירה כדי להרוויח עוד כמה ימים של עליות מחירים. הקיפאון שאחז בשוק הביא למצב בו רבים נתקעו עם שתי דירות – זו שרכשו ואת זו שאינם מצליחים למכור.

חידוש המחאה החברתית עלול להביא למצב בו לקוחות חדשים המבקשים לשדרג את דירותיהם ילמדו מלקחי העבר וינסו למכור את דירותיהם לפני רכישת דירות חדשות. במצב בו אין גם דרישה לדירות, תהליכי המכירה יעוכבו ומייד לאחריהם גם תהליכי הקנייה. אם המצב יתקיים לאורך זמן עלול להיווצר מצב בו יבנו פחות דירות חדשות, האשראי יצומצם, דבר אשר יביא להיצע נמוך ועליות מחירים.

שינוי מדיניות או קיבעון

המחאה החברתית אינה יכולה להשפיע ולהוריד את מחירי הנדל"ן במידה והלחץ יופעל על מוכרי הדירות, ומעט אם בכלל על היזמים. לפי מה שנראה כרגע בחדשות הנדל"ן , על מנת שתחול השפעה על שוק הנדל"ן והורדת מחירי הדיור בארץ, על ההנהגה להירתם ולשנות את התפיסה על פיה היא פועלת ביחס לשוק הדיור, ובעקבות כך גם את המדיניות שאותה היא מפעילה.

שינוי התפיסה על פיה הדיור הוא מוצר צריכה ככל מוצר אחר ומעבר לתפיסה דיור חברתי – הבנה כי קיימות באוכלוסייה קבוצות ייחודיות עם צרכי דיור שונים: זוגות צעירים אשר זקוקים לנוף אורבאני חי ותוסס, המקורב למקורות תעסוקה ולמרכזי הבילוי, כזה שמציע שפע תחבורה ציבורית נוחה, לעומת אלו הזקוקים לדיור ציבורי והשגחה צמודה, הבנה כי אפשר להשקיע בשכונה קיימת, גם אם מדובר בשכונת עוני, ולא לחשוב על השבחה במושגים של החלפת הדיירים בדיירים אמידים יותר. רק שינוי תפיסה המגובה בשינוי מדיניות הממשלה ישפיע לאורך זמן על שוק הנדל"ן בישראל, ועד ששינוי כזה לא יתרחש, לא צפוי שינוי משמעותי בשוק הנדל"ן בישראל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב